Oj, espressospecialisten hade en del intressant kopplingar som jag saknat, blir nog en beställning.
102 2012-10-17 08:02:04
Sv: Alternativ till partyfat (1 svar, postad i Utrustning)
Mer skrämmande än så kan du inte bli på Halloween ![]()
103 2012-10-16 20:43:42
Sv: Ölslang med 8mm ytterdiameter? (6 svar, postad i Utrustning)
Finns även en hel del JG-kopplingar hos öltappen.se.
När jag beställde har jag dock för att det var ganska lång leveranstid (ca en vecka)
104 2012-10-10 08:12:57
Sv: Jäst (31 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Det går bra att spara jästen, jag har sparat jäst i 6 månader i kylskåp som har fungerat. Om man vill ha bra jäst så bör man kanske inte spara jästen mer än runt 2 månader i kylskåp.
Använder man frys går det att spara jästen längre men då behöver du tillsätta glycerol.
Om du sparar jäst bör du göra en förkultur såvida du inte använder jästen inom en vecka.
När du sparar jästen behöver du också tvätta den.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3670
105 2012-10-09 10:36:16
Sv: Jäst (31 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
En googling på "blow off tube" ger det en mängd olika varianter på hur det kan se ut.
106 2012-10-09 07:31:04
Sv: Jäst (31 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag brukar koka en silikonslang och trycka ner i hålet istället för att använda jäsrör.
Slangen går sedan ner i en PET-flaska tillhälften fylld med starsan.
På detta vis kan man undvika de värsta fontänerna.
107 2012-10-04 10:25:09
Sv: Jäst (31 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tycker lukten är ganska minimal jämfört med vin/mäsk osv.
Har inte fått några klagomål hemma ang lukt.
108 2012-10-04 07:34:06
Sv: Jäst (31 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Varför vill du använda aktivtkolrör?
109 2012-10-03 12:33:47
Sv: Tankar om nästa bryggd. (3 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Har inte testat den men det finns ganska mycket information på deras sajt: http://www.littlevalleybrewery.co.uk/about-us
Rörsockret skulle även kunna användas för att få en hög utjäsningsgrad och ge en "...delicious dry bitter finish."
110 2012-10-03 12:23:42
Sv: Jäst (31 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Varmare jäsning ger ger en mängd biprodukter (alt. högre mängder) som inte är önskvärt i de flesta sorters öl.
Har du möjlighet så ställ jäshinken i ett kar med vatten, brukar kunna dra ner tempen ett par grader. Alternativt trä på en blöt t-shirt.
Jag jäste också tidigare i lägenhet utan möjlighet till att reglera värmen och tyckte mina öl blev bra. Nu har möjlighet att jäsa i kylskåp och jäser nästan alla öl i 17-18C.
Generellt sätt smaker alla mina brygder bättre nu än tidigare. Givetvis beror det på vilken typ av öl jag gör, jag jäser inte lager i 18C ![]()
111 2012-10-02 13:47:40
Sv: En len ale! (22 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Precis rätt tänk, påbörja nästa bryggd nu och planera inför det tredje.
När den första är klar så har du bara ett par veckor innan nästa står på tur att provsmakas.
112 2012-10-01 16:21:10
Sv: Nytt Jobb (6 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Grattis till det nya jobbet!
Jag känner igen det med vikten, gick från ett jobb med mycket rörelse till ett med lite, efter ett par år senare var jag 12 kg tyngre.
113 2012-09-26 09:47:19
Sv: Humle i mindre förpackningar (7 svar, postad i Humlegården)
Såg att netonnet hade liknande maskin som classe för ett par hundringar mindre, dock saknar den "anti-crush"-funktion:
http://www.netonnet.se/art/ssong/jakt/o … 5235.6994/
Hamnar på miin inköpslista för framtida inköp.
114 2012-09-26 09:40:20
Sv: Liten bunke frågor ang jästemp och jästid för lager vs ale. (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Min erfarenhet är att det inte behöver ta längre än tre veckor för lager att jäsa klart om man har tillräckligt med jäst som är pigg.
Beroende på jäst, temperatur, mängd jäst och hur pigg den är så kan det ta 1-2 veckor extra.
Däremot behöver en lager generellt sett lagras längre än en typisk ale, jag räknar med ca 2 mån lagring av lager innan jag provar den.
Med lite isolering kring kärlet så borde det funka att köra en ale. Det låter dock lite för varmt för att det skall fungera bra för lager.
Om man har plats kan man få tag på ett kylskåp/frys för någon hundring på blocket.
Jag har inte bryggt lager någon längre tid och detta är mina erfarenheter, finns säkert fler här som är betydligt mer erfarenhet och kunskaper i ämnet.
115 2012-09-21 16:18:10
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Idag blir det bryggning av Stout
116 2012-09-20 14:03:46
Sv: Frågor ang. sekundärjäsning, och primening i trycktunna (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
1. När min primärjäsning är klar så ställer jag in jäshinken i kylskåpet på 3 grader, tillsätter gelatinet och sedan låta det stå i ett 2-4 dagar.
Nu bör all jäst ligga på botten av hinken.
2. Tappa om till en ny hink med sockerlösning/primning, rör om försiktigt så att sockerlösningen löser sig jämt i ölet.
3. Tappa upp i flaska/tryckkärl etc.
4. Ställ flaskor/tryckkärl i samma temperatur som du jäste i, låt stå i ca 2-3 veckor.
5. Lagring i 8-12 grader i 2-3 veckor.
Skall du tappa om från tryckkärl till flaska så är det bra om du kan få ner temperaturen på ölet till -1C.
Jag använder bara gelatin om ölet är väldigt grumligt. För mig räcker det oftast med att använda irish moss i koket och göra en kallkrasch.
117 2012-09-20 12:56:47
Sv: Frågor ang. sekundärjäsning, och primening i trycktunna (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
För att få en så klar öl så möjligt så skall du tillsätta gelatin och göra en kallkrasch och därefter kolsyrejäsa.
Kan inte svara på frågor ang tryckkärl eftersom jag inte använder dem.
Det behövs inga kiselgurfilter för att få en klar öl.
118 2012-09-10 15:41:37
Sv: Fatölsanläggning i festlokal (7 svar, postad i Utrustning)
Något i denna stilen kanske:
http://www.xn--ltappen-80a.se/sv/paketerbjudanden/
http://www.xn--ltappen-80a.se/sv/kegerator/
Har inte full koll på kopplingarna, det finns lite olika kopplingar beroende på vilken typ av öl ni köper.
Olika kopplingar: http://www.xn--ltappen-80a.se/sv/fatkopplingar/
Har man inte bråttom så håll koll på ebay/tradera/blocket så kan man hitta billiga tappar/ölkylningsaggregat osv.
Att få ihop grejerna är inga problem om man inte har tummen mitt i handen.
Kan ni ha faten kylda så ökar detta livslängden och ni bör kunna skippa ölkylningsaggregat som kan bli ganska dyrt.
119 2012-08-28 10:40:27
Sv: Bygelflaskor (5 svar, postad i Utrustning)
Grolschflaskorna brukar vara gröna, har sett någon äldre flaska som varit brun.
Satsa på Bernard eller någon annan brun flaska.
120 2012-08-28 10:32:35
Sv: Dela bryggdag (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Kanon, då får jag testa.
Prövade att hetta upp vatten till 100C och dagen efter höll detta 77C. Borde inte finnas några risker för infektioner i såpass höga temperaturer.
121 2012-08-24 09:49:14
Dela bryggdag (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Skulle man kunna dela upp bryggdagen på 2 dagar genom att mäska klart och börja koka vörten dagen efter.
Har sett Raskens tråd tidigare med att dela upp i mäskningen.
För mig skulle det passa bättre att mäska klart och börja koka direkt dagen efter.
Är det något som ser några uppenbara problem med att man gör på detta sett?
/Torstensson
122 2012-08-23 14:46:44
Sv: No chillmetoden (17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag tror du har helt rätt Gutbucket och jag känner ingen oro för att testa det.
Dock så verkar det handla om sporer och då krävs det riktig sterilisering med autoklav eller liknande. Giftet försvinner vid kokning men det kan bildas nytt när temperaturen sjunker.
(Källa: wikipedia)
123 2012-08-23 08:59:23
Sv: No chillmetoden (17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Vad är lämpliga kärl för no-chill?
Har tidigare läst att det finns risk för botulism. Risken kanske inte finns eller är extremt lite med tanke på att det verkar vara många som använder sig av no-chill.
124 2012-08-14 20:56:45
Sv: Få en ale att jäsa ut (6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Är ni säkra på att det är jästen?
När jag vill ha hög utjäsning brukar jag lägga försockringsrasten något lägre, runt 66C.
125 2012-08-13 07:39:38
Sv: Vatten för porter (4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Här kan du ladda ner EZ water calculator: http://www.ezwatercalculator.com/
Hitta vilken vattenprofil du vill ha, t.ex. om du kan hitta vattenprofilen för din favoritporter.
Här finns några städer: http://www.beersmith.com/Water/Waters.htm
En syrarast kan vara lämpligt att du misstänker att du har för högt pH: http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skning