Hur mäter man humlemängd?

Står i begrepp att göra enbärsdricka och därmed för första gången jäsa dryck. I recepten jag har hittat och ska använda, anges mängden humle som ska användas i deciliter, det kan t.ex. vara 1 dl till 10 liter vatten.

Men vad som inte framgår av recepten är i vilken form humlen ska mätas upp. Det blir ju en väsentlig skillnad mellan att å ena sidan ta hela torkade kottar i ett decilitermått och att å den andra mäta upp dem söndersmulade. Skulle gissa att jag får ca. tio gånger så mycket humle i drycken om jag smular sönder innan jag mäter, och det gör ju en påtaglig skillnad i smak.

Kan någon svara på denna enkla nybörjarfråga?

Sv: Hur mäter man humlemängd?

Troligen menar dom hela kottar inte krossade på något sätt hittade andra recept där det stod en näve
Vilken humle hmm har ingen aning det verkar som den är i för att höja hållbarheten så kanske en så smak och bitter neutral som möjligt

Sv: Hur mäter man humlemängd?

Jag hade ju definitivt räknat på det (läs: hitta ett bättre recept). Det kan skilja sig jättemycket, inte bara på att du trycker ihop humlen olika mycket vid mätning, utan också att vissa sorter och skördar har annan storlek på konerna, och framförallt olika mängd alfa-syra (det som anges i % på påsen). Det som blir mesigt i ett recept kan bli överväldigande beskt i ett annat (det beror förstås lite på hur humlen används men jag antar att den skall kokas). Koktid spelar också stor roll.

Sv: Hur mäter man humlemängd?

Tack för hjälpen.

Det är nu inte så noga i början, så jag ska prova mig fram och själv notera noggrannare hur många kottar jag lägger i per liter vatten eller deciliter enbär, så ska det nog bli bra på tredje eller fjärde försöket eller så.

Sedan frågade jag faktiskt inte om sorter, eftersom det är lite tidigt att tänka på sådant. Kanske till nästa år. Humle är än så länge bara humle i mina ögon.
Men jag verkar vid mina räder på en hembygdsgård och staket till en koloniträdgård och grannar ha fått tag på två olika sorters humle. Den ena har avsevärt större kottar, som är gula i färgen och redan börjar bli bruna i Mälardalen, medan den andra har små kraftigt gröna kottar än, som ser lite omogna ut.
Det ska bli spännande att se om de ger olika smak.

Sv: Hur mäter man humlemängd?

Det kluriga är att en sort humle kan ge 20 gånger så besk brygd som en annan sort humle. Alla humlesorter lämpar sig inte heller att brygga med (typ prydnadshumle som bara växer lite sådär i folks trädgårdar). De konerna som precis börjar bli bruna och är frasiga/låter prassligt när man klämmer på dem är redo att skördas. Det är skillnad på färsk humle och humle som torkas. Det gör också jättestor skillnad om humlen kokas (kokar du en timma blir det i princip bara beska kvar) och slängs i vid kokslut/efter att det svalnat lite (mycket mindre beska, men ger smak/arom). Framförallt "sen" humle som inte kokar så länge, eller inte kokar alls, kan smaka väldigt olika. Det kan alltså bli helt olika grejer av det om man experimenterar lite på måfå. smile