När jag tittar närmare på bilden hos PGW så står det:
"Desinfektions- och rengöringsmedel avsett för all slags bryggeri- och storköksutrustning. Förhindrar vildjäsning, bakterier och mögel."

Låter onekligen som det tar det mesta.
Lycka till med bryggningen!

Kanske en självklarhet men det kan även så enkelt som att hydrometern eller termometern inte är korrekt kalibrerad.
Har själv råkat ut en termometer som helt plötsligt visade 5 grader mer vilket ledde till väldigt låga mäskning/lakningstemperaturer med låg effektivitet som följd.

Jag har inte upplevt att jästiden påverkas nämnvärt av volymen.
Jästiden påverkas av ett flertal faktorer såsom jästemperatur, temperatur vid pitch, typ av jäst, mängd jäst i förhållande till volym och hur pigg jästen är.

179

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Med tanke på att nyår är i antågande så blir det en bryggning av Bière de Champagne.

Ser ut att vara en öl i min smak, berätta gärna hur jästen fungerade.
Om du isolerar jäshinken nere i källaren så kan du nog få temperaturen ett par grader eftersom jästen alstrar en del värme.

181

(3 svar, postad i Humlegården)

Märkligt, jag tog bort mitt tidigare inlägg eftersom det blev dubbelpostat och då försvann båda?!

Mitt tidigare inlägg:
"Jag är också intresserad.
Kanske även en "billig" magnetomrörare. De flesta verkar bygga själv så jag vet inte hur intresset är för dessa."

Det finns ganska billiga magnetstavar på Sagitta också men frakten är väldigt dyr.
Nu ser jag inte detta som ett jätteproblem men det är alltid trevligt att kunna handla allt hos samma leverantör.

Har gjort på ovan recept i flera år och slutade använda potatisen för ett par år sedan och har inte märkt någon skillnad.
Kronjäst fungerar men personligen tycker jag att det blir mycket bättre genom att använda en vin/champagne-jäst istället.

Glöggen tjänar mycket på lagring, efter ett år blir den mycket bättre och efter två år är den på sin topp.

183

(14 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Min favoriter ligger på Benny Goodman, Chris Barber och kanske några Cab Calloway i mixen.
http://www.youtube.com/watch?v=fhyhP_5VfKM

Vissa bryggningar blir även med liknande mix som nils-alf kör ser jag.

Det skall inte vara några problem med att ha vört tillsammans med rostfritt.

Nu vet jag inte vilka volymer du tänkt brygga, men om du inte vill använda kopparspiral eller pvv så kanske en rostfri spiralkylare skulle funka:
http://shop.humle.se/se/art/rostfri-vor … -liter.php

Lycka till

Är ute efter samma lösning. Hur funkar adapterkitet, tänker på skum osv när man inte använder sytråd?

Fullers och på god andraplats London Ale III, Brewer's Choice 1318

Det kan inte vara något enkelt som att temperaturen på vörten varit olika vid mättillfällena.
Alternativt okalibrerad termometer/hydrometer.

188

(22 svar, postad i Utrustning)

Jag bosatt i Borås och skulle kunna tänka mig att beställa ett par små fat.
När man kommer från Varberg går det inte att kalla sig för boråsare smile

189

(22 svar, postad i Utrustning)

Har ingen brådska med fler fat men är det någon i GBG-trakten som planerar att beställa så är jag gärna med i en sambeställning.
Skulle inte skada med ett par små fat.

190

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Idag var det dags att brygga något sambon gillar så det blev amerikansk veteöl.

191

(22 svar, postad i Utrustning)

Blåser liv i denna tråden igen.
Har inte byggt något på länge och det börjar klia lite i fingrarna smile

Thomas, hur blev resultatet med din Randall?
Vad använder du för filter i filterhuset?

Skulle det fungera med följande filterhus:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =162507747

Om du inte har något emot engelska så kan jag rekommendera klassikern "How to brew" med J Palmer.
Den går inte igenom speciellt Ale utan snarare hela processen med att brygga öl.
Finns här: http://www.howtobrew.com/intro.html

Enklast för att veta hur mycket du behöver av allt är att leta upp ett recept. Pröva t.ex. shbf.se och klicka vidare till receptdatabasen.

Du behöver inte ett mäskkärl om du använder dig av extrakt istället. Om du inte bryggt varken vin eller öl tidigare så kan det bara en idé att göra åtminstone en extraktbryggning för att få lite rutin på sakerna innan du ger dig på mäskningen.

Guide till extraktbryggning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10537
Guide till helmalt:  http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=8753

Skrev inlägget och glömde posta, därav att det blev lite dubbelt upp smile

Tack för hjälpen

Tusen tack för tips och råd!

Jag har en sparad slurry som nu är ca 6 månader. Jag jäste dock tidigare på denna slurry och det som troligvis hände var att bretten helt slogs ut. Efter två månader kände jag ingen närvaro av bretten och ölen var överlag ganska trist i smaken.
Det slutade med att jag gav bort rasket till en vän som tyckte ölen var god.
Tror jag gör ett inköp av jästerna och sparar dessa separat.

Skall jag tillsätta jästerna samtidigt eller skall jag vänta med att tillsätta Brettanomyces bruxellensis till sekundären?

Har tidigare bryggt med jästen den tillfälliga jästen "Brewer's Choice 3789PC Activator".
Resultatet efter 6 månaders lagring var utöver all förväntan och jag skulle vilja göra den igen.

Någon som vet någon bra ersättningsjäst för denna?

Information om jästen:

Wyeast 3789PC – Trappist blend
Beer Styles:  Belgian Specialty Ale, Belgian Pale Ale, Flanders Red, Oud Bruin.

Profile:  A unique blend of Belgian Saccharomyces and Brettanomyces for emulating Trappist style beer from the Florenville region of Belgium.  Phenolics, mild fruitness and complex spicy notes develop with increased fermentation temperatures.  Subdued but classic Brett character.

Alcohol Tolerance:    12% ABV            Flocculation:    Medium
Attenuation:        75-80%            Temp. Range:    68-85°F (20-30°C)

196

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Idag är det dags för andra bryggningen efter semestern, en Fullers ESB klon med recept från BYO.

Jag tror det kommer ta ganska lång tid att få kokning i 50L vört med endast ett värmeelement.
Om man räknar med 50L, 2500 Watt och att vattnet skall öka från 10C till 100C.

(90 x 4000) x 50 = 18.000.000 joule krävs för upprvärmningen.
1 kwh = 3.600.000 joule
18.000.000 / 3.600.000 = 5 kwh
5 kwh / 2,5 kw = 2 timmar

Uppvärmningen kommer alltså ta 2 h med ett element på 2,5 kw och 2,5 h med ett element på 2 kw.
Hur mycket förlusterna påverkar tiden beror naturligtvis på hur väl isolerat kärlet är.
En gissning kan vara att tiden kommer öka med 30-60 min pga förluster.

198

(33 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Använder alltid humlepåsar, 49:- för ett 10-pack. De går dessutom att återanvända några ggr.

199

(2 svar, postad i Utrustning)

Det är ingen enkel uppgift att göra det du vill.

Vill du inte använda fat så kanske detta kan vara en möjlighet:
http://www.coopershembryggning.se/art-1 … iPageID=20

Det kommer inte gå speciellt snabbt men kommer slippa det mesta av bottensatsen.
Skall det gå snabbt så vet jag inget annat alternativ än en kolsyreanläggning.

200

(17 svar, postad i Utrustning)

Återkom gärna med vad du får för intryck av den. Är ute efter en induktionsplatta eller två till min kittel.