Jästersättning sökes

Har tidigare bryggt med jästen den tillfälliga jästen "Brewer's Choice 3789PC Activator".
Resultatet efter 6 månaders lagring var utöver all förväntan och jag skulle vilja göra den igen.

Någon som vet någon bra ersättningsjäst för denna?

Information om jästen:

Wyeast 3789PC – Trappist blend
Beer Styles:  Belgian Specialty Ale, Belgian Pale Ale, Flanders Red, Oud Bruin.

Profile:  A unique blend of Belgian Saccharomyces and Brettanomyces for emulating Trappist style beer from the Florenville region of Belgium.  Phenolics, mild fruitness and complex spicy notes develop with increased fermentation temperatures.  Subdued but classic Brett character.

Alcohol Tolerance:    12% ABV            Flocculation:    Medium
Attenuation:        75-80%            Temp. Range:    68-85°F (20-30°C)

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Jästersättning sökes

3789PC Trappist blend är en blandning för att efterlikna Orval.
Följande alternativ bör fungera utmärkt:
1) Köp Whitelabs WLP510 Belgian Bastogne (detta är Orvals Saccharomyces), blanda denna med valfri Brettanomyces bruxellensis (ex. Wyeast-5112 eller Whitelabs WLP650).

Eller:

2) För den ekonomiskt lagde med mycket tid och experimentlusta. Odla upp jästen från en flaska Orval. Detta fungerar vanligen bra, och med en hyfsat färsk Orval (helst mindre än 6 mån) så brukar både Saccharomyces jästen och Brettanomyces jästen i flaskan ta sig. Var noga med kontinuerlig syresättning under uppodling då Brettanomyces kräver betydligt mer än Saccharomyces. Förslag: tag sedimentet från flaskan till 5 ml vört OG 1030. Det bör börja skumma inom 1-2 dygn. När det jäser bra, för över till ca 50 ml vört OG1030. Låt denna jäsa tills det lugnar ner sig (brettanomyces behöver komma ikapp, då den växer långsammare). För över rubbet till ca 1.5 liter OG 1030 och låt det jäsa ut tills det sedimenterar. Under den jäsande/skummande fasen skall flaskan skakas ofta. Ha löst sittande folie på alla flaskorna, så att syre enkelt kan diffundera in hela tiden.
Observera dock att det kan skita sig med att odla från Orval, i den mening att den ena jästen helt tar över. Själv har jag numera separerat de olika stammarna för sig och har dem i min jästbank för att undvika problemet genom att odla dem separat och sedan blanda ihop dem.
Självfallet kan du lika gärna odla från en av dina tidigare flaskor jästa med 3789 istället för att köpa en Orval. Har du behandlat flaskorna snällt (mörkt och kallt) är det förmodligen bättre än Orval alternativet (systembolaget förvarar ju inte öl enligt regelboken precis....).

Roselare är inte ett bra alternativ då den även innehåller mjölksyrabakterier som gör ölet surt och en helt annan smak än den man är ute efter. Samma gäller såklart lambic blend.

Lycka till!
/Calle

Tusen tack för tips och råd!

Jag har en sparad slurry som nu är ca 6 månader. Jag jäste dock tidigare på denna slurry och det som troligvis hände var att bretten helt slogs ut. Efter två månader kände jag ingen närvaro av bretten och ölen var överlag ganska trist i smaken.
Det slutade med att jag gav bort rasket till en vän som tyckte ölen var god.
Tror jag gör ett inköp av jästerna och sparar dessa separat.

Skall jag tillsätta jästerna samtidigt eller skall jag vänta med att tillsätta Brettanomyces bruxellensis till sekundären?

Som sagt, det är inte ovanligt att Saccharomyces konkurerar ut annan jäst fullständigt. Undantaget brukar vara starka eller dåligt utjästa öl, där både vildjäst och mjölksyrabakterier får en andra chans att utvecklas på "matresterna" efteråt.
Angående jästtillsatsen, så spelar det inte så stor roll när du tillsätter Brettarna. Får de vara med i början så hinner de föröka sig lite mera (så precis som i Wyeast-blandningen fungerar det med mindre antal celler) eller så tar man dem senare, men använder då mera och piggare celler för bästa resultat (d.v.s hela påsen eller en förkultur). Orval tillsätter Brettarna strax efter en mycket kort primärjäsning (ca 4-5 dygn).
Gör du förkulturer på båda (separat) så kan du som sagt spara undan ca 1/10 av dessa i kylen. Använd sedan dessa för att starta nya förkulturer nästa gång det är dags.

/Calle

Tack för hjälpen