Jäsning tid

Hej,

Vad händer om man "går över tiden" för jäsningen? Vi har satt en porter, som enligt receptet ska jäsa i tre veckor. Vi har svårt att få till tid för tappning efter exakt tre veckor, jag antar att det går bra att vänta någon dag...men vad händer om man väntar en eller två veckor?

Tacksam för svar!

Sv: Jäsning tid

Troligen inget problem alls så länge som den står i en bra miljö .
Jag har gått över tiden på massa av mina öl utan problem .
Om något så kan det vara positivt då den sedimenteras bättre och jäser ur bättre .
Det finns säkert folk som har mer tekniska förklaringar men jag tror att du inte behöver oroa dig alls
Mvh
Benny

Sv: Jäsning tid

Tackar!

Sv: Jäsning tid

Närå, inga problem. Du kan se det som att den lagras. Se till att ha tillräckligt med vätska i jäsrör bara, det dunstar...

Sv: Jäsning tid

Ytterligare tack!!!!