Är med Chubb.
Disclaimer: Detta är min syn på saken, fråga 10 bryggare och få 11 olika svar.
Det finns inget gott i druven, den vill man helst lämna kvar största mängden.
Att slabba med sildukar och exponera vörten med öppet jäskärl till alla bakterier och skit i luften är inte heller en bra ide om man ska vara krass.
Dess utom är det ju en massa extra jobb som man gärna slipper om man kan?
Det man gör är att man kompenserar i volym för sina senare förluster. Dvs. planerar man att ha 20L i jäshinken så vill det till att du har ett par
extra liter i grytan vid kokets slut. Hur mycket tar man givetvis reda på själv då det är olika från olika recept till olika typer av utrustning.
Man kommer alltid att förlora volym. Dels till slangar, humle, dött utrymme under en tappkran i grytan etc. Men även ca 4% då vörten kylts ner pga.
att vätskan expanderar ca 4% i varmt tillstånd...
En teknik som används av alla kommersiella bryggerier och de flesta hembryggare är sk. Whirlpool. Med hjälp av whirlpool separerar du ut fast
material ur vörten. Detta kommer att centreras till en kon i grytans/whirlpoolens botten. Vörten tas sedan ut vid sidan av humlekonen. Antingen
via ett utlopp i kärlet eller via en hävert som placeras vid sidan om konen.
Här är en bild på hur det ser ut i min gryta efter överföring till jäskärl. Där ser man tydligt hur druven koncentrerats till en kon som gör det
möjligt att utan problem undvika att få med druven till jäskärlet.

Ibland säger en bild mer än tusen ord. Sätt rotation på vörten med hjälp av ex. en slev efter avslutat kok.
Sätt sedan på locket och vänta ett par minuter (5-10) och resultatet kommer att bli som på bilden. Det som händer är att ni skapar en "tornado"
som drar in alla partiklar till mitten och pressar ner dem mot grytans mitt och botten.

Var inte rädda för att hälla ut en liter vört, lägg till den litern i början och ni kommer inte märka skillnad annat än att ni slipper en massa
bekymmer, extra arbete och problem.
Sedan är lite druv helt ok i vörten, bitarna hjälper till att driva ur kolsyra ur ölet under jäsning vilket i vart fall i stor skala visat sig ha en positiv inverkan på jäsningen.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio