Tvättad jäst

Hej! Skördade idag jästen efter primärjäsning. Efter att jag tappat om ölet till nytt jäskärl blandade jag i lite mer än en liter kokt och nerkylt vatten, rörde runt med en ballongvisp och tömde sedan över till en glasbehållare. Lät stå i den ca en kvart. Efter det tömde jag över innehållet utom bottensatsen till en glasburk. Blev nästan två liter. Burken står nu på logen som håller några plusgrader, blir aldrig minusgrader där. Locket är inte helt påskruvar ifall det skulle bli tryck i glasburken. Planerar att använda jästen om en vecka precis. Tänkte då aktivera den dagen innan genom att tillsätta vört (kokat maltextrakt), blir i en ny behållare isåfall pga att denna är rätt full som ni ser.

1. Det första jag funderar på är om ni tycker att min hantering som jag har beskrivit den är bra? Har varit ruskigt nogrann med renlighet.

2. Det andra är att jag inte har en blekaste aning om hur många aktiva jästceller det finns i burken eller kommer at finnas om en vecka. Men det kanske ni är bättre på att räkna ut så jag undrar då om jag ska änvända hela jästsluryn till min nästa brygd som kommer bli en APA på ca 20l OG 1.050. Eller om jag ska halva? Och hur mycket maltextrakt ska jag tillsätta för boosta upp jästen?

Tack på förhand. smile
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PIC-00186.jpg

Sv: Tvättad jäst

Hur mycket jäst pitchade du i din öl, och vilken volym hade ölen? Det kan ge en indikation hur mycket jäst du har nu. Om den inte har stått på jästkakan allt för länge lever nog de flesta celler. Om du på något sätt kan räkna volymen på jästfällningen kan du räkna med ca 2,5 miljarder celler per ml. För 20l OG 1050 behöver du ca 75 ml slurry. Har du det eller mer räcker det att pitcha rakt ner i din nästa öl. Annars kan du göra en förkultur. Hur mycket beror på din jästvolym. Om jästen kommen från en liknande volym med liknande styrka har du nog tillräkligt att kunna pitcha utan förkultur.

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Tvättad jäst

belgaren skrev:

Hur mycket jäst pitchade du i din öl, och vilken volym hade ölen? Det kan ge en indikation hur mycket jäst du har nu. Om den inte har stått på jästkakan allt för länge lever nog de flesta celler. Om du på något sätt kan räkna volymen på jästfällningen kan du räkna med ca 2,5 miljarder celler per ml. För 20l OG 1050 behöver du ca 75 ml slurry. Har du det eller mer räcker det att pitcha rakt ner i din nästa öl. Annars kan du göra en förkultur. Hur mycket beror på din jästvolym. Om jästen kommen från en liknande volym med liknande styrka har du nog tillräkligt att kunna pitcha utan förkultur.

1,5pkt us-05 till 20l, OG:1.065. En vecka primärjäsning. Så det är nog rätt så många levande jästceller.

4 Senast ändrad av megen (2010-11-25 00:23:25)

Sv: Tvättad jäst

Såhär ser burken ut nu nån timme senare. Gissar på at det är ca 80cl jästslurry i burken.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/PIC-00073.jpg

Sv: Tvättad jäst

Det ser jättebra ut.

Jästsedimentet i botten lär motsvara defaultinställningarna på mrmalty-kalkylatorn, om du väljer "Repitching from slurry". Så om jästen sedimenterar till säg en fjärdedel av burkens volym, som jag antar är 2 liter, så har du 500ml "defaultslurry".

Behöver du sedan säg 250ml sådan slurry så dekanterar du av det som är ovanför sedimentet, fyller på med nytt sterilt vatten upp till kanske 1 liter, skakar om, och så tar du hälften av det du nu har i burken.

Think globally. Drink locally.

Sv: Tvättad jäst

Som du säkert märkt så sjunker det ihop ytterligare under 1-2 dagar. Jag tror det är det som avses i MrMalty-kalkylatorn.

Sv: Tvättad jäst

Jag gjorde som så innan ja drog till mexico, att jag tvättade min senaste ljusa lager i 3 steg. Använder 1,5 eller 2 liters pet för tvtt/dekantering. Det var en 15 liters batch med 2 påsar 34/70. Volymen växte mycket och till slut fick jag använda 3st 0.5L flaskor. Ville eg att all jästen skulle hamna i 1 liten flaska. Men jag hade otroligt svårt att tvätta ur jästen eftersom den sedimenterade inte speciellt fort. Därav många steg med dubblad väntetid för sedimentering och dubblad vattenvolym. Har nu nästan ingen, bara några ml jäst i varje flaska. Max 10-20ml. Men det är bara den allra ljusaste jästen som finns kvar. Tyvärr tror jag detta är helt fel, eftersom jag då bara fått med jästceller med vissa egenskaper. Dom mest flockande tex, vilket skulle medföra ett öl som inte jäser ut helt.

Spara jästslurry för pitche en vecka senare, verkar vara mycket enklare. Men att spara jäst i kanske 2 månader kräver väl att man blandar i glukos (eller va det ska vara) och sen fryser in?

Men blir så avundsjuk på bilderna i denna tråden, då min jäst aldrig sedimenterar så fort. Eller kan det va så enkelt, att det bara är övning som gäller?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Tvättad jäst

Ställ den i kylen så sedimenterar det fortare. Lagerjäst sedimenterar långsammare än alejäst, det är ju en annan parameter att ha i bakhuvudet.

Att spara en hel massa jäst från en slurry i flera månader är ingen större idé, den blir bara läbbig och man har ingen som helst nytta av den stora volymen eftersom det mesta är dött, ruttet eller bara sovande. I så fall är det bättre att odla från bottensatsen av en tidigare bryggd flaska.

Jag byggde mig en magnetomrörare efter frestas fullständigt genialt enkla och funktionella förebild. Den har gjort mitt förhållande till förkulturer mycket mer avslappnat och förtroendefullt. Den löser inga problem, men den förkortar och förenklar upparbetningsprocessen så man får tid över att kyla och sedimentera ordentligt.

Think globally. Drink locally.

Sv: Tvättad jäst

Så gjorde även jag. Kanonbra tråd.

http://saccharolicious.blogspot.com