1 Senast ändrad av ErniE (2011-08-17 21:28:40)

Nybörjare + Första öl

Hej! Jag är ny i forumet och har länge funderat över att testa på hemmabryggning av öl!
Nu är det så att jag har liten erfarenhet (obefintlig) av detta och skulle behöva lite tips, jag har en inköpslista på
saker jag tror skulle fungera bra ihop, jag vill ha en ljus Ale med fruktig smak. (Eftersom jag inte har ett extra kylskåp för lager öl)

pale ale malt (Viking), krossad, 2 kg
Whitbread Golding Variety kottar, 2010, 6,1%, 100 g
Australian Ale jäst (White Labs WLP009, Platinum)

267:-

Är det något jag missar?

(såklart undrar jag även hur mycket jag behöver av allt för att göra en 10L sats.)

Och undrar om denna boken är något att ha:
Beer Craft: A Simple Guide to Making Great Beer (William Bostwick & Jessi Rymill)

Sedan så undrar jag om detta är ett bra pris på ett s.k "Starter kit"

- Jäshink 30 l med tappkran
- Jäsrör
- Plastslev
- Flaskborste
- Rengöring/desinfektion (100 gr)
- Kapsyleringsapparat "Greta" (röd)
- Kapsyler (ca 250 st)
- Termometer

459:-

Många frågor på en gång men hoppas att ni kan svara på så många som möjligt!

Med vänliga hälsningar Martin L (Entusiasten)

P.s Helst så liten bottensats som möjligt! Därav hög flockning på jästen, något mer man kan göra?
Och hyfsat klart öl!

Sv: Nybörjare + Första öl

Vet inte var du kollat priserna men , om jag vid en snabbkoll här på Humle sett rätt så finns jästen på rea för 39 kr, humlen kostar 59 kr, malten 25 kr kilot, det går väl åt 2 kilo till 10 liter om du vill ligga på ca 4-5 procent beroende på verkningsgrad, jag brukar räkna med 5 liter öl på 1 kg basmalt.
Böcker på utrikiska tycker jag bara är jobbigt att läsa, det jag lärt mig har kommit genom forum eller muntligt, även Svantes bok har väl hjälpt mig.......
Jag skulle även köpt en öxlemätare med mätrör, priserna i övrigt har jag inga kommentarer om.

Salle

3 Senast ändrad av ErniE (2011-08-18 06:07:49)

Jag skrev fel, 147kr skulle det vara istället för 267kr ^^ för ingredienserna.

Men då tar vi bort boken, finns det någon riktigt genomgående guide hur man gör steg för steg med ale,
och hur mycket man ska använda av allt?

Men då räcker det jag vill köpa till ungefär 10liter, och gör det något om hinken är 30liter?

Måste man ha ett mäskkärl?

Om du inte har något emot att läsa på skärmen (och på engelska) så finns det en riktigt bra bok av John Palmer på nätet: How to brew:
http://www.howtobrew.com/intro.html

Hallå Ernie

Metoden "BIAB" (brew in a bag) kan vara något för dig. Det innebär att du lägger malten i en tygpåse och mäskar i din kokgryta.
Efter mäskningen fiskar du helt sonika upp påsen och påbörjar koket.

Mans här på forumet har skrivit en del om hur man går till väga. Han har även varit med på bryggradion i episoden "Brew In A Bag"
Om en bild säger mer än tusen ord så kan du söka på youtube på brew in a bag.

Om du kan tänka dig att läsa en bok på engelska så har du mycket gott att se fram mot. Det är inga krångliga böcker att läsa, mycket bilder
och enkla beskrivningar etc.

Kan vara bra om man vill ha ett helhetsintryck istället för att själv behöva komma på varje fråga och söka en förklaring/beskrivning steg för steg.

Jag och många andra rekomenderar John Palmers bok "How to brew" som första boken - http://shop.humle.se/se/art/how-to-brew … r-2006.php
Väldigt lättfattlig och pedagogisk.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

6 Senast ändrad av Torstensson (2011-08-18 07:52:29)

Om du inte har något emot engelska så kan jag rekommendera klassikern "How to brew" med J Palmer.
Den går inte igenom speciellt Ale utan snarare hela processen med att brygga öl.
Finns här: http://www.howtobrew.com/intro.html

Enklast för att veta hur mycket du behöver av allt är att leta upp ett recept. Pröva t.ex. shbf.se och klicka vidare till receptdatabasen.

Du behöver inte ett mäskkärl om du använder dig av extrakt istället. Om du inte bryggt varken vin eller öl tidigare så kan det bara en idé att göra åtminstone en extraktbryggning för att få lite rutin på sakerna innan du ger dig på mäskningen.

Guide till extraktbryggning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10537
Guide till helmalt:  http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=8753

Skrev inlägget och glömde posta, därav att det blev lite dubbelt upp smile

Ta't lugnt, ta en hembryggd

BIAB är som Thomas Fransson skriver något för dig. Är själv helt såld på BIAB så har du några frågor kan du e-posta mig.

Man tackar så mycket för hjälpen!
Jag undrar bara om ni tror att de sakerna jag tänkt beställa blir något gott öl om allt går väl till?

Det finns inget recept som är liksom ett "grundrecept" för ale och sedan kan man sväva ut lite som man vill?
(Kanske den boken ni listade tar upp det big_smile.)

Mvh MArtin L

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-18 16:51:35)

Visst finns det recept att få/hitta.
Nu är jag redan hatad av alla så jag skriver medan jag tänker wink

En bra bryggbok är alltid bra att ha, den hjälper och inspirerar dig. Har svaren och lösningarna när du är osäker eller kört fast.

När man börjar brygga öl tycker jag att det är klokt att utgå från någon annans recept (någon man vet har koll och gör bra öl)
På så vis slipper du börja med att uppfinna hjulet och repetera andras misstag = kortare väg till bättre öl.
(inte bestämmer man sig för att göra egen ost eller bygga en bil utan att se vad andra gjort tidigare wink )

Jag tycker att ex. recepten från Jamil Zainasheff är bra att ha som utgångspunkt.
Man vet att det är bra recept och att de kommer från en bra källa. (dessutom är dom väldigt lätta att hitta på internet) -
http://beerdujour.com/JamilsBrewingNetworkRecipes.htm

Även SHBF har en receptdatabas med bra recept. www.shbf.se fördelen med dessa är att allt är angivet i metric (Kilo, hekto och gram vilket kan underlätta om man när ny i gemet och vill slippa konvertering)

Vilken är din favoritöl och är det en öl du skulle kunna tänka dig att brygga något liknande av?
Vi hjälper dig gärna att räta ut eventuella frågekrokar.

www.bryggradio.com

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-18 17:08:40)

Angående det "kit" du listade

En slev har du säkert redan eller eller flera av...
Det jag skulle lagt mina dollar på är:
* två jäshinkar (jäshink 2 häller du din "priminglag" i och för sedan över det färdigjästa ölet där för att blandas med priminglagen som sedan blir till
   kolsyra i ditt öl. Fördelen med en extra hink är att du kan lämna "bottensatsen" kvar i hink 1 och arbeta ostört med flaskningen ur hink 2.
   För extra snitsig flaskfyllning monterar du in en plaskran i hink 2 + en slang från den till din flaskfyllare = ingen hävert nödvändig i detta steg.
* kapsylerare
* Kapsyler
* Hävert, gärna en auto-siphon (även kallad "pumphävert")
http://sdcollins.home.mindspring.com/Auto%20Siphon.JPG
* Termometer om du inte redan har en
* Starsan (desinfektionsmedel som är oerhört bra och väldigt bekvämt att använda) - http://shop.humle.se/se/art/star-san-8-oz-237-ml.php
   (funkar dessutom urbra till att kalka av kaffebryggaren med, spraya på skärbrädor etc.) Det är livsmedelsklassat (i USA) så du behöver inte
   efterskölja med vatten)
* Finns det pengar kvar så skulle jag även köpa en flaskfyllare
   Denna enkla manick kommer att göra att du inte drar dig för att brygga igen när du väl har flaskat din första batch/sats. (om du inte har 4
   armar) wink

Missade att lägga till ngn meter livsmedelsgodkänd slang som passar på flaskfyllaren och pumphäverten.

www.bryggradio.com

11 Senast ändrad av ErniE (2011-08-18 19:17:39)

Sisådär, vad tror ni om denna lista nu? ^^

flaskfyllare 3/8"
8032             pumphävert Auto-Siphon inklusive slang
850609     PET-slang, 1/4" id x 3/8" yd (6,3 x 9,5 mm), per meter
8038             jäshink 30 l med lock
8040             jäsrör
8006AX     kronkapsyler, c:a 250 st, ax och stop
8010             kapsyleringsapparat "Greta"
56012C     pale ale malt (Viking), krossad, 2 kg
401130     Whitbread Golding Variety kottar, 2010, 6,1%, 100 g
120009R     Australian Ale jäst (White Labs WLP009, Platinum), REA, 4-12 mån
7109             How To Brew (John Palmer), 3:e omarbetade upplagan, 347 sidor, 2006
8562             Star San 8 oz (237 ml)
8023             Jäsningstermometer
8396             silställning ("saftsil") med silduk

SEK 1080,00

MEn hur mycket öl får jag ut av dessa ingredienser? På ett ungefär?

Om jag förståt det här rätt nu (väldigt stora drag) så värmer man malten i silen och sedan humlen, efter att man tagit av silen med malten
så kokar man det hela, kyler ner det till 20grader ungefär eftersom det är alejäst man ska ha. Efter det är det jästen som skall i så får det jäsa tills
det är färdigjäst, beroende på jästsort. sedan för man över sin färdigjästa öl till en till hink där man redan preparerat socker+vatten så att det är färdigt, så blandar man
och börjar fylla på flaskor, sätter på kapsyl/kork och låter det stå i ungefär 4-5veckor. Men skall man ha dessa kallt?

Nått att tillägga? Jag har som sagt inte så stor koll än, därav boken i listan! big_smile
Och allt skall vara superrent.

Tack så jättemycket för hjälpen! Hoppas detta går fint big_smile

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-18 20:03:53)

Det känns som du har fattat grejen!

Ett par justeringar

* Silduk och ställning ser jag ingen vits med ur nödvändighetssynpunkt. Lägg hellre de pengarna på en pigg jäst wink
   Du gör vörten, jästen gör ölet wink
* Jupp du värmer upp malten i vatten, temperaturen under denna procedur (mäskning) bör ligga mellan 62-72 C
   En temperatur i det lägre spannet ger ett torrare öl, en i det högre ett aningen fylligare öl. Många siktar på 66C som är ett slags "lagom" läge.

När ölet är utjäst, dvs. efter ca 5-10 dagar och inget skum på ytan i hinken längre, är det dags att butlejera. 5-7g socker/L öl brukar göra susen.
Efter flaskning tar det ca 1-2 veckor i rumstemperatur för ölet att kolsyras. När ölet fått önskad kolsyra. Flytta flaskorna till en kall och mörk plats
för förvaring innan konsumtion.

Brew in a bag - http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw
Bryggradio om Brew in a bag - http://bryggradio.com/?p=402

I episodsbeskrivningen på bryggradion finns även en länk till ett "Brew in a bag forum"

Vilken typ av öl är du ute efter att göra?

www.bryggradio.com

Okej ^^
Med dem ingredienserna jag ahr plockat ihop, vill jag försöka ett hyffsat ljust och fylligt ale öl
med toner av frukt. Om jag inte är helt ute och cyklar!

Jag har inga stora kastruller, därav silduk så jag kan sila vörten efteråt jag har 2st 4liters kastruller.

big_smile

Jag tycker det är supersmidigt med saftsil, kör det vid varje bryggning. Lättare att desinfektera den än att desinfektera en hävert sedan är det en bonus att det blir mer syresatt när man häller det genom saftsilen med! Är man bara försiktig när man häller så får man inte med så mycket bottengrums, knickset gäller att inte vicka tillbaka kastrullen utan hälla allt i ett svep.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

15 Senast ändrad av Bo (2011-08-18 23:51:26)

ErniE skrev:

Okej ^^
Med dem ingredienserna jag ahr plockat ihop, vill jag försöka ett hyffsat ljust och fylligt ale öl
med toner av frukt. Om jag inte är helt ute och cyklar!

Jag har inga stora kastruller, därav silduk så jag kan sila vörten efteråt jag har 2st 4liters kastruller.

big_smile

Jag kan inget om BIAB, men tror fullt på att det är bästa sättet att komma igång för en billig penning.

Jag noterar dock att du tänkte köra i 4l kastruller. Även om jag inte gillar att ge tips om alternativa inköpsställen på Humlegårdens hemsida kan jag kanske tipsa om att Kamprad säljer en på runt 8l för under 200 kr vilket i så fall är en bra första investering. Hittar du en ännu större är det betydligt bättre. En på 20l skulle vara perfekt för dig  - kolla på loppis/myrorna då det finns massvis med gamla aluminiumkastruller om 20l som folk använt till saftlagning. När du sedan insett att ölbryggning är något för dig så har Humlegården i mitt tycke riktigt bra kastruller och billigare blir det inte i Sverige vad jag kan se för den kvalitetsnivån.

Om du ska köra på ditt recept (baserat på ingredienserna du plockat ihop) skulle jag föreslå en annan jäst (man ska inte köpa gamla paket om man inte kan ta hand om dem på rätt sätt). Vill du ta ett billigt alternativ så är http://shop.humle.se/se/art/safale-s-04 … -115-g.php en bra kandidat i min bok för vad du vill ha. Om du kokar din färdiga vört i 60 min och slänger i ca 20 g av din humle vid kokstart, 20g när det gått 30 min och 20g precis när koket är färdigt så får du en bra Pale Ale (om ni mer erfarna tror att det blir för stark, så tänker jag mig att det kan vara bra då det räddar lite ev. felsmaker senare och då ett litet kokkärl inte ger samma hop utilization (kommer inte på bra svenskt ord...)) [edit] Då räknat på att du kör i ca 15l vatten och i slutänden får ut ca 10l öl i jästtunnan.

I stället skulle jag nog lägga på 200 och köpa en 25 liters på biltema. Men som Bo säger, att en riktig gryta sen är ju att föredra. Men biltemas (400:- med tappkran) är väldigt billig plus att den går att ha till annat sen när du fortsätter bygga. Köpte en 13 liters för några år sen på coop och den kostade typ över 600

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Bo: Jag ska prova den jästen istället, den har lite högre jästemperatur vilket är lite bättre för mig big_smile

Jag vill nog prova först med de kastruller jag har och sedan om det blir någorlunda så köper jag
lite nya grejer wink

Tack så länge big_smile Blir nog fint det här ^^

en fördel med två små kastruller är du kommer kunna kyla rätt snabbt i bara ett enkelt vattenbad! ca 6.5 liter per brygg borde ju gå tycker man... dvs en back med öl per brygg..  inte så illa..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej.

Jag är ny på forumet, så jag tänkte presentera mig och berätta lite om mitt bryggande. Jag heter Magnus, är 48 år, i grunden kemiingenjör men jobbar med mjukvaruutveckling på lågnivå, bl.a. styr & reglerteknik (...vilket man som kemiingenjör också får pyssla mycket med). Mat- och dryckintresserad, spelar musik i några band här i trakten. Tja, det räcker väl som snabbversion.

Öl då? Jo tack, jag tillhör väl de där som man hittar vid ale- & porterhyllan på bolaget (jävla ölsnobb med andra ord). Gillar välgjort öl där man inte snålat med råvarorna. Jag har samma attityd till mat kan tilläggas. Gillar de flesta stilar på öl, utom sötsliskig låghumlad lager. Pale ale, porter, stout, bra lager som smakar bröd och är humlebesk också.

Började egentligen brygga för att se vad man kunde åstadkomma själv med lokala råvaror, så jag gick en kurs hos Erik Rönnqvist SHBF i höstas, och nu har jag bryggt några helmaltsöl, två väldigt basic pale ale, mest för att testa utrustning och kolla hur det blir i praktiken. Det blev ju över förväntan bra, jag bjöd över en kompis och plötsligt hade vi druckit upp ett dussin flaskor. Mycket smak, bra beska (amarillo i tre givor) och väldigt "frisk" i smaken. Aningen tunn kropp, inte så det störde men det hade gärna få vara ett snäpp till. Färgen är jag mest missnöjd med, den är för ljus, jag hade 90% pale ale-malt och 10% karamellmalt.  Jäste med Safale S04 torrjäst, det gick som en dans.

Jag är mycket inne på det här med "back to basic", så jag vill inte krånga till det med vattenbehandling, flockmedel och sådant, utan de "yttre förutsättningarna" får styra mycket hur ölet blir. Nu är jag så lyckligt lottad att jag har en kompis som har en egen källa och dessutom står han kåk på en 200 år gammal stenkällare som håller 15-18 grader året runt.

Hittills har jag dock använt Linköpings kommunala vatten, och baltat hemma i köket.

Jag har använt en modifierad brew-in-a-bag mäskning, där jag kört mäsken i en 15-liters aluminiumgryta, i varmluftsugnen, som ställts på 70 grader. Jag körde ner en elektronisk stektermometer i mäsken och den har hållt exakt 67 grader, sedan har jag höjt lite innan jag avslutat. Förmodligen borde jag ha haft en lite längre rast strax över 70 så hade jag fått den där gnuttan extra kropp som jag saknade. I alla fall, ut med grytan, upp med bagen på ett galler, och sedan lakade jag i påsen ner i grytan till jag fick ihop vörtmängden. Därefter sedvanligt kok med tre humlegivor, kylning i diskho (har byggt mig en ännu oprövad kylare av 15 mm prisolrör, på 7 meter, som jag ska ha till den lika oanvända 20-litersgrytan jag fick tag i). Över till jäshink, primär en vecka, omtappning till sekundär, en vecka till, sedan primning och flasktappning.

Roligast: mecka ihop utrustningen. Ja, dricka öl förstås, men meckandet är askul! Tråkigast: diska flaskor - jag tog 4% kaustiksoda så RENT blev det..

Idéer: Nu gäller ju "närproducerat" på vattnet, och jag skulle ju gärna vilja ha närproducerad malt också. Millingstorp ligger bara några mil härifrån, de odlar korn men mältar inte själva, utan allt korn skickas till Tyskland, och tillbaka kommer det öl på flaska (..."gårdsbryggeri"..tja...), men jag pratade med dem och ibland
får de upp sin egen kornmalt också. Om det produceras nån användbar humle i Sverige vet jag inte, den enda jag känner till är SHBFs egen "Mauritz", jag har ingen aning om hur den är, syrainnehåll etc. Någon som har prövat den?

Nuvarande projekt är att bygga någon form av bazooka-screen och testa att mäska/laka direkt i 14-litersgrytan, och fixa vettiga hävertar (kopparrör har jag!). Jag har ingen lust att bära en gryta med 20 liter kokhet vört.

magnus63 skrev:

. Gillar de flesta stilar på öl, utom sötsliskig låghumlad lager. Pale ale, porter, stout, bra lager som smakar bröd och är humlebesk också.

Vilka stilar gillar du egentligen om du inte gillar dessa stilar?

Sen låter sötsliskig lager intressant! Något exempel man kan köpa på systemet?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Oj, man ska vara nog när man skriver och redigerar, hehe. Jo, jag GILLAR pale ale, porter, stout, belgisk ale m.m; men jag är INTE speciallt förtjust i söt låghumlad lager.

Nu blev det mer förståeligt, hoppas jag.

Har du "tur" kommer Eriksbergs Påsköl tillbaka frampå vårkanten! Den är riktigt äcklig, någon slags kladdig kemisk sötma, och så finns det en svag arom av hårtoning i botten. Är du i Danmark kan du testa en del av Ceres sortiment, de har en riktigt störande bismak av sötningsmedel. Funderade ett tag på om de använder samma tappningsutrutning till nån egen lightläsk som de senare tappar öl med, utan att göra rent emellan, men smaken fanns i flera burkar som köpts vid olika tillfällen. Morsan hade nån sötningstablett som hette Hermesetas för en massa år sedan, samma söta metalliska smak finns i Ceres öl.