1

Nybörjare, när ska jag tillsätta jästen vid två separata jäskärl?

Hej!

Jag tänkte brygga min första sats öl hemma ikväll, köpte råvaror till en stout! Jag ska brygga 10 liter öl, men jag har glasdamejeannor på 5 liter vardera, är det bäst att tillsätta jästen och röra om innan jag tappar över i jäskärlen eller är det bättre att tappa över vörten och sedan hälla i hälften av jästen i varsitt kärl? Eller har det någon betydelse alls? smile

Sv: Nybörjare, när ska jag tillsätta jästen vid två separata jäskärl?

Ingen större betydelse. Se till att du rör om ordentligt om du gjort en förkultur eller rehydrerar torrjäst (vilket jag antar du har gjort om du brygger alkoholstark öl som stout?). Annars kan den ena flaskan få högflockande jäst (som limmar fast sig i botten) och den andra lågflockande (som blir mer grumlig). Evolution in action!

Sv: Nybörjare, när ska jag tillsätta jästen vid två separata jäskärl?

Jag velade lite fram och tillbaka, men det slutade med att jag delade upp jästen så jämt jag kunde och körde i hälften vardera ändå, det verkade fungera bra! Båda damejeannerna har bubblat i nästan exakt samma tempo sedan söndag kväll, nu går det rätt så sakta men det arbetar fortfarande på. Ska bli spännande att smaka på, och jag kommer ta med prov från båda kärlen till labbet på jobbet för att jämföra om det är någon större skillnad på dom så fort det är färdigjäst.