kolsyra öl och cider
Hej!
Vilken utrustning skulle behövas för att kunna snabb kolsyra bland annat öl och cider för tappning på flaskor?
(utan bottensatts och med hjälp av socker för efterjäsning)
mvh/ ant44
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → kolsyra öl och cider
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Vilken utrustning skulle behövas för att kunna snabb kolsyra bland annat öl och cider för tappning på flaskor?
(utan bottensatts och med hjälp av socker för efterjäsning)
mvh/ ant44
Det är ingen enkel uppgift att göra det du vill.
Vill du inte använda fat så kanske detta kan vara en möjlighet:
http://www.coopershembryggning.se/art-1 … iPageID=20
Det kommer inte gå speciellt snabbt men kommer slippa det mesta av bottensatsen.
Skall det gå snabbt så vet jag inget annat alternativ än en kolsyreanläggning.
Ett fat, kolsyreregulator, antingen sodastream kolsyreflaska med adapter till trapetzgängan, eller en vanlig flaska. Regulatorn är den samma. Ölslang, john guest kopplingar typ 2 stycken, div kopplingar till fatet. Kulkopplingar eller bajonett beroende på fat. Nipplar som passar gängan på fatkopplingen. Picnic kran siliconslang och siliconpropp med hål. Kolla tråden om beergun.
Det finns inga genvägar som är kortare än detta. Det vet jag. Bygg INTE om en sodastream utan att veta exakt vad det handlar om. Jag har gjort det. Fanns fortfarande glas i alla rum i lägenheten efter den flasksprängningen ett år efter.....
Initialt kostar det lite pengar, men sen har du allt och måste inte börja om att handla efter nåt år.
Om du tänkt dej att använda sodastreamflaskorna (425g), så köp inte regulatorn med trapetzgänga, utan separat regulator och adapter till det. Peps hade ett utlägg om det för ett tag sen hur han ångrade sej lite. Bättre att kunna köpa till en stor flaska senare om man skulle vilja.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → kolsyra öl och cider