Kottar eller pellets?

Hej hej
En nybörjarfråga. Jag har gjort ett gäng hyggliga bryggningar, alla med humle pellets. Jag läste någonstans att pellets är bättre då de är 'effektivare' har jämnare kvalitet och man kan bättre återskapa sina brygder. Dock,, tycker jag det är jobbigt att sila bort humlen efter koket, om man använder kottar lär väl inte det vara nå problem? Att sila de sista två litrarna från koket tar surt lång tid så att jag ibland funderar på att hälla bort det. Hur gör ni andra?

Sv: Kottar eller pellets?

Använder alltid humlepåsar, 49:- för ett 10-pack. De går dessutom att återanvända några ggr.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Hej,
jag får erkänna att jag är ganska så rå/snål - jag pressar helt enkelt ut den sista vätskan med hjälp av en potatispress (som jag har ställt i kokande vatten ett tag).

Det som blir kvar i silduken är en ganska så torr "kaka" som är lätt att göra sig av med.

Jag har alltid blivit nöjd med min öl.

Det vore intressant med fler kommentarer.

//Göran

Jag ser till att inte hälla ut den sista liten ungefär som bara består av humlegrums och maltrester som fallit till botten. Inget man vill ha med under jäsningen. Bara dumsnålt att försöka pressa ut det sista då man får med massa extra druv som du får tappa bort vid flasktappning eller omtappning till sekundär.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-09 09:06:58)

Är med Chubb.

Disclaimer: Detta är min syn på saken, fråga 10 bryggare och få 11 olika svar.

Det finns inget gott i druven, den vill man helst lämna kvar största mängden.
Att slabba med sildukar och exponera vörten med öppet jäskärl till alla bakterier och skit i luften är inte heller en bra ide om man ska vara krass.
Dess utom är det ju en massa extra jobb som man gärna slipper om man kan?

Det man gör är att man kompenserar i volym för sina senare förluster.  Dvs. planerar man att ha 20L i jäshinken så vill det till att du har ett par
extra liter i grytan vid kokets slut. Hur mycket tar man givetvis reda på själv då det är olika från olika recept till olika typer av utrustning.
Man kommer alltid att förlora volym. Dels till slangar, humle, dött utrymme under en tappkran i grytan etc. Men även ca 4% då vörten kylts ner pga.
att vätskan expanderar ca 4% i varmt tillstånd...

En teknik som används av alla kommersiella bryggerier och de flesta hembryggare är sk. Whirlpool.  Med hjälp av whirlpool separerar du ut fast
material ur vörten. Detta kommer att centreras till en kon i grytans/whirlpoolens botten. Vörten tas sedan ut vid sidan av humlekonen. Antingen
via ett utlopp i kärlet eller via en hävert som placeras vid sidan om konen.

Här är en bild på hur det ser ut i min gryta efter överföring till jäskärl. Där ser man tydligt hur druven koncentrerats till en kon som gör det
möjligt att utan problem undvika att få med druven till jäskärlet.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Chouffe%20043.jpg

Ibland säger en bild mer än tusen ord. Sätt rotation på vörten med hjälp av ex. en slev efter avslutat kok.
Sätt sedan på locket och vänta ett par minuter (5-10) och resultatet kommer att bli som på bilden. Det som händer är att ni skapar en "tornado"
som drar in alla partiklar till mitten och pressar ner dem mot grytans mitt och botten.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/whirlpool.png

Var inte rädda för att hälla ut en liter vört, lägg till den litern i början och ni kommer inte märka skillnad annat än att ni slipper en massa
bekymmer, extra arbete och problem.
Sedan är lite druv helt ok i vörten, bitarna hjälper till att driva ur kolsyra ur ölet under jäsning vilket i vart fall i stor skala visat sig ha en positiv inverkan på jäsningen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

urso skrev:

Hej hej
En nybörjarfråga. Jag har gjort ett gäng hyggliga bryggningar, alla med humle pellets. Jag läste någonstans att pellets är bättre då de är 'effektivare' har jämnare kvalitet och man kan bättre återskapa sina brygder. Dock,, tycker jag det är jobbigt att sila bort humlen efter koket, om man använder kottar lär väl inte det vara nå problem? Att sila de sista två litrarna från koket tar surt lång tid så att jag ibland funderar på att hälla bort det. Hur gör ni andra?

jag kan inte komma på någon fördel med kottar faktiskt, i en pale med mkt humle på slutet kan det kännas lite komiskt att stå och pressa ner humlen typ big_smile
nej jag tycker pellets är bäst, lägger man ner den i rymliga påsar så man kan lyfta ur efter koket och slipper problemet med att sila eller whirlpoola.
för egen del får jag sällan några mängder varmdruv eller kalldruv, tror man kan lämna mkt av proteingojset redan i lakkärlet,
att låta humlet gå med i jäskärlet har jag också gjort utan några större problem, det behövs rätt ordentliga mängder innan tanniner och sånt slår igenom, obs att jag pratar om pale ale med mkt humlekaraktär.. troligen rätt annorlunda med en lättare lager eller liknande.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det finns olika protein och får man ingen varmdruv så borde man se över sin process.
Protein är inte bara en bra näringskälla för bakterier, den bryts ner till fria aminosyror och nedbrytningsprocessen samt aminosyrorna är upphov till
allt möjligt otrevligt i din öl och gör att timern på varje flaska tickar extra snabbt. Varför skulle man ingorera detta som hembryggare.

Som hembryggare kanske man inte har exakt samma möjligheter som ett större bryggeri, men att vara medveten om fallgroparna och undvika dem
på bästa mån känns som sunt förnuft?

www.bryggradio.com

nä precis som du säger så har de flesta kanske inte exakt samma möjligheter som ett större bryggeri, men å andra sidan kanske man inte kan vara för kritisk till sin egen process heller? finns väl alltid brister? även for the big boys mena jag?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-09 23:35:59)

Jag tycker att man alltid skall vara kritisk, i synnerhet mot sig själv, det är lätt att bli hemmablind.

Min poäng är att bryggerier kämpar med att förbättra sin process av en anledning. De fightas mot exakt samma problem som vi hembryggare.
Av samma anledning som dem bör vi sträva efter att förbättra våra metoder efter våra förutsättning. Lära sig vilka risker/problem som finns och
hur man minimerar deras inverkan på vår öl. Det kan vara dom mest basala sakerna...

Om vi nu tex. hyffsat väl kan få reda på hur mycket jäst vi behöver för att vårt öl ska bli så bra det kan. Varför tar vi inte del av den kunskapen
och uttnyttjar den? Varför pitchar vi ständigt förlite och kass jäst i vår öl när det är så lätt att göra ordentligt.

Vi vet att syre+öl = oxidation, varför köper folk då en beergun och använder den utan Co2 när samma resultat utan Co2 kan uppnås med en slangstump för 70 öre...

Bryggerier lägger ner ofantliga summor på buteljeringsmaskiner för att packa sitt öl med så låg syreupptagning som möjligt. Anledningen är ingen gimmick. Varför ska inte vi hembryggare bry oss om vår öl lika mycket? Redan där kan de som klankar ner på ex. Carlsberg hålla käft...

Informationen finns där, alla DIY-lösningar finns ännu inte, men fan vi är ändå "tätt på det"
I slutändan handlar det ju trots allt om din öl. Varför rycka på axlarna och säga att det inte spelar någon roll.

www.bryggradio.com

Kottar är bäst, naturligast och enklast. Häll vörten från kokkärl till jäskärl genom en vanlig hushålls sil.
Det silar alla humle rester och syresätter samtidigt. Kör man flödes lakning och recirkulerar ordentligt
brir det väldigt lite druv.

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

Kottar är bäst, naturligast och enklast.

Vore det så enkelt, varför skulle det då produceras pellets? Det finns såklart för och nackdelar med båda. T.ex. för att argumentera mot ditt påstående så brukar många hävda att pellets ger högre utbyte och att kottar absorbera mer öl/vört. Sen beror det ju på när man använder humlen med, är ju olika argument om man tittar på 60mins giva eller torrhumling. Om man torrhumlar så hävdar vissa att pellets kan ge en oönskad "grön" eller gräsig smak. Själv tycker jag kottar är sjyst till torrhumling då pellets har en tendens att följa med ner i min hävert, men samtidigt så är det jobbigt att kottarna ofta lägger sig och flyter på ytan och får dålig kontakt med ölen. Sen finns det antagligen tusen olika argument för huruvida kottar eller pellets är "bäst" men nej det går inte att bara säga att kottar är "bäst, naturligast och enklast". 

Pellets vs Kottar är en klassisk debatt och det kommer inte gå att nå konsensus och lite tur är väl det.

Thomas Fransson skrev:

Det finns olika protein och får man ingen varmdruv så borde man se över sin process.
Protein är inte bara en bra näringskälla för bakterier, den bryts ner till fria aminosyror och nedbrytningsprocessen samt aminosyrorna är upphov till
allt möjligt otrevligt i din öl och gör att timern på varje flaska tickar extra snabbt. Varför skulle man ingorera detta som hembryggare.

Som hembryggare kanske man inte har exakt samma möjligheter som ett större bryggeri, men att vara medveten om fallgroparna och undvika dem
på bästa mån känns som sunt förnuft?

Jag har sett på ditt bryggavsnitt på SBR-Tv där du just visar hur man skapar en virvel för att samla ihop druven. När jag såg det så blev jag lite förvånad eftersom jag själv knappt får någon druv.

Å andra sidan såg jag inte att du skummade vörten just när koket har kommit igång - det gör jag och jag gör det noggrannt - kan det vara orsaken till att jag inte får så mycket varmdruv?

//Göran

Jorå, det är vad jag tycker och då säger jag det .-)

Skål
/Bf

Thomas Fransson skrev:

Bryggerier lägger ner ofantliga summor på buteljeringsmaskiner för att packa sitt öl med så låg syreupptagning som möjligt. Anledningen är ingen gimmick. Varför ska inte vi hembryggare bry oss om vår öl lika mycket? Redan där kan de som klankar ner på ex. Carlsberg hålla käft...

Uh vilken trevlig ton, alla som inte tycker såhär ska hålla käften. Du skriver ju i en annan tråd att "skunkning" av öl bara kräver några sekunders exponering av ljus. Om nu Carlsberg bryr sig så mycket mer om sina öl en gemene hembryggare, varför lägger dom "ofantliga summor på buteljeringsmaskiner" för att sedan använda sig av ljusgröna flaskor?

15 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-10 21:25:51)

Ja du, hade jag jobbat åt dem så kanske jag hade haft ett svar.
Men dom flesta som spekulerar brukar nämna marknadsföringsgruppen på bryggerierna som boven i dramat bakom  de gröna och klara flaskorna...

www.bryggradio.com

Jo det är riktigt skumt, iof så förknippas väl carlsberg med sina gröna flaskor nu.

När det gäller flaskor så kan man nog göra en bryggfånen. Mörka flaskor är bättre. Sorry för offtopicen. Hoppas du har fått de svar du behövde Urso, hojta gärna till i tråden smile

Många åsikter är bra. Jag ska nog testa en wirlpool vid nästa bryggning, det verkar enkelt nog smile Jag har lite som måtto att göra bryggningen så enkel som möjligt med så enkla medel som möjligt. Jag är fortfarande häpen över vilket otroligt gott öl man kan göra med två plasthinkar och ett 2kw värmeelement.
Tackar för alla tips!

Angående de gröna flaskorna och gigant-bryggerierna, så är det nog så att de alla använder humle-extrakt nuförtiden, och då säkerligen den modifierade varianten som inte är ljuskänslig. Rent kemisk är det en omvandling till di-, tetra- och hexahydro-iso-alfa-syra man gör. Aromerna, som främst är eteriska oljor, kan tillsättas i ett separat "arom-extrakt".

Angående pellet och kottar är det nog i mitt tycke mest en fråga om vilken metod som passar ens bryggverk bäst. Jag tycker nog att jag får bra resultat med båda, men tycker mig ha noterat att pellets håller aromen längre vid förvaring. Annars är "Puckar" inte så dumt. De är som kottar fast håller längre.

/Calle

Just det ja, humleextrakt finns ju också. Alla billiga lageröl använder ju det. Har någon hembryggare kört med det? Används det både till beska och arom, och på samma sätt, dvs en skvätt 60min för beska och en skätt vid 0 min för arom, isf.?    Vore kul att testa...

Nästan alla extrakt är "pre-isomeriserade" så de kan sättas till tillsammans med arom-extraktet utan att koka. För bästa ekonomi skall de tillsättas efter att druven avskiljts (så att inga dyra små syror och aromer skall fastna där). Naturligtvis så förlorar man sedan både arom och beska under jäsning, så de riktiga ekonomi-proffsen sätter till extrakten "in-line" på väg till flaskningen.
Många smidiga fördelar som sagt, men det verkar som om de flesta är ense om att åtminstone aromextrakten lämnar en hel del att önska vad gäller aromen, och därför låter bli. En del tar dock medelvägen med vanlig humle till aromen, och extrakt för beska-justering (t.o.m. flera av Trappistbryggerierna enligt "Brew-Like-a-Monk"). Detta kanske vore något?
Själv är jag nog så pass "romantiskt" lagd att jag ändå skulle fortsätta med ren humle (om än i pellet-form) även om extrakten skulle bli bättre smile

/Calle

kom och tänka på två saker idag, ( väcker lite liv i denna tråden) det första som slog mig var: Om ett recept är skrivet för pellets och det ska vara si och så många gram humle, stämmer detta för kottar då också? Alltså, är det samma mängd vare sig det är kottar eller pellets man ska använda?

Och sedan tänkte jag bara fråga om någon har provat att blanda humlekottar och pellets? Vissa humlesorter är ju ibland på rean och sådär så ibland hade man nästan velat köpa pellets pga utav priset.. Kan man isåfall bara slänga ner dem i en humlepåse (tillsammans med kottar) och köra?

/ David

www.youtube.com/fjordsbrewery

22 Senast ändrad av megen (2011-11-27 14:54:39)

Alltså om det är alfasyran du tänker på så ska du ju inte strirra dig blind på mängden i receptet. Den humlen receptmakarna användt har säkert inte samma alfasyrahalt som din även om det är samma sort. Sen så är ju pellets lite effektivare så man behöver inte riktigt lika mycket som kottar. Använder du ett bryggprogram så finns allt där så du enkelt kan justera. Humleoljan vet jag inte hur det är. Kanske att oljan lättare löses i vört öl med pellets, men jag har ingen aning. När jag följer någon annans recept brukar jag använda samma mängd humle i smak och aromgivorna som orginalreceptet. Sen så justerar jag in rätt IBU med bitterhumlen. Dvs det blir ofta nägra gram mer eller mindre än i orginalreceptet. Oftast står det inte om det är pellets eller kottar som användts, men jag kör alltid med pellets så jag funderar inte så mycket över det.

Blanda pellets och kottar är inget problem det är bara att köra.

En berättigad fråga, men jag håller m megen att det inte är värt att räkna in. Det är så mycket som påverkar humlens aromatiska egenskaper ändå: Ålder, förvaring och bryggmetod att det ändå är svårt att veta om man får samma resultat som receptförfattaren fick. Sen är pellets i en humlepåse ingen större vits om den inte är lika finmaskig som en tesil förstås, det sipprar ut ändå.

http://bistron.tumblr.com/

Det var kanonsvar på frågorna. Tackar och bockar smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

Ljusgröna flaskor nämns i samma mening som Carlsberg. Jag vill hävda att Carlsberg gör god öl och att flaskorna är mörka. I alla fall lika mörka som dom bruna flaskorna som jag använder.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/89_carl.jpg