Jäst

Om det inte redan finns en renodlad jästtråd så startar jag en här! Tanken är att man ska kunna gräva ner sig i jästernas egenskaper!

Frågan jag har är följande: Jag brukar "fasa in" och "fasa ur" jäsningen oavsett öltyp.. Låt oss säga att jag ska göra en lager och jästempen kommer att ligga på ca 10 grader så sätter jag den första natten i rumstemp för att få jästen att komma igång ordentligt för att sedan sätta dunken i ett rum med rätt temp. Slutligen sätter jag den sista natten i rumstemp för att jäsa ur den sista sockermängden..

Mitt resonemang är följande: Jästen trivs i värme och förökar sig därmed fortare i värme.. Däremot tas ölets karaktär fram genom den långa tidens jäsning. Denna "infasning" och "urfasning" bör inte ha så stor inverkan smak och karaktärsmässigt mer än att det gynnar och effektiviserar jäsningen?

Jag vill gärna ha respons och perspektiv!

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Du har förmodligen störst smakpåverkan under jästens tillväxtfas, dvs i början. Där spelar ju även temperatur och mängden jäst in. Det fins ju en del som t.om. startar någon grad kallare för att få en renare smak, men mycket hänger väl på vilka möjligheter man har rent processmässigt.
Att avsluta lite varmare ger jästen större möjlighet att ta upp och återprocessa mycket av dessa biprodukter.

Sv: Jäst

Jag gör alltid förkulturen i den temperatur som jag ska jäsa i och startar den någon dag innan jag brygger för att vara säker på att den är aktiv. Dock har jag alltid torrjäst hemma ifall det skulle hända att jag inte får igång jästen, har hänt en gång.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-10-01 23:13:24)

Sv: Jäst

Personligen så gillar jag att pitcha strax under jästemp förutom på lageröl som jag då och då fuskar med genom att pitcha vid 12C.
Ale pitchar jag vid ca 17C beroende på var jästen befinner sig och vilken jäststam etc. det rör sig om. Låter sedan tempen stiga till 18-19.5C
Släpper sedan tempen till 20C på sluttampen (sista 5-10 punkterna) Lager lägger jag VDKR på 15C allt som oftast innan kylning...

Propagering i rumstemp är inga problem, tvärt om en god ide om man vill ha en stadig och hälsosam tillväxt.
Den lagerjäst vi köper i vialer och smack-packs är odlad i rumstemp den också av samma anledning.

Sedan kan man ju så klart gruva sig över första generation vs. 2-5:e osv. Men för många så är det oftast 1:a och sista generationen på jästen.

Hoppas att detta inte grumsade till wink
Det är så jag brukar göra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Jäst

svensson.lu skrev:

Du har förmodligen störst smakpåverkan under jästens tillväxtfas, dvs i början. Där spelar ju även temperatur och mängden jäst in. Det fins ju en del som t.om. startar någon grad kallare för att få en renare smak, men mycket hänger väl på vilka möjligheter man har rent processmässigt.
Att avsluta lite varmare ger jästen större möjlighet att ta upp och återprocessa mycket av dessa biprodukter.

Låter sunt att det man skapar i början är det som genomsyrar hela brygden, dock i att man jäser det kallt bidrar ju i den långa jästiden till brygdens karaktär?

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Thomas Fransson skrev:

Personligen så gillar jag att pitcha strax under jästemp förutom på lageröl som jag då och då fuskar med genom att pitcha vid 12C.
Ale pitchar jag vid ca 17C beroende på var jästen befinner sig och vilken jäststam etc. det rör sig om. Låter sedan tempen stiga till 18-19.5C
Släpper sedan tempen till 20C på sluttampen (sista 5-10 punkterna) Lager lägger jag VDKR på 15C allt som oftast innan kylning...

Propagering i rumstemp är inga problem, tvärt om en god ide om man vill ha en stadig och hälsosam tillväxt.
Den lagerjäst vi köper i vialer och smack-packs är odlad i rumstemp den också av samma anledning.

Sedan kan man ju så klart gruva sig över första generation vs. 2-5:e osv. Men för många så är det oftast 1:a och sista generationen på jästen.

Hoppas att detta inte grumsade till wink
Det är så jag brukar göra.

Okej! Tänkvärt! Låt oss tolka följande: Jag ska göra en dunkelweizenbock och har vetemaltextrakt på ingång samt kornmaltsextrakt på ingång.. Jag har tidigare när jag jäst blonde trippel jäst ut första halvan vört och tillsatt efter utjäsning den andra halvan vört.. Vad har jag för alternativ till den här jäsningen skulle du/ni tro? Vad händer om jag gör på ett visst sätt osv?

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Du behöver inte dela upp det, har du möjlighet att göra ett stort kok med alltihop i från början så får du ett "normalt" jäsningsförlopp, dessutom blir beskan lätt att beräkna. Den enda parametern som är lite annorlunda är att en weizenbock har högre OG, vilket kommer resultera i något längre jästid och att det blir extra viktigt att höja temperaturen mot slutet för att få fullständig utjäsning.

Jag rekommenderar också alltid att starta jäsningen lite kallare än huvudjäsningens temperatur, för att få ner mängden biprodukter från jästens reproduktionsfas. I en weissbier kanske det inte är lika livsviktigt, men jag tycker själv det är ett bra sätt att få ett konsistent slutresultat.

Think globally. Drink locally.

Sv: Jäst

peps skrev:

Du behöver inte dela upp det, har du möjlighet att göra ett stort kok med alltihop i från början så får du ett "normalt" jäsningsförlopp, dessutom blir beskan lätt att beräkna. Den enda parametern som är lite annorlunda är att en weizenbock har högre OG, vilket kommer resultera i något längre jästid och att det blir extra viktigt att höja temperaturen mot slutet för att få fullständig utjäsning.

Jag rekommenderar också alltid att starta jäsningen lite kallare än huvudjäsningens temperatur, för att få ner mängden biprodukter från jästens reproduktionsfas. I en weissbier kanske det inte är lika livsviktigt, men jag tycker själv det är ett bra sätt att få ett konsistent slutresultat.

Jo, det är inga problem att göra ett kok av det hela.. Man tillsätter bara allt maltextrakt i grytan från början.. Angående jästemp, vad kan jag räkna med för egenskaper om jag jäser runt 22 grader? det är nämligen det jag har i lägenheten!

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Varmare jäsning ger ger en mängd biprodukter (alt. högre mängder) som inte är önskvärt i de flesta sorters öl.

Har du möjlighet så ställ jäshinken i ett kar med vatten, brukar kunna dra ner tempen ett par grader. Alternativt trä på en blöt t-shirt.

Jag jäste också tidigare i lägenhet utan möjlighet till att reglera värmen och tyckte mina öl blev bra. Nu har möjlighet att jäsa i kylskåp och jäser nästan alla öl i 17-18C.
Generellt sätt smaker alla mina brygder bättre nu än tidigare. Givetvis beror det på vilken typ av öl jag gör, jag jäser inte lager i 18C smile

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Jäst

Jag har ju visionen att skaffa ett jäskylskåp.. Dock tror jag att jag i dagsläget blir hyffsat nöjd med min tänkta brygd! För övrigt syr jag på en kombinering av jäsrören jag har! Vanligt vattenlås med en packning + aktivtkolrör ovanpå!

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Varför vill du använda aktivtkolrör?

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Jäst

Lukt skulle jag gissa.
Hade jag haft den konfigurationen hade frugan låtit mig jäsa i lägenheten..

Sv: Jäst

Enklare att bo i en dragig kåk på landet. Här finnes icke några problem!

Sv: Jäst

Tycker lukten är ganska minimal jämfört med vin/mäsk osv.
Har inte fått några klagomål hemma ang lukt.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Jäst

Det är korrekt att det handlar om doften!

Nja, jag bryr mig personligen inte så mycket om doften, utan man vill ju blidka sin bättre hälft wink Sen är det kul att experimentera med allt möjligt och testa alla vinklar och vrår.. I framtiden lär det bli en häftigare anläggning wink

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Bee skrev:

Lukt skulle jag gissa.
Hade jag haft den konfigurationen hade frugan låtit mig jäsa i lägenheten..

Alltså, det luktar ju ingenting när man jäser med vattenlås. Man får ju gå fram och sniffa när det bubblar ut för att känna något (japp, jag erkänner jag brukar sniffa jäsröret rätt mycket...)

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Jäst

Jag med! Jag vet inte riktigt vad det är jag förväntar mig att uppnå med det men..

Dock: för någon vecka sedan blev jag plötsligt osäker på vilken av hinkarna som var graffen och vilken som var hefeweissen. Då var det ju såklart den som luktade arsel som var hefen!

Sv: Jäst

Beroende på brygd doftar det ju olika.. Det är ju som första stadiet som doftar röv, men sen när ölen börjar skapas doftar det mest öl.. Som sagt är det min respektive jag försöker blidka wink För övrigt kan man känna utvecklingen om man sniffar i jäsröret, och jag måste erkänna att jag gör det med jämna mellanrum

Brygger på förtroenden.

Sv: Jäst

Har en fråga om Wyeasts smackpack som jag hoppas någon kan hjälpa mig med

Smackade häromdagen ett paket Bavarian Lager då det var planerat bryggning i helgen (idag lördag)
Men tyvärr har jag blivit tvungen jobba hela helgen och bryggningen kommer inte kunna utföras förrän nästa helg
Packen har stått i rumstemperatur och svält i ett par dagar (inte helt färskt).
När jag fick reda på att igår att det inte blir bryggning ställde jag in det i min jäskyl som håller 12 g
Kan jag spara packen en vecka? Eller är det kört med det packet?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Jäst

Kan du inte göra en förkultur som du matar ett par gånger under veckan?

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Sv: Jäst

Jag tycker man ska göra en förkultur oavsett vad man ska brygga. Då vet man att man har färsk och aktiv jäst. Det finns så många trådar med folk som undrar varför ingenting händer med deras jäsning. Om man inte har aktiv jäsning efter 12h så har man gjort något fel.

Sv: Jäst

Ok, tack för svaren,
Får försöka mig på att göra en förkultur smile

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Jäst

Brandis skrev:

Ok, tack för svaren,
Får försöka mig på att göra en förkultur smile

Förkultur behöver inte vara krångligt alls.
Att bara se till att jästen peakar när man sätter den i arbete kan innebära enroma skillnader på dina öl.
Speciellt i lageröl som kräver en stor mängd jäst för att bli sådär bra att du kan övertyga vännerna om att man kan göra bättre lager hemma...

Stega upp jästen i veckan och kyl ner den inför helgens bryggning. Dekantera av vörten och pitcha den sedimenterade slurryn i din lagervört nästa helg.

Låga temperaturer kräver mer aktiv jäst. 750 000 ale 1500 000 lager and then some wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Jäst

Tack Thomas
Det är till en liten batch, 10 liter
Lagom m 7 dec vatten & 1/2 dec dme?
Har använt smackpack t 21 liters lager tidigare (1 pack utan förkultur) vilket funkat kanon, pitchar då vid ca 20 g och in i kylen efter nån timme eller 2

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Jäst

Tänkte dela med mig: Jag felbedömde och tänkte inte längre än att jag glömde att ge veteölsjästen lite spelrum i min dunk så nu har jag en skumfontän hemma! Antar att jag måst elåta den jäsa ut och att jag inte kan göra mer än att torka upp skummet som trycks ut ur jäsröret tongue Det enda positiva är väl att jag  inte behöver oroa mig om att det kommer ner syre i vörten tongue

Brygger på förtroenden.