Liten bunke frågor ang jästemp och jästid för lager vs ale.

Tjo nu har jag även värvat min bror till denna hobbyn wink
Saken är den att han föredrar lager (vilket jag hitils lyckats undvika då jag föredrar ale)

Nu till saken, en Ale brukar bli färdig på kanske 3veckor (1vecka primär och 2 veckor sekundär) jag räknar inte in ev flaskjäsning här då jag varierar mellan flaska och fat wink

Hur lång tid kan man räkna med att en lager kan tänkas ta?

Sen ett annat delikat litet problem, tanken är att jäsa i hans jordkällare som håller nästan exakt 14 grader C dygnet om året om.
Dvs lite för kall för ale och lite varm för lager.

Vad lämpar sig denna jordkällare bäst till lager eller ale?

Mvh Emil

Life is good for a homebrewer.

Sv: Liten bunke frågor ang jästemp och jästid för lager vs ale.

Min erfarenhet är att det inte behöver ta längre än tre veckor för lager att jäsa klart om man har tillräckligt med jäst som är pigg.
Beroende på jäst, temperatur, mängd jäst och hur pigg den är så kan det ta 1-2 veckor extra.
Däremot behöver en lager generellt sett lagras längre än en typisk ale, jag räknar med ca 2 mån lagring av lager innan jag provar den.

Med lite isolering kring kärlet så borde det funka att köra en ale. Det låter dock lite för varmt för att det skall fungera bra för lager.
Om man har plats kan man få tag på ett kylskåp/frys för någon hundring på blocket.

Jag har inte bryggt lager någon längre tid och detta är mina erfarenheter, finns säkert fler här som är betydligt mer erfarenhet och kunskaper i ämnet.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Vill ni jäsa Lager och kör med  California Lager så funkar 14 g
Har personligen ingen erfarenhet av vad en producerar för smaker, men värt ett test kanske?
humle har 2 olika, googla och läs lite recensioner om dem

http://shop.humle.se/jast/lagerjast/lag … rp=1003117

http://shop.humle.se/jast/lagerjast/lag … rp=1003117

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Ja hur smakerna lär bli har vi inte den blekaste om i vilket fall wink
Helt otestat recept som vi tog fram på följande vis.
Läste how to brew för att leta upp humle vi trodde på.
Läste maltbeskrivningen på maltmagnus och testade med beersmith.

och körde med det vi trodde på, för att öka på spänningen så är det första helmaltsreceptet i otestad utrustning wink

Ska ta med jästen i planeringen med wink (inget är säkert inehållsmässigt förens jag kyler vörten wink )

Mvh Emil

Life is good for a homebrewer.