2 kW induktionsplatta 399 kr.

Hej.
Vet inte om det varit uppe här innan, men det brukar ju dyka upp trådar om induktionsplattor.

Var precis på Kjell och Co. i andra ärenden och såg att de hade induktionsplatta på erbjudande för 399 kr (nedsatt från 599)
Köpte en mest för att ha ute i bryggeriet när jag gör vört till förkulturer så jag vet inte hur bra hällen är för de som brygger i större grytor med induktionsplatta.

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Återkom gärna med vad du får för intryck av den. Är ute efter en induktionsplatta eller två till min kittel.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Ja nu kommer jag inte att använda den till vörtkok, mer än små volymer - men den verkar helt ok. Man kan ställa in temperatur eller effekt...så förutom att använda den till vörtkok för förkulturer så kan jag tänka mig att använda den som varmhållningsplatta när man har bjudningar hemma. För 399 kr så tycker jag definitivt att jag fått valuta för pengarna.

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Jag kikade också på den när jag var på Kjell & co häromdagen. Definitivt prisvärd men den ser alltför liten ut för att användas till några större satser. Ska man brygga 20 l-satser vill man nog gärna ha en rejäl platta på 28 cm.

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Kan det bli lagom att ha tre såna under en 40 cm gryta tro? Eller är dom tillräckligt stora för att använda två st?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

vilka mått har dom?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

utan att ha mätt så tror jag den är på 30x30

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Skall ha en öl klar till nästa bryggning med bryggargillet, så jag beslöt mig för att göra en delmäskning på 800g pilsnermalt, 1000g pollenta, 600g TF Crystal och sen DME i koket.

Induktionsplattan har ett temperaturläge (fasta lägen 60, 80, 100, 120 osv) så jag ställde in den på 60 grader.
Den var ju inte direkt exakt (om jag då jämför med mitt HERMS där jag kan hålla tempen på 1 grad när) - men det känns ändå som att den är fullt duglig att använda för mäskning. Bara lät den stå när jag gjorde annat och tittade till tempen då och då och den höll sig mellan 62 och 67 grader mäskningen igenom. Då hade jag en totalvolym på ca 6 liter i grytan.

Kan nog komma att använda den fler gånger för mäskning när jag gör lite mindre satser och vill slippa rengöra stora systemet.

9 Senast ändrad av DrKarma (2011-08-27 17:02:42)

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Här är plattan "in action" vid utomhusbryggning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/induktion_kjellco.jpg

...Och för den som undrar så är det en silinsats till min pastagryta som jag använder att lägga humlen i.

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

DrKarma skrev:

...Och för den som undrar så är det en silinsats till min pastagryta som jag använder att lägga humlen i.

Doh! Visste att jag hade något mer rostfritt hemma som går att använda. Till pastan funkar den ju sådär hmm

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Har du lust att mäta den med något annat än ögonmåttet? big_smile Även för 599kr så är den ju relativt billig!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

26,5x28,5 för själva "plattan" sen sticker det ut 6,5 cm för manöverpanelen

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Dr Karma, det där med silinsatsen istället för humlepåsar ser lite lockande ut. Hur gör du efter ditt kok? kör du en whirlpool eller något annat? Det känns som att det där ger lite bättre utbyte också kanske. Sist vi körde så flöt humlepåsarna lite för mycket men det blev ganska mycket humlesmak iallafall.

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Min kokare är ganska stor (130 l) så det kok som är på bilden är inte det normala förfarandet för mig.
I den stora kokaren så hänger jag upp silinsatsen i ett rör som jag lägger diagonalt över kokaren. Här får den hänga och låta gottigheterna från humlen rinna av i fri avrinning.
Sen whirpool:ar jag efter det i kokaren.

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Oj! 130 liter, det var inte dåligt smile Det låter som att köra med silinsats inte verkar så dumt, tack för tipset.

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Sen om ni har problem med att humlepåsarna flyter omkring - släng i ett gäng rostfria muttrar/brickor/whatever eller råna eventuella barns kulpåse på glaskulor.

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

ja, det läste jag någon annanstans också. Så det lär vi göra nästa gång smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: 2 kW induktionsplatta 399 kr.

Jag hittade den här http://www.jula.se/induktionsplatta-2000w-230v-802322