Vörkylare av eget huvud material tekniska problem dock :/
Tjo nu börjar de bli lite panik på vörtkylar sidan har köpt ny och fin utrustning men just detta med vörtkylare har fått ligga o gro länge nock nu.
Som en del jag pratat med redan har fått befara är jag i det närmaste totalt allergisk mot koppar "hårt vatten och kopparör = smakar inget vidare"
Så koppar vill jag inte ha i närheten av mitt öl, och ja jag vet att många brygger bra öl med kopparkylare och allt det må vara men nattsömnen för mig blir bättre om jag helt kan slippa det ![]()
Så klart började jag kolla på plattvärmeväxlare, jo vart inne på det ett tag men efter att sett en sprängskiss "alla dessa små små ytor där skit kan sätta sig som i värsta fall kan bli omöjlig att få ren" Jo jag vet folk har använt dessa med bra resultat också men än en gång är det en fråga om att man ska kunna sova gott om natten, kunna plocka isär och med ögat se att alla ytor som vörten rör vid är kemiskt rena.
Då satte jag mig vid mitt ritprogram "Catia" och började skissa,
Iden jag fick var att köpa in långa rör och kapa ner dom i små bitar "kanske 30cm långa" och ha en farlig massa av dom.
Ta 2 tjocka plåtar borra en faslig massa hål och trä genom rören ett efter ett och svetsa/hårdlödda" dom på plats, täta lådan i med lite mellanväggar för flödets skull och köra vörten genom rören medans man låter kylvattnet cirkulera runt rören. "eller jag skölja kanske är ett bättre ord då det cirkulerar från kranen via kylaren och ut i avloppet"
Sen stötte jag på problem, i terorin skulle jag kunna bygga en låda som hyser 100st av dessa rör likväl som 1 hur stor kylarea kan man behöva??
Är antalet rör det viktigaste eller kan man skippa några rör genom en enkel form av ytförstoring? "tankarna går till att svetsa på några flänsar"
Ni förstår detta med termodynamik har aldrig vart min grej riktigt.
Första tanken gick till rör i rostfritt men då dessa vart farligt dyra och dessutom ledde värme ganska kasst i jämförelse med aluminium.
så började jag rikta in min mer mot aluminium.
Saken är den att jag inte vet riktigt hur aluminium beter sig under dom framtida rådande förhållandena, klarar den vörten utan att oxiden släpper?
"minns så väl när morsan kokade rabbarberkräm i en aluminium bytta, så ren har den aldrig varit kan jag säga"
Jag har faktisk legerings numret på dom tänkta aluminium rören 6063.
dimensionen är som följer 15x1,5.
men som sagt klarar den vörten????
Ett annat alternativ hade som sagt varit rostfritt stål men av kostnadskäl vill jag ju att bara rören är i rostfritt...
då kommer nästa intressanta problem vilka material kan jag kombinera tillsammans med rostfritt utan att få galvanisk korrision?? "samma gäller föresten för aluminium då jag har funderat på att använda koppar som kylflänsar"
Jag har nämligen fått för mig att rostfritt leker dåligt med andra material, så som aluminium "som annars visade sig gå att få fatt i till väldigt överkommliga priser"
Sen finns det ju rostfritt och rostfritt också....
finns det någon som kan tänkas veta hurvida svetsade rostfria rör är okej med vört??
"syftar så klart till den svetsfogen som löper på dess insida utmed hela längden"
Ja en jävla massa frågor rent ut sagt, ritning finns på hela bygget men känner att jag fastnat lite ang hur mycket kylarea jag behöver för att kunna kyla vörten i samma takt det rinner ut från kitteln "har för mig att det är 12mm utlopp från kitteln"
Designen på alltesammans har jag redan löst "mycket enkelt rengöra kommer det bli"
nu är det bara hur jag ska dimensionera allt som är den stora frågan...
Föresten en anna fråga, är allt rostfritt okej med vört???
har nämligen ett rostfritt rör som ligger där legeringen för mig är totalt okänd, "tänkte ha det i mitt framtida lakkärl"
Hoppas på många svar
Mvh Runken