Dåligt utbyte... eller??
Hello
Igår gav jag mig på julölen. Förra bryggningen hade jag så förbannat dåligt utbyte (mest pga gammal malt tror jag) så jag bestämde mig för att vara extra noggrann med ALLT. Jag mäskade dessutom i 90 min ist för 60. Och det gick bra! trodde jag...
Enligt originalreceptet som jag utgick ifrån (lite småändringar) skulle OG landa på 1066 och när jag la in det i beersmith fick jag 1064. Fine. När jag mätte SG innan kok så tyckte jag att det såg lite lågt ut, fick 1049, men när jag kikade närmare i beersmith så hade programmet räknat "est pre-boil gravity" till 1048. Well, jag ska ju koka i 90 minuter så det stämmer väl då tänkte jag..
Men icke! När jag har kylt och tappat om till jäshinken (slutvolymen stämmer med mina och beersmiths beräkningar) och mäter OG så får jag 1056!
Är det beersmith som lurar mig? Eller är det något annat som spökar? "Jag kanske hade för dåligt kok, kanske inte har kokat bort tillräckligt med vatten" tänkte jag först men slutvolymen stämmer ju som sagt.