Hej.
Jag är ny på forumet, så jag tänkte presentera mig och berätta lite om mitt bryggande. Jag heter Magnus, är 48 år, i grunden kemiingenjör men jobbar med mjukvaruutveckling på lågnivå, bl.a. styr & reglerteknik (...vilket man som kemiingenjör också får pyssla mycket med). Mat- och dryckintresserad, spelar musik i några band här i trakten. Tja, det räcker väl som snabbversion.
Öl då? Jo tack, jag tillhör väl de där som man hittar vid ale- & porterhyllan på bolaget (jävla ölsnobb med andra ord). Gillar välgjort öl där man inte snålat med råvarorna. Jag har samma attityd till mat kan tilläggas. Gillar de flesta stilar på öl, utom sötsliskig låghumlad lager. Pale ale, porter, stout, bra lager som smakar bröd och är humlebesk också.
Började egentligen brygga för att se vad man kunde åstadkomma själv med lokala råvaror, så jag gick en kurs hos Erik Rönnqvist SHBF i höstas, och nu har jag bryggt några helmaltsöl, två väldigt basic pale ale, mest för att testa utrustning och kolla hur det blir i praktiken. Det blev ju över förväntan bra, jag bjöd över en kompis och plötsligt hade vi druckit upp ett dussin flaskor. Mycket smak, bra beska (amarillo i tre givor) och väldigt "frisk" i smaken. Aningen tunn kropp, inte så det störde men det hade gärna få vara ett snäpp till. Färgen är jag mest missnöjd med, den är för ljus, jag hade 90% pale ale-malt och 10% karamellmalt. Jäste med Safale S04 torrjäst, det gick som en dans.
Jag är mycket inne på det här med "back to basic", så jag vill inte krånga till det med vattenbehandling, flockmedel och sådant, utan de "yttre förutsättningarna" får styra mycket hur ölet blir. Nu är jag så lyckligt lottad att jag har en kompis som har en egen källa och dessutom står han kåk på en 200 år gammal stenkällare som håller 15-18 grader året runt.
Hittills har jag dock använt Linköpings kommunala vatten, och baltat hemma i köket.
Jag har använt en modifierad brew-in-a-bag mäskning, där jag kört mäsken i en 15-liters aluminiumgryta, i varmluftsugnen, som ställts på 70 grader. Jag körde ner en elektronisk stektermometer i mäsken och den har hållt exakt 67 grader, sedan har jag höjt lite innan jag avslutat. Förmodligen borde jag ha haft en lite längre rast strax över 70 så hade jag fått den där gnuttan extra kropp som jag saknade. I alla fall, ut med grytan, upp med bagen på ett galler, och sedan lakade jag i påsen ner i grytan till jag fick ihop vörtmängden. Därefter sedvanligt kok med tre humlegivor, kylning i diskho (har byggt mig en ännu oprövad kylare av 15 mm prisolrör, på 7 meter, som jag ska ha till den lika oanvända 20-litersgrytan jag fick tag i). Över till jäshink, primär en vecka, omtappning till sekundär, en vecka till, sedan primning och flasktappning.
Roligast: mecka ihop utrustningen. Ja, dricka öl förstås, men meckandet är askul! Tråkigast: diska flaskor - jag tog 4% kaustiksoda så RENT blev det..
Idéer: Nu gäller ju "närproducerat" på vattnet, och jag skulle ju gärna vilja ha närproducerad malt också. Millingstorp ligger bara några mil härifrån, de odlar korn men mältar inte själva, utan allt korn skickas till Tyskland, och tillbaka kommer det öl på flaska (..."gårdsbryggeri"..tja...), men jag pratade med dem och ibland
får de upp sin egen kornmalt också. Om det produceras nån användbar humle i Sverige vet jag inte, den enda jag känner till är SHBFs egen "Mauritz", jag har ingen aning om hur den är, syrainnehåll etc. Någon som har prövat den?
Nuvarande projekt är att bygga någon form av bazooka-screen och testa att mäska/laka direkt i 14-litersgrytan, och fixa vettiga hävertar (kopparrör har jag!). Jag har ingen lust att bära en gryta med 20 liter kokhet vört.