Ja troligtvis räcker det, om det inte är smutsigt innan... Se till att allt är rent så att inget gammalt gunk sitter nånstans.
Man talar om den "heta" sidan av bryggprocessen d.v.s. allt som sker fram tills dess att vörten kokt färdigt. Under denna del är i princip inte sterilisering nödvändig, då inget bakteriellt/mikro-organiskt kan kontaminera din vört (då den ändå kokar).
Så fort du stänger av värmen (eller i praktiken en stund innan) och påbörjar kylning måste allt som kommer i kontakt med vörten vara sterilt, eftersom den avsvalnande vörten är en perfekt näringslösning, inte bara för jäst (vilket är vad vi önskar skall konsumera vår vört för att den ska bli öl, dvs innehålla alkohol och kolsyra bl a) utan för allehanda mikro-organismer som kan ge vilka smaker/restprodukter som helst (en del önskvärda som i fallet med brettanomyces i belgiska suröl, andra inte).
Sålunda låter man t ex en ev kylspiral koka med de sista fem minuterna eller så i vörten för att sterilisera den inför kylningen. Alla slevar, silar, hävertar eller annat som skall komma i kontakt med den avsvalnade vörten måste också vara steriliserade, likaså alla kärl, jästunnor osv som skall användas.