Tydligare beskrivning av syresättning
Är relativt ny på att brygga och läst mig blind på det här med syresättning. Hopplöst när man inte förstår det till fullo utan bara lyssnar till råd. Det måste väll ändå vara ganska väldefinierat hur mycket syre som skadar öl och hur mycket ett öl upptar.
några frunderingar: När man kokat vörten ska ölet syresättas för att jästen ska gå in i rätt fas. Det funkar ofta bra att låta detta ske genom att sila genom saftduk (medan vissa föreslår visp osv osv). Inga problem här, det brukar jäsa på bra
När man tappar om ölet så är det däremot INTE ok med syresättning men även här föreslås det att man ska sila omtappet vilket i mina öron låter precis samma som ovan.. Visst kan man låta slangen gå ner i vätskan i silen istället för att "falla fritt" i luften. under slien regnar det ju dock och syresättningen borde ju vara relativt hög jämfört med övriga moment
Finns det ingen som kan säga med säkerhet vilken procedur som är säker. borde ju ändå vara repeterbart eftersom luft innehåller 20% syre och man i regel jobbar i rumstemperatur.
Har tex ingen känsla för hur mycket syre de olika moment en tillsätter från jästunnan till flaska om man utgår från 20L och jobbar med 30L kärl, :
1. Omtapp via saftsil (känns som detta moment är dominant )
2. 20L vört 10L luft i ett förslutet jäskärl över natten (syre i dessa 10L luft har ju under denna tid fritt fram att oxidera )
3. Omtapp igen till ett nytt 30L kärl, fyllt från botten så det blir bara ytan som blir utsatt för syre under denna tid
4. Långsam iblanding av sockerlag
5 lite syre kvar i toppen på flaskan.
Detta är min procedur och läser man runt så belyser folk risken med oxidation men det borde ju som sagt vara mer definierat än så tycker jag. Har 0 känsla opch skulle vilja veta vilket av dessa moment som är försummbart och vilket som är riskmoment och varför