Min första gång!
Tjenare har valt som gymnasiearbete att jobba med framställning av öl, beställde detta kit idag http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut … pro-1.html (dyker troligtvis upp imorgon). Gick även in på sidans ölsatser och kollade runt lite innan jag senare läste att man får öl av kvalitén "meh" ifall man använder dessa. Tänkte då istället att jag följer något recept, eftersom jag aldrig gjort detta och har väldigt lite att gå på hade det varit kul ifall ni har några favorit recept
. Min frågeställning är hur jästen påverkar smaken då jag ska använda olika sorters jäst av olika kvalité och notera skillnaderna. Eftersom jag har ganska dålig koll på ölbryggning så kanske ni vet något mer spännande man kan undersöka?
Detta har jag inhandlat:
- Jäshink 30 l med tappkran
- Flaskpåfyllare till tappkran
- Jäsrör
- Plastslev
- Flaskborste
- Rengöring/desinfektion (100 gr)
- Kapsyleringsapparat "Greta"
- Kapsyler (ca 250 st)
- Labbtermometer
- Självhäftande termometer till jäshinken
- Hydrometer
- Mätglas till hydrometer
- Carbonation Drops (ca 60 st)
Detta ska jag inhandla: Glasflaskor, ingredienser till ölen beroende på vilket recept jag kör, 3 olika jästsorter av varierande kvalité (vart köper man "dåligt" jäst ungefär sånt som kommer med i ölsatser som ska vara dåliga enligt folk på diverse forum?)
Detta har jag redan: En stor gryta, en kall källare för att nå önskad temperatur, ett element och filtar för att nå önskad temperatur. (Detta är nog inte de bästa tillvägagångssätten för att få önskad temperatur, ge gärna tips på hur man kan förbättra
.
Recept: jag är van vid att dricka ljuslager, hade varit lika kul att testa en ny variant som att försöka brygga en god ljus lager så är öppen för förslag av alla recept. Alkohol % kanske 3%-6% men det spelar inte heller så stor roll.
Jag kommer uppdatera mina resultat i denna tråden ifall det önskas.
Ska läsa igenom tråden imorgon när jag är lite piggare, har säkert glömt något om inte mycket. Tack på förhand, ska fortsätta läsa igenom andras trådar!
MVH Josef!