Jäst
Om det inte redan finns en renodlad jästtråd så startar jag en här! Tanken är att man ska kunna gräva ner sig i jästernas egenskaper!
Frågan jag har är följande: Jag brukar "fasa in" och "fasa ur" jäsningen oavsett öltyp.. Låt oss säga att jag ska göra en lager och jästempen kommer att ligga på ca 10 grader så sätter jag den första natten i rumstemp för att få jästen att komma igång ordentligt för att sedan sätta dunken i ett rum med rätt temp. Slutligen sätter jag den sista natten i rumstemp för att jäsa ur den sista sockermängden..
Mitt resonemang är följande: Jästen trivs i värme och förökar sig därmed fortare i värme.. Däremot tas ölets karaktär fram genom den långa tidens jäsning. Denna "infasning" och "urfasning" bör inte ha så stor inverkan smak och karaktärsmässigt mer än att det gynnar och effektiviserar jäsningen?
Jag vill gärna ha respons och perspektiv!