1

Tillverka och sälja utrustning?

Hej!

Jag är ny på forumet och jag har lite funderingar kring att eventuellt tillverka och sälja utrustning till hemmabryggare, och jag skulle vilja höra med er vana bryggare om det skulle kunna finnas någon lönsamhet i det och vad ni saknar i sortimenten hos etablerade handlare?

Jag jobbar på ett av Sveriges största bryggerier sedan 2008, och jag nyligen gått över från produktionssidan till att svetsa på heltid åt teknikavdelningen, så det känns som en ganska passande sidoverksamhet då det redan är sådant jag håller på med, alltså svetsa och tillverka prylar för livsmedelsindustrin.

Alla förslag och tankar uppskattas!

Sv: Tillverka och sälja utrustning?

Jag skulle vilja ha en growler i rostfritt med samma gänga som för vanliga pet-flaskor. Då kan man skruva på en carbonation cap (se humles sortiment, alltså sån adapter mellan corneliusfat kulkoppling och pet-gängan). Sen kan man köra vanliga plastlock på, billiga och man kan ta nya för varje omgång. Syftet är att det inte ska se lika fult ut som om man diskat ur en ramlösa-flaska och fyllt på, och så håller ju produkten längre. Storlek 1 L är en bra början och 2 L kan bli en fortsättning om det är ett hållbart koncept. Vid 3 L  och upp ser jag att folk kommer börja hitta på lösningar med jäsning på flaskan (vänder man den upp och ner får man ju ett mini-cylindrokorniskt jäskärl där man kan dumpa jästen med en liten tillsatskran du kan tillverka, tyvärr får man väl inte ut allt så det kan bli svårt att kolsyra och använda flaskan för servering också men det kanske finns en lösning på det med).

Du har pm

Hej,
Det där med en growler som har samma gänga som en petflaska vore riktigt bra.

Har kollat upp förlsaget om growler med petkork, och det låter vettigt. Går det att göra ett hål i ett befintligt gowlerlock och bara svetsa dit en anslutning med petgänga?

You tell us smile Beror väl lite på vilken flaska man utgår från. Om halsen är tillräckligt smal kanske det är smartast att svarva en färdig flaska i rostfritt. Förutsatt att korken håller trycket (typ patentkork med bygel) kanske det funkar att svetsa på något också. Eller att gänga båda delarna och skruva dem i varandra (känsligt med rostfritt?).

OT: Nu när jag ändå har dig här, om jag vill tig:a rostfritt för livsmedel, kan jag använda "backing" i form av en kopparplatta eller måste jag använda rotgas? Slipa ytan blank efteråt?

Allt vi svetsar som kommer i kontakt med livsmedel använder vi rotgas till, jag vet helt ärligt inte om det är livsmedelsgodkänt om man kör den varianten, men så länge svetsen är slät och inte svampig kan jag aldrig tänka mig att det ska vara någon fara. Har sett folk använda en mässingsbit och liknande för att laga en skarv som det har blivit hål i, men annars finns det ingen anledning för oss att köra på det sättet eftersom vi har massvis med olika rotgasverktyg till förfogande.

Om det är någonting som annars är lätt att fylla med gas skulle jag hellre köra på det för att vara på säkra sidan, om man ändå tiggar så kan man ta argon ur samma flaska som är till svetsen och rotfylla med.

8 Senast ändrad av lagompassion (2016-09-16 14:10:14)

Intressant tråd, har faktiskt inte provat att tillverka utrustning utan har tagit det jag kommit över från bekanta.  Det är ju en kul tanke att själv tillverka utrustning med tanke på att jag gillar att svetsa, men borde nog i början ta till proffshjälp eftersom jag ännu inte testat stålfritt (får till ojämna fogar, och mycket svetsloppor som lyckligtvis overolen hjälper mot). Sen kostar ju utrustning förståss en hel del.

Det är lite knepigt att svetsa tunnväggigt rostfritt i början, men det är jävligt kul när man börjar få in snitsen! När du pratar om loppor som flyger runt så låter det som att du pratar om mig/mag-svetsning? När man kör livsmedel är det absolut vanligast med tig, eller pinne i vissa fall men det är inget jag skulle rekommendera en nybörjare att ge sig på smile