Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Jamen det där ser ju bra ut.

Om du kokar vörten 90 minuter så får du mer av karamellisering och precis som du skriver en djupare färg än vid 60 minuter, dessutom får du förstås en större avdunstning. Notera dock att det är gradskillnader, inte artskillnader. Jag fick lära mig att koka 90 minuter, men har de senaste åren gått ner till 70 minuter för de flesta öltyper (undantaget pilsner och just skotsk ale...)

Jag tror jag tar och brygger på fredag jag också, så kan vi hojta uppmuntrande till varandra här på forumet.

Think globally. Drink locally.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Grymt! big_smile

Seriösa bryggare behöver självklart namnge sin succé-brygd!
Vi bor i Huddinge och vår underbara ( big_smile ) öl kommer namnges med Glomastom.
Det kommer av att Glömsta (del i Huddinge) på 1400-talet just hette Glomastom.

Vårt första test kommer heta Glomastom Inceptio 1201
Inceptio kommer ifrån Latin och betyder: "the creation or beginning of something"
1201 står självklart för Januari 2012

Vi håller tummarna för att det går att dricka och är grymt taggade inför fredag!  haha

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Angående jästen, så ta någon ren ale jäst. Börja hålla på med lambic jäst som första bryggd känns väldigt overkill och lite tråkigt då det tar flera månader innan ölen jäst klart med sådan jäst. Den lambic jästen du föreslog innehåller två sorters brett och mjölksyrebakterier. Det blir alltså ett "suröl" av det, kanske inte vad ni är ute efter? En torrjäst ala US-05 eller någon flytande amerikansk jäststam skulle jag rekommendera till första bryggningen.

Att tänka på om ni köper på PGW är det är ett lotteri där om jästen är färsk eller inte, ni kan få många månader gammal jäst (som här på humlegården skulle sålts till rea-pris). Den jästen är då kanske inte särskillt pigg, det vet ni inte. Är den inte pigg så kommer den inte orka jäsa era 12 liter öl. Fråga i butik hur gammal jästen är. Är den för gammal måste ni nog göra en förkultur för att vara på den säkra sidan att jästen är pigg.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Ska tänka på det!
Vid vilken ålder börjar jäst bli ofärsk?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

30 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-05 10:42:28)

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Inköp gjordes igår!

Inhandlade följande:

Stora öljäsningskittet som innehöll: Hävert, jäsrör, jäsningsmätare (Öchslemeter), ölkapsyler och en enkel kapsylapparat för påsättning av kronkapsyler, rengöringsmedel och 2 st 30-liters jäshinkar.

2 Kilo Pale Ale Malt
1 Kilo Crystal Malt
1 Kilo Chocolate Malt

100 gr brewers gold pellets

Torrjäst English Ale, med utgångsdatum 2013
Bryggsocker
Flasktappnings-grej

FRÅGA: Påverkar volymen på bryggningen jästiden? Behöver 10 liter jäsa kortare än 50 liter?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Jag har inte upplevt att jästiden påverkas nämnvärt av volymen.
Jästiden påverkas av ett flertal faktorer såsom jästemperatur, temperatur vid pitch, typ av jäst, mängd jäst i förhållande till volym och hur pigg jästen är.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Ok!

Ang rengöring av verktyg, jäshink, BIAB-duk osv.
Räcker det att koka vatten i kastrullen vi ska mäska + koka vörten i, lägga i allt som får plats och som ska vara med i processen, låta det koka ett tag, och sedan kyla ner det vattnet till rätt temp för mäskning?

Jäshinken antar jag att man fyller upp med vatten + rengöringsmedel och låter den stå ett tag, kan även lägga i de delar som ej fick plats att kokas i kastrullen?

Räcker det?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

33 Senast ändrad av olefattguy (2012-01-05 13:22:16)

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Ja troligtvis räcker det, om det inte är smutsigt innan... Se till att allt är rent så att inget gammalt gunk sitter nånstans.

Man talar om den "heta" sidan av bryggprocessen d.v.s. allt som sker fram tills dess att vörten kokt färdigt. Under denna del är i princip inte sterilisering nödvändig, då inget bakteriellt/mikro-organiskt kan kontaminera din vört (då den ändå kokar).

Så fort du stänger av värmen (eller i praktiken en stund innan) och påbörjar kylning måste allt som kommer i kontakt med vörten vara sterilt, eftersom den avsvalnande vörten är en perfekt näringslösning, inte bara för jäst (vilket är vad vi önskar skall konsumera vår vört för att den ska bli öl, dvs innehålla alkohol och kolsyra bl a) utan för allehanda mikro-organismer som kan ge vilka smaker/restprodukter som helst (en del önskvärda som i fallet med brettanomyces i belgiska suröl, andra inte).

Sålunda låter man t ex en ev kylspiral koka med de sista fem minuterna eller så i vörten för att sterilisera den inför kylningen. Alla slevar, silar, hävertar eller annat som skall komma i kontakt med den avsvalnade vörten måste också vara steriliserade, likaså alla kärl, jästunnor osv som skall användas.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Ok, tack för infon!
Allt är sprillans, första försöket för oss.

Men då kokar jag allt som ska komma i kontakt med vörten, kokar även duken vi ska använda för BIAB, vet inte hur många som kladdat på den duk-biten på Ikea...
Rengör jäshink, jäsrör, flasktappnings-grej, sughävert, slevar osv med rengöringsmedlet.

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Observera att rengöringsmedel inte är bra nog, du behöver något som "desinfekterar". Ett rengöringsmedel gör ja.. rent men du behöver också döda alla andra små filurer som kan lura överallt! Vildjäst, laktobakterier, möggelsporer, etc... Det är inget som rengöringsmedlet gör.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

36 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-05 14:29:40)

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Ok, så "rekordrens" som ingick i kittet duger alltså inte?

http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=2354

"Ett flytande rengöringsmedel för hembryggning. Rengör och steriliserar flaskor och jäskärl. Mycket drygt! 100 ml Docering 5 ml till 5 liter."

Räcker det med att koka allt då?
Jäshinkarna kommer ej gå att koka tyvärr sad
Skulle det räcka att hälla i 15 liter kokande vatten i jäshinken? (i värsta fall)
Kommer ej hinna få tag på decinfekteringsmedel innan imorrn dessvärre.

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Jag har aldrig kört det men det står ju att det "steriliserar flaskor" vilket antagligen är en lögn, citerar wikipedia här

Sterilisering är en åtgärd, varvid ett föremål befrias från mikroorganismer, såväl patogena (sjukdomsalstrande) som icke patogena.
När åtgärden innebär att endast patogena mikroorganismer tas bort, kallas det desinfektion.
...
Kemiska sterilsationsmedel är inte helt tillförlitliga, eftersom de inte verkar på sporbärande mikroorganismer. Etanol eller metanol används som kemiskt sterilisationsmedel.

Hur som helst, så borde det var okej eftersom dom anger att det steriliserar. Någon annan forumskribent som antagligen kan ge ett bättre svar.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Vi får chansa helt enkelt och i övrigt vara nogranna med renligheten.
Det är som sagt helt nya hinkar också, förhoppningsvis relativt rena.

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

När jag tittar närmare på bilden hos PGW så står det:
"Desinfektions- och rengöringsmedel avsett för all slags bryggeri- och storköksutrustning. Förhindrar vildjäsning, bakterier och mögel."

Låter onekligen som det tar det mesta.
Lycka till med bryggningen!

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

@Hagbard, härligt första inlägg!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

@chubb, +1.

Men för att styra bort från pajkastningen, rekordrens vet jag inget om men om det står att det dödar vildjäst etc så gör det väl det? Ingenting av det vi använder steriliserar ju till 100% men det minskar koncentrationen av det som är skadligt för vår öl til en nivå där det inte är ett problem. Kör du m rekordrens om du nu har det och var allmänt noga med renligheten så ska det nog gå vägen. Kok är bra om du ger det lite tid men det är ju inte praktiskt att koka allt.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Kan meddela att det bubblar friskt i jäsröret! smile
Vi tror att allt gick bra! Lägger upp bilder imorgon!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Härligt att höra! Hoppas det blir bra!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

44 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-07 23:08:45)

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Japp! Rikigt mörk och härlig färg på vörten! Hällde upp några cl i ett litet snapsglas och lät grumlet lägga sig!
Börjar dofta något som liknar öl ifrån jäshinken nu smile

Här kommer några bilder ifrån bryggningen!

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/1.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/2.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/3.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/4.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/5.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/6.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/7.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/8.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/9.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Glomastom/bryggning_1/10.jpg

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Igår bubblade det som attans, rejäl bubbling var 10e sekund ungefär, idag är det väldigt stilla, kan det stämma?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Inget att oroa sig för, det är helt normalt.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Med så där mycket fina bilder finns det bara en sak att göra, starta en blogg! Jag har sjuk användning själv av min blogg, det är liksom min bryggdagbok och jag använder den ofta för att gå tillbaka och kolla vad jag gjorde med en speciell öl. Man glömmer så snabbt saker man trodde man skulle komma ihåg smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Already in the making smile Glomastom.se reggades för en vecka sedan smile Ska bara få upp bloggen hehe

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Vad har hänt här? Minst 4-5 inlägg är borta?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Vad har hänt med den här tråden? Massa inlägg är borta där vi bla diskuterade sterilisering vs desinfektering. Och alla sjysta bilder som pwrdesign postade!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/