Skum när man tappar från partyfat

Jag har partyfat med partystardeluxkran. Problemet är som rubriken lyder att det skummar väääldigt mycket. Senaste kaggen generera 99% skumm när man tappa och det sluta med att vi gav upp....

Läst runt lite om detta och hittat diverse tips för att undvika skumbildning...

Jag vill först och främst förstå vad det beror på istället för att testa massa varianter (vilket jag gjort....).

Öppna kranen/hävarmen rejält när man tappar är bättre än att tappa "försiktigt"
inte ha för mycket tryck från kolsyrepatronen är också viktigt att tänka på

Men detta har ju inte hjälpt så...

Vad mer kan man göra och varför? primat med samma mängd socker förövrigt 5g/liter

Sv: Skum när man tappar från partyfat

Tror du har för mycket socker, hade samma problem med första batchen jag la på partyfat när jag hade ca 5g/l. Kör nu med 3g/l och då fungerar det mycket bättre, sen tappar jag så mycket som går utan patron först.

nja för mycket socker vet ja inte. Ölet i sig blir ju helt avslaget med en skummkrona, all kosyra blir skumm känns det som. Vad är det som gör att det blir skumm på fat och inte flaska? är det för att man tappar för fort helt enkelt?

Partyfat är inte mitt område men skum får du vid för snabbt tryckfall (det där därför man har sytråd på corneliusfat). Det kan också bli om man har en massa kopplingar (vilket ju ger tryckförändringar i sig - att gå från en rördimension till en annan ändrar tryck/flöde-förhållandet). Att föredra är att gå från stor dimension till liten. Skummar det blir det ingen kolsyra kvar, så för mycket kolsyra i fatet kan paradoxalt nog ge lite kolsyra i glaset.

Om du har en lång slang, typ en silikonslang, kanske du kan testa att sätta den på fatet och se om det skummar lite mindre. Håll då slangen uppåt (höjdskillnaden bidrar också till tryckfall). Det är ingen permanent lösning men det kanske kan hjälpa något. Rena glas och en skvätt öl i botten hjälper också.

ok jag förstår att man ska ha så lite tryck som möjligt i tanken vilet då ger minimalt med tryckfall. Förstår dock inte hur en förlängning av slangen hjälper?  Låt säga att vi har trycket P1 i tanken pch P2 i luften =>dP=P1-P2. Denna diff har vi ju oavsett längd på slang . Eller menar du att

skumm= (P1-P1)/Längd

Lite flummigt men hoppas du förstår vad ja menar

Och se till så att ölen/partyfatet är riktigt kallt! Ljummen öl skummar så in i h-vete med en partystarkran.

Du skruvar på ratten för kolsyra först när trycket i fatet sjunkit så att ingen öl kommer ut (alt rinner långsamt).

/lasse

Jag modifierade min partystar och satte på en slang för att få mer tryckfall inuti det svarta röret som skruvas på. Tror slangen är 3mm innerdiameter och 6mm ytterdiameter, den värmer man i omgångar i kokande vatten så kan den träs på det vita röret där ölet åker ut. Klippte av den så den slutar precis innan det svarta rörets ände. Det hjälpte mig rätt mycket i alla fall, men som sagt, kyl i minst 24h innan servering är nog det bästa tipset, och skicka inte på nåt tryck innan primningens självtryck börjat sina. Jag primade för övrigt som vanligt, 6g/l för ale.

Yes, restriktorslang ger tryckfall genom att bromsa upp ölet (genom friktion mot väggen skulle jag gissa). Tror dessutom tryckfallet minskar kvadratiskt eller något sådant med diametern på slangen. Lyftet ger förstås också ytterligare uppbromsning.