Bite The Bullet - En Pale Ale

Hej!

Dags att brygga i mellandagarna. Tänkte att det skulle bli en Pale Ale med rejäla doser av den goda Styrian Golding humlen. Vidare så blev det lite spontant en bitterhumle i form av Green Bullet från NZ med hög alfasyrahalt. Pricken över i:t blev jästen, San Diego Super Yeast! Kanske läge med blow-off slang med en sådan kaxig jäststam. Kan bara välja lägenhetens 23 grader eller förrådets 15 grader för jäsning, så det får bli förrådsjäsning:

Bite The Bullet
American Pale Ale
Type: All Grain Date: 2011-12-19
Batch Size (fermenter): 24.00 l Brewer: Dompan
Boil Size: 27.00 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: My Equipment - Max Volume 27L
End of Boil Volume 24.00 l Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Final Bottling Volume: 23.00 l Est Mash Efficiency 75.0 %
Fermentation: Ale, Two Stage Taste Rating(out of 50): 30.0
Taste Notes: 
Ingredients


Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
5.300 kg Pale Malt (Weyermann) (3.3 SRM) Grain 1 90.6 %
0.200 kg Amber Malt (22.0 SRM) Grain 2 3.4 %
0.200 kg Biscuit (Dingemans) (22.5 SRM) Grain 3 3.4 %
0.150 kg Caramel/Crystal Malt -120L (120.0 SRM) Grain 4 2.6 %
25.000 g Green Bullet [13.70 %] - Boil 60.0 min Hop 5 34.4 IBUs
25.000 g Styrian Goldings [4.00 %] - Boil 15.0 min Hop 6 5.0 IBUs
25.000 g Styrian Goldings [4.00 %] - Boil 5.0 min Hop 7 2.0 IBUs
50.000 g Styrian Goldings [4.00 %] - Dry Hop 5.0 Days Hop 8 0.0 IBUs

Beer Profile

Est Original Gravity: 1.055
Est Final Gravity: 1.011
Estimated Alcohol by Vol: 5.8 %
Bitterness: 41.4 IBUs
Est Color: 9.5 SRM 

Single Infusion, Light Body Total Grain Weight: 5.850 kg
Sparge Water: 7.84 l Grain Temperature: 22.2 C
Sparge Temperature: 75.6 C Tun Temperature: 22.2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5.20

Mash In Add 15.26 l of water at 70.6 C 64.4 C 75 min
Mash Out Add 9.76 l of water at 95.4 C 75.6 C 10 min

Sparge Step: Fly sparge with 7.84 l water at 75.6 C

Vad sägs?

/ Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

2 Senast ändrad av Torstensson (2011-12-23 11:58:06)

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Ser ut att vara en öl i min smak, berätta gärna hur jästen fungerade.
Om du isolerar jäshinken nere i källaren så kan du nog få temperaturen ett par grader eftersom jästen alstrar en del värme.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Bra tips där att isolera hinken för att få upp tempen några grader!  Om det inte blir alltför kallt på den inglasade balkongen kanske det blir lite kallagring/kallkrasch under sekundärjäsningen också.. Kung Bore får avgöra det. Återkommer med rapport om jästen.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

@Torstensson:
Citerat ur en annan tråd (skrivet av mig):

Jag har bryggt tre stycken öl med denna. En APA en IPA och en DIPA. Beskrivningen från White Labs stämmer även om jag inte tycker den är så mycket snabbare än andra jäststammar. Mina öl var humlecentrerade och väl utjästa (>80%) med rena smaker från jästen, dvs inga kännbara estrar eller fenoler. Ett minus för att den flockar lite löst i flaskan vilket gör den till ett sämre val vid flaskjäsning. Till fat och med tex klarningsmedel så slipper man ju dock detta.

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Weinkeller, menar du att det även kan bli ett problem pga av "lös" flockning även om man bara kolsyrejäser på flaska  (efter primär och sekundärjäsning på hink) ?  Använder normalt protafloc när jag brygger.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Problem kanske är att ta i. Jag kanske är lite petig av mig, men jag tycker tex US-05 flockar lite hårdare och den tycker jag klarar mina flaskjäsningskrav big_smile

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Hmm.. kom inte riktigt överens med det där "provröret" som jästen levereras i från White Labs. Jästen hade sedimenterat så jag skakade röret för att få en mer lättflyktig jästvätska. Men det resulterade i att det sprutade jäst över hela köket när jag öppnade röret. Bara att hoppas att den jäst jag lyckades rädda är tillräcklig för att få fart på förkulturen till morgondagens bryggning.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Jäsningsproblem:

Har jäst i välisolerad hink i 15.4 grader i 8 dagar. Nu bubblar det i vattenlåset var 5:e minut. FG=1016.

Jag gjorde en förkultur och jäsningen kom igång bra inom 12 timmar.

Ska jag ta upp hinken i rumstemp i hopp om att den högre temperaturen skall hjälpa till att jäsa ut helt eller ska jag pitcha mer jäst?

Spontant tycker jag att det är värt att prova temperaturhöjningen i 1-2 dygn och göra en ny mätning innan jag tillsätter ny jäst.

Tacksam för svar!

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Jag skulle höja temperaturen.
Men vänta tre dagar innan du kollar om det jäst ut mer.
Eftersom ölet jäst ut hyfsat så är det inte någon fara.

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Nu står hinken i klädkammarens +21 grader. Det blir mätning på söndag för att se om jästen lyckats jäsa ned det lilla som var kvar.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Igår tappade jag om till sekundärjäsning. Gravity var då 1012. Nu får ölet stå kallt i några veckor med torrhumling de sista dagarna.

Provsmakade och det hade jäst väldigt rent. Kommer att bli en kanonöl!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Flasktappning avklarad. Provsmakningen av den prime'ade ölen gav stort inslag av tallbarr/kåda samt karamelltoner ..spännande. Ska bli intressant att smaka efter kolsyrejäsning och lite lagring.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

13 Senast ändrad av Dompan (2012-02-06 10:27:40)

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Mmm.. provsmakade igår. En mycket njutbar ale med brittiska vibbar.. närmaste referens blir någon av Skebos öl. Karamellig, alldeles lagomt kolsyrad och en beska som balanserar upp sötman bra. FG = 1012. ABV = 5.0%. Denna kommer att ta slut fort! smile

(Passade på att byta namn på ölen också..):
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_2615_small.JPG

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Snyggt! Både etiketten och ölen dvs!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Bite The Bullet - En Pale Ale

Chubb skrev:

Snyggt! Både etiketten och ölen dvs!

Tackar! smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!