Vatten för porter
Hej!
Kort undran: Om jag vill brygga en porter, i förhand är osäker på vilket pH mäsken kommer att ha och bara har de rostade maltsorterna som ska ingå i ölet att tillgå som försurningsmedel, är det då ett rimligt tillvägagångssätt att från början bara mäska in basmalten för att sedan mäta pH och tillsätta rostad malt till mäsken om det inte är surt nog? (Annars spar jag den till lakningen eller stöper vid sidan av.)
(Jag skrev för ett tag sen nedanstående inlägg på SHBF:s forum, vilket tenderade noll svar. Jag anar att det har att göra med att jag ber om lite väl omfattande hjälp, men känner sig någon här mot förmodan sugen på att ge mig ett par vägledningens ord i frågan är det förstås väldigt välkommet, för nån gång vore det ju trevligt att förstå sig på sitt vatten. Annars har jag alltså destillerat ner min uppsjö av undringar till ovanstående.)
Tack på förhand för eventuella svar!
/kalle.
------
inlägg från shbf:
Hej på er.
Jag lyckas förstå mycket, men det här med vattenbehandling blir bara rörigare för mig ju mer jag läser på.
Exempel: Jag brygger på Stockholmsvatten, som mig veterligen är mjukt och har ett pH runt 8. Vad jag förstår brukar porter (som jag planerar att snart brygga) föredra hårt vatten. Jag har också förstått att rostade maltsorter brukar sänka mäskens pH lite för mycket. Nu hade jag tänkt stöpa specialmalterna vid sidan av eller slänga i dem framåt lakningen just för att undvika krångel med mäsken. Borde jag behandla vattnet ändå, på nåt sätt?
Samma fråga gäller förstås annat öl jag planerar att brygga. Amerikansk ale, California common och kanske en belgare av något slag. Visst borde jag kunna hitta svar på det här själv, men jag blir lite blockerad och hittar för många trådändar att nysta i, vilket mest resulterar i en enda stor förvirrad tankehärva.
Så: Alla synpunkter och tips är välkomna! (Och nog borde det finnas framångsrika stockholmsvattenbehandlare här, som liksom redan sitter på facit?)
Stort tack på förhand!
/kalle.
PS. Jo, jag har till exempel läst det här: http://shbf.se/wiki/index.php/Karbonat Men eftersom jag inte tänkt ha med de försurande malterna i mäsken blir det ju inte rätt ändå.