(Lite märkligt att posta på två forum?)
Enklaste är väl att smaka på den. Har det jäst ut är det inte sött, har det inte jäst ut är det väldigt sött.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inlägg efter JoelS
(Lite märkligt att posta på två forum?)
Enklaste är väl att smaka på den. Har det jäst ut är det inte sött, har det inte jäst ut är det väldigt sött.
(Köper inte det syrefria skumargumentet, inte när man börjar fylla flaskan, tror problemet ligger där)
Du kan ju också ha en bee's ghetto blaster utan propp, superenkelt (om nu propp är så mycket svårare...). Och så ha en liten slang till en soda stream (fäst den på den vita grejen som hänger ner bara) så kan du tömma flaskorna på syre genom att släppa ner slangen och trycka ut detta underifrån.
Närå, inga problem. Du kan se det som att den lagras. Se till att ha tillräckligt med vätska i jäsrör bara, det dunstar...
Se till att recirkulera först kanske? Tror det var det peter menade med en kulventil?
Tror till och med du lär få i den om du starsannat den. Men sen att få loss den är värre
Btw, undvik att få fett i ölen.
Ja, om du inte vet sockerinnehåll i smakgivaren då. Men du kan räkna med minst 6 %. Gissar högre lite beroende på vad som finns i den där smakgivaren ![]()
Tänk på att om du odlar upp och isolerar jäst från naturen (se t.ex. Hunting Wild Yeast-spellistan https://www.youtube.com/user/SuiGeneris … /playlists ) kan du få lite vad som helst. Du kan därför behöva justera jästemperaturen (till typ rumstemp, eller jag antar att det beror på temperaturen du odlar dina agarplattor i, men jag vet inte). Kan t.ex. tänkas att jästen inte pallar så mycket alkohol. Tror OG runt 50 vilket ger runt 5 % är ett bra riktmärke. Vill du ha ett säkert kort på att få en skitjäst så ta bakjäst ![]()
Sen skulle jag rekommendera att du brygger en sats öl först innan ditt experiment (eller upprepar det) för att få in vanan. Och kanske att du börjar med en ale och inte en lager vilket jag nog ändå vill påstå är lättare att handskas med.
Varför tappade du om ölen mitt i jäsningen? Sluta med det
Du ska inte behöva tappa om alls
Om du menar att det aktivt jäst en vecka till efter att den var på 32 kanske det beror ett mätfel. Har du skakat ur kolsyra ur hydrometerprovet och sett till att mätaren inte ligger snett mot kanten snarare än flyter självständigt? Om du smakar på det du har nu, är det sött? Vad hade du för mäsktemperatur och litar du på den termometern du mätte med? (Har du jod, t.ex. jodlösning eller jodofor, så du kan göra ett stärkelseprov?)
Ser smart ut! Men blir inte kolsyran utspädd med syre ganska fort? (Eller fattar jag inte hur den funkar?)
Det finns dem som menar att MrMalty är lite väl överdriven. Vill du nörda ner dig kan du läsa botten på den här sidan som diskuterar lite olika modeller: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc … alculator/
Ska jag vara ärlig har jag kommit undan med att misshandla min jäst ibland, men i andra fall har det inte funkat lika bra. Det blir liksom öl/whatever av det ändå, bara lite olika resultat, inte lika cleant med misshandel. Ser jästkalkylatorn lite som en säkerhet också, om jag råkar klanta mig och misshandla jästen på annat sätt.
Ingen större betydelse. Se till att du rör om ordentligt om du gjort en förkultur eller rehydrerar torrjäst (vilket jag antar du har gjort om du brygger alkoholstark öl som stout?). Annars kan den ena flaskan få högflockande jäst (som limmar fast sig i botten) och den andra lågflockande (som blir mer grumlig). Evolution in action!
Det kluriga är att en sort humle kan ge 20 gånger så besk brygd som en annan sort humle. Alla humlesorter lämpar sig inte heller att brygga med (typ prydnadshumle som bara växer lite sådär i folks trädgårdar). De konerna som precis börjar bli bruna och är frasiga/låter prassligt när man klämmer på dem är redo att skördas. Det är skillnad på färsk humle och humle som torkas. Det gör också jättestor skillnad om humlen kokas (kokar du en timma blir det i princip bara beska kvar) och slängs i vid kokslut/efter att det svalnat lite (mycket mindre beska, men ger smak/arom). Framförallt "sen" humle som inte kokar så länge, eller inte kokar alls, kan smaka väldigt olika. Det kan alltså bli helt olika grejer av det om man experimenterar lite på måfå. ![]()
Jag hade ju definitivt räknat på det (läs: hitta ett bättre recept). Det kan skilja sig jättemycket, inte bara på att du trycker ihop humlen olika mycket vid mätning, utan också att vissa sorter och skördar har annan storlek på konerna, och framförallt olika mängd alfa-syra (det som anges i % på påsen). Det som blir mesigt i ett recept kan bli överväldigande beskt i ett annat (det beror förstås lite på hur humlen används men jag antar att den skall kokas). Koktid spelar också stor roll.
(De har varit slut länge. Jag ringde för någon månad sen och svaret var att fabriken var på industrisemester och att de skulle komma igång senare i höst [typ nu antar jag]. Vet inte om det hjälper så mycket men det är iaf. en förklaring som ger något hum om hur det låg till åtminstone då.)
You tell us
Beror väl lite på vilken flaska man utgår från. Om halsen är tillräckligt smal kanske det är smartast att svarva en färdig flaska i rostfritt. Förutsatt att korken håller trycket (typ patentkork med bygel) kanske det funkar att svetsa på något också. Eller att gänga båda delarna och skruva dem i varandra (känsligt med rostfritt?).
OT: Nu när jag ändå har dig här, om jag vill tig:a rostfritt för livsmedel, kan jag använda "backing" i form av en kopparplatta eller måste jag använda rotgas? Slipa ytan blank efteråt?
Jag skulle vilja ha en growler i rostfritt med samma gänga som för vanliga pet-flaskor. Då kan man skruva på en carbonation cap (se humles sortiment, alltså sån adapter mellan corneliusfat kulkoppling och pet-gängan). Sen kan man köra vanliga plastlock på, billiga och man kan ta nya för varje omgång. Syftet är att det inte ska se lika fult ut som om man diskat ur en ramlösa-flaska och fyllt på, och så håller ju produkten längre. Storlek 1 L är en bra början och 2 L kan bli en fortsättning om det är ett hållbart koncept. Vid 3 L och upp ser jag att folk kommer börja hitta på lösningar med jäsning på flaskan (vänder man den upp och ner får man ju ett mini-cylindrokorniskt jäskärl där man kan dumpa jästen med en liten tillsatskran du kan tillverka, tyvärr får man väl inte ut allt så det kan bli svårt att kolsyra och använda flaskan för servering också men det kanske finns en lösning på det med).
En sån här eller liknande (se biltema clas ohlson mm) borde väl funka?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … ag-400177/
Finns ju även med bättre kvalité. Jag ser det som att detta är tillräckligt bra för jobbet, men det kanske inte håller för användning i över 30 år.
Min 3/8" förgrening höll 1 vecka, sedan var båda låsringarna (hylsorna) separerade från lås klackarna...
Hylsorna ska väl vara löstagbara? De sitter bara med en liten plastgrej så att inte allt ska falla isär, men det kanske var det som hände och att det då inte gick att sätta ihop igen?
Såg den här slangen och blev lite nyfiken
http://shop.humle.se/utrustning/slang/p … -x-12-7-mm
Har aldrig sett någon sådan innan, och hittar inget på google.
Vad har den för egenskaper, vad är den bra att användas till? Är den böjlig eller styv? Tål den höga temperaturer, och kanske är den till och med livsmedelsgodkänd för dessa?
En rostfri flaska med likadana gängor som på en vanlig pet-flaska hade inte varit fel. Då kan man ju slänga på en carbonation cap för att bli av med syret, och dessutom lägga på kolsyre-tryck. Någon som vill göra en affärsidé av det? ![]()
Det verkar som att du är i gott sällskap. För det är väl den här delen du menar?
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin … -38-14-ffl
Tycker detta är hyffsat vettigt
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp … tning-4-st
Strax över vad det går på att beställa från tyskland.
Nu väckte vi en gammal tråd. Men det reglarar sig på något sätt psykologiskt tror jag, hjärnan liksom drar fram plånboken och investerar i kraftigare uppvärmings- och kylningsutrustning så att bryggtiden hamnar inom acceptabla ramar. En värmekälla som tar lång tid att komma upp i kok kommer dessutom inte gå något bra rullande kok så det är på något sätt ett krav. På samma sätt kan för långsam kylning orsaka problem och även där blir det ett krav av det.
Yes, restriktorslang ger tryckfall genom att bromsa upp ölet (genom friktion mot väggen skulle jag gissa). Tror dessutom tryckfallet minskar kvadratiskt eller något sådant med diametern på slangen. Lyftet ger förstås också ytterligare uppbromsning.
Du måste ju givetvis vänta lite för att det ska hinna oxideras (om du inte har en massa färsk humle, arom/smak av denna dör mer eller mindre direkt). ![]()
Humlebladet → Inlägg efter JoelS