Tvättad jäst
Hej! Skördade idag jästen efter primärjäsning. Efter att jag tappat om ölet till nytt jäskärl blandade jag i lite mer än en liter kokt och nerkylt vatten, rörde runt med en ballongvisp och tömde sedan över till en glasbehållare. Lät stå i den ca en kvart. Efter det tömde jag över innehållet utom bottensatsen till en glasburk. Blev nästan två liter. Burken står nu på logen som håller några plusgrader, blir aldrig minusgrader där. Locket är inte helt påskruvar ifall det skulle bli tryck i glasburken. Planerar att använda jästen om en vecka precis. Tänkte då aktivera den dagen innan genom att tillsätta vört (kokat maltextrakt), blir i en ny behållare isåfall pga att denna är rätt full som ni ser.
1. Det första jag funderar på är om ni tycker att min hantering som jag har beskrivit den är bra? Har varit ruskigt nogrann med renlighet.
2. Det andra är att jag inte har en blekaste aning om hur många aktiva jästceller det finns i burken eller kommer at finnas om en vecka. Men det kanske ni är bättre på att räkna ut så jag undrar då om jag ska änvända hela jästsluryn till min nästa brygd som kommer bli en APA på ca 20l OG 1.050. Eller om jag ska halva? Och hur mycket maltextrakt ska jag tillsätta för boosta upp jästen?
Tack på förhand. ![]()

