En len ale!

Hej alla hembryggare!

Nu ska de bryggas öl för första gången, har länge tänkt tanken men har nu äntligen lite ingredienser som väntar på posten.

Tänkte brygga en inte allt för bitter ale så frugan kan smaka/njuta av den också, hon gillar ju mest lättdruckna öl.

Hade planerat att använda Best Bitter som grundrecept men med lite ändringar.

10L
1.6 kg Pale Ale Malt EBC 5
150 g Cara Plus Malt EBC 10

15 g East kent goldings vid 60 min
15 g Cascade vid 25 min
15 g Cascade vid 5 min

SAFALE S-04 11.5 g

Vad tror ni om receptet, ser det ok ut?
Det är dessa 4 ingredienser jag har att tillgå så tips på andra öl tas också emot!

Ha de gött!

Sv: En len ale!

Ett enkelt och bra recept att börja med.
EKG och Cascade humle fungerar bra tillsammans.
Blir inte särskilt beskt men det är ju det du är ute efter.

Tycker inte att man ska krångla till det alltför mycket när man är nybörjare.

Kör du på med det du tänkt.

Sv: En len ale!

finnen skrev:

Hej alla hembryggare!

Nu ska de bryggas öl för första gången, har länge tänkt tanken men har nu äntligen lite ingredienser som väntar på posten.

Tänkte brygga en inte allt för bitter ale så frugan kan smaka/njuta av den också, hon gillar ju mest lättdruckna öl.

Hade planerat att använda Best Bitter som grundrecept men med lite ändringar.

10L
1.6 kg Pale Ale Malt EBC 5
150 g Cara Plus Malt EBC 10

15 g East kent goldings vid 60 min
15 g Cascade vid 25 min
15 g Cascade vid 5 min

SAFALE S-04 11.5 g

Vad tror ni om receptet, ser det ok ut?
Det är dessa 4 ingredienser jag har att tillgå så tips på andra öl tas också emot!

Ha de gött!

Tummen upp för det enkla receptet. Enkelt är bra...
Se bara till så du inte har för varmt när du jäser med den jästen (s-04), speciellt i början av jäsningen. Håll gärna temperaturen strax under 20 grader om du kan. 17-19 är bra. Sen kan du höja tempen mot slutet av jäsningen. Jag har dåliga smakerfarenheter av den jästen när det har jäst för varmt.

Sv: En len ale!

Kan inte göra annat än att hålla med megen. I början av min bryggarkarriär gjorde jag några öl med S-04 som jag jäste i rumstemperatur och det blev riktigt kasst. Fick väldigt skum sötma på ölet men framförallt så fick jag typ julkryddor i smak och arom. Massor av dem.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: En len ale!

Låter som ni har jäst väldigt varmt?
Det är ju väldigt svårt att hålla ner temperaturen om man inte har speciella "kylrum" att jäsa i.
Det borde inte vara så stor risk nu på hösten om man skruvar ner värmen på elementet i rummet som det står och jäser i.

Sv: En len ale!

Min hyresvärd har sett till att det nu är mellan 16 och 17 grader i vardagsrummet. Bra för ale, men dåligt för lederna.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: En len ale!

Jaha då blir de nog att jäsa i förrådet tror jag, frugan gillar inte temperatur under 21 grader.

Va tror ni om humle givorna då, blir det en Ale helt utan beska? Vill ju nog att den ska smaka Ale!

Sv: En len ale!

Hur smakar ale?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: En len ale!

Om du har möjlighet skulle jag tipsa att du använder beersmith. Ett hyggligt smidigt datorprogramm där du skriver in ina ingridienser, typ av öl etc så får du exakt uträknat vad du får för bitterunits o färg o alkoholstyrka osv osv.

Det finns säkert någon gratis trialversion av programmet att ladda ner och testa.

/Tobias

Good people brew good beer

Sv: En len ale!

tack alla för era tips!
Hittade nån gratis app till telefon att göra recept i, IBU hamnade på 39. Låter högt i mina öron men kanske det ine är så högt.

Ikväll blir de att handla lite hinkar att göra mäsksil utav ochsen är det bara att dra igång koket, spännande!

11 Senast ändrad av finnen (2012-09-28 22:23:04)

Sv: En len ale!

Sådär ja nu har man första ölen på G.
Jästen är nyss isatt så de e bara å vänta nu då, hoppas allt går vägen.

Tänkte nästan slänga hela satsen när jag mätte OG till 1.020. Men provade smaka en droppe ur vörtkoket som var på gång och där var det mycket sötare! Så nästa gång mäter man inte i det sista som kommer ur silen! smile
OG hamnade på 1.059 så de var ju bättre men lite onödigt högt, enligt Beersmith skulle jag hamna på 6.1%.

Kanske låter korkat men kan man späda ölen med vatten efteråt?

Sv: En len ale!

Enklast hade ju varit att späda i koket men du kan späda efter jäsning också. Koka lämplig mängd vatten, så du driver ur syret och tar dö på de flesta kusarna. Tillför vattnet på ett sanitärt sätt och utan att plaska. Hur ska du paketera ölen? Flaska och kolsyrejäsa? Isf skulle jag koka en stor och tunn sockerlag till flaskningen.

Sv: En len ale!

Får se vad det visar när det jäst klart, låter ju vettigast att isåfall späda med en stor sockerlag vid tappningen.

Men nu börjar jag bli orolig för jäsningen, i början stod jäshinken i bastun där tempen låg på 20 grader men flyttade den till ett rum igår kväll  där tempen ligger på ca. 18 grader. I bastun bubblade det med 1 sekunds mellanrum men idag har intervallen sakta krupit nedåt och är nu nere på 8 sekunder. Kan det bero på temperatur minskningen eller kan nått ha gått fel?

Kan tillägga att jag hade i ca. halva paketet jäst i ölen på ungefär 6 l. Kanske lite mycket men det blev så i ivern! wink

Sv: En len ale!

intervallet mellan bubblingarna minskar hela tiden, det bubblar inte varje sekund från början till slut. om en vecka bubblar det kanske var tredje minut.

Sv: En len ale!

Nästa gång är det bättre att göra tvärt om. Kyl till 17-18, pitcha, ställ i det kalla rummet och flytta sedan till ett varmare rum.
Men det blir säkert god öl ändå.

Sv: En len ale!

Bubblet ligger stabilt på typ 15 sek nu, har gjort det sen igår kväll. 19 grader i rummet.

Kan bara säga att utan forum som dessa skulle nog inte många amatörer våga ta steget till att brygga egen öl, all kunskap och support man får här gör att det känns tryggt att prova på hembryggning!
Var bombsäker på att det misslyckats när bubblorna hade minskat från 1 sekund till 8 över natten, men med lugnade ord från er fick en att inte tappa modet.

Väntar på nästa bryggning nu när man får justera receptet lite, provsmakning vid tappning till jäshinken tydde på kraftig beska men man kan känna en tydlig frukt/citrus doft i vattenlåset nu redan. Men det kanske inte ger en rätt bild av ölen så tidigt i processen?

17 Senast ändrad av vemsom (2012-10-01 08:45:59)

Sv: En len ale!

Jag har inte lyckats få ut någon fingervisning genom att lukta i jäsröret, även om det kan vara lite trevligt också. Ölet kommer visa många ansikten innan du druckit upp all öl du gjort. Grönölet smakar ofta väldigt väldigt beskt och sött men luktar kanske ljuvligt av humlen. De smakerna är inte representativa för det färdiga ölet sen. Däremot kanske du komme lära dig se trender och nyanser och kunna räkna ut hur känslan av det färdiga ölet skall bli utifrån dessa smaker och dofter. Inte ens ölet direkt efter jäsning behöver vara riktigt talande för det färdiga resultatet alla gånger.

Sv: En len ale!

Vänta bara när du kommer till den dagen då det inte börjar jäsa alls, när 48 timmar passerar och du inte hör eller ser någon tillstymelse till liv i jäskärlet. Då är de lugnande orden och tipsen här på forumet guld värda smile

Good people brew good beer

Sv: En len ale!

2 min mellan bubbel FG ligger nu på 1.018, snart utjäst med andra ord. Trorinte jag tappar om utan det får ligga kvar en vecka eller 2 i hinken för klarning, men hur fan skall man kunna vänta flera veckor på att få korka första biran!

Man borde väl starta nästa bryggd så snart som möjligt så har man nåt att pyssla med medan man väntar!

Sv: En len ale!

Precis rätt tänk, påbörja nästa bryggd nu och planera inför det tredje.
När den första är klar så har du bara ett par veckor innan nästa står på tur att provsmakas.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: En len ale!

finnen skrev:

Man borde väl starta nästa bryggd så snart som möjligt så har man nåt att pyssla med medan man väntar!

Yes det tycker jag. Det bästa sättet att hålla de nyfikna klåfingrarana och smaklökarna på plats är att hela tiden ha minst ett projekt att planera eller att utföra.  Då slipper du gå som en katt runt het gröt de veckor som du väntar.

Jag vet en som inte alls kunde hålla sig utan skopade upp halvjäst öl i en karaff och drack. Halva inehållet i hinken var uppdrucken innan flaskning. Nu låter det som det var jag som gjorde det, men det var det inte. Jag väntade till en vecka efter flaskning sen rök första kapsylen. Men jag var jäkligt otålig och nyfiken. tre veckor känndes som ett år.

Sv: En len ale!

Jag har 1st omgång som flaskades i helgen, 3st på jäsning, samt brygger en ny sats idag. Kör med 2 veckor på flaska innan provsmakning. Sen har jag en kyl full med öl som jag bryggt tidigare smile. Och detta hade ju inget att göra med trådskaparens första inlägg att göra.... Vissa av ölen tar vääääldigt lååååång att bli klara.

Sv: En len ale!

Nu när jag bara har några flaskor kvar så känns den faktiskt riktigt OK, inget speciellt med den men en bra titta på tv öl. Grumlig som vatten från en tjärn men man kan ju säga att det är "real ale" så känns de bättre! wink Skall ta hem lite irish moss vid nästa beställning.

I lördags åkte batch #2 på flaska, skall försöka spara den lite längre så jag inte behöver dricka öl utan kolsyra! wink