"Das Flens" brukar finnas billigt på bordershopparna i norra Tyskland (Puttgarten, Sassnitz ect) alkoholdryckernas Ullared!
1 2014-01-14 07:41:24
Sv: Flensburger Pils, Var finns de? Helsingör? (4 svar, postad i Inget av ovanstående...)
2 2013-12-23 09:19:14
Sv: Ämnen och gäster (54 svar, postad i Sveriges Bryggradio)
Nähe, ingen Jul-poddare i år heller?
3 2013-12-16 20:01:03
Sv: Ämnen och gäster (54 svar, postad i Sveriges Bryggradio)
Blir det något Julavsnitt i år?
4 2013-01-13 10:25:28
Sv: Brumas Brau Eule (17 svar, postad i Utrustning)
Såååå, nu till det nästa,,,,, jag skall precis som Scaryeyes gör den bästa lagern, no probs, samt att jag skall precentera den offentligt 2014, på fat och alllt:-)
På lördag så brygger jag min första All Grain Ever,,,,,, eller,,,,för att förtydliga,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,min första öl NÅNSIIN.
MEH,, skalll du då inte börja med x och sen gå till x*2, och när du kan det så kan du gå till x*3, ,,,,,,,,ooooooooch sen kanske allgrain?????
EHHHHH, nä va fö då?????????, Börja utan kunskap(som man kan kan få på nätet) med dålig utrustning(som alla andra) och sean stega sig genom misslyckanden,,,,,,,,,(Funkar nog för vissa, och rådet är HELT OK til de som inte läst på när de frågar)
Well well, på lördag börjar resan med en California Common, och jag återkommer med resultat på utrustningen här och med recept chatt om nån vill på receptdelen.
Hur gick bryggningen? Körde du stegmäskning eller single infusion?
5 2013-01-08 20:19:30
Sv: Ögonoperation (22 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Hur gick det med operationen, gjorde du den och är du nöjd med resultatet?
6 2012-12-12 15:02:05
Sv: Sterilfilter (14 svar, postad i Utrustning)
Det är sterila HEPA-filter som man kan kopple mellan spruta och kanyl. Dom borde gå att köpa på apoteket eller dylik leverantör. Annars om du känner någon som jobbar inom sjukvården kan ordna några.
7 2012-09-29 23:58:48
Sv: Nytt Jobb (6 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Grattis!
Alla behöver vi ett meningsfullt arbeta att gå till, mellan öl bryggningarna ![]()
8 2012-05-24 22:21:44
Sv: Komplett ölpump med kylare säljes (9 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
50 kr!
9 2012-02-04 22:21:12
Sv: Temperatur ale på sekundär (5 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Once you have at least three or four quotes <spamlänk raderad / Admin> that are feasible and suit your needs, start making your calls and complete the procedure by meeting an agent from that organization. Be sure to read between the lines and be sure that you get a plan that has a sufficient free look period that allows you to discontinue it if you are not satisfied with the performance.
???!!!Wtf!
10 2012-01-21 13:09:51
Sv: Vad jobbar ni som? (68 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Jag arbetar inte. Studerar medicin och brygger med min 50 l Braumeister. Mouhahahaha ![]()
11 2011-12-22 20:07:55
Sv: God Jul (10 svar, postad i Inget av ovanstående...)
God Jul till alla på forumet!
12 2011-12-06 19:04:55
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Hehe, ok. Premiärbryggning i morgon?
13 2011-12-06 19:03:03
Sv: London & real ales i bilder (7 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)
Fuller's bryggeri i Chiswick har en trevlig bryggeritur med provsmakning av deras öl.
15 2011-11-28 21:50:13
Sv: BM+ en massa tillbehör till salu!! (11 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
YRMFF vad fan?
Du som har satsat på Braumeister osv.
Jag korkar upp en DIPA ( Arabian Spring Gadaffi celebration Ale) 11,0%alc ![]()
16 2011-11-12 22:45:39
Sv: Posta en bild på eran hembryggda öl! (323 svar, postad i Inget av ovanstående...)
http://imageshack.us/photo/my-images/19 … 006ed.jpg/
Min första öl. En Ale. Är rätt nöjd faktiskt, även om det finns en hel del att förbättra. Är lite halvt besviken på skummet till exempel. Vill gärna ha lite fylligare och tjockare skum. Någon som har tips på vad jag kan göra för att förbättra den aspekten till nästa omgång?
Hmm ser inte så delikat ut. Men smakar säkert bättre än den ser ut. Prova att inkludera lite vetemalt eller annan malt med högt proteininnehåll så får du kanske en bättre skumkrona.
17 2011-11-10 21:11:33
Sv: Episod 29 - Håkan Engström (15 svar, postad i Sveriges Bryggradio)
Bra avsnitt idag, även om jag inte kunde lyssna från början. Håkan Engström skriver bra i sydsvkan och var bra på radion. Tack!
18 2011-11-04 00:00:17
Sv: Episod 29 - Håkan Engström (15 svar, postad i Sveriges Bryggradio)
Vill också höra "scaryeyes" lager lecture!
19 2011-08-14 20:00:50
Sv: Plasttunna 200-300 liter till HERMS (6 svar, postad i Utrustning)
Ett annat alternativ som är lite dyrare - http://www.maltbazaren.dk/shop/gaertank … 1740p.html
Kostar € 80,73 hos Brouwland. Vet inte vad fraken kommer att kosta till Sverige men jag beställer alltid från dem(låga frakt kostnader) och det funkar klockrent till Ungern (där jag bor).
Lycka till med ditt nya bryggeri Papillon! Det behövs fler enteprenörer som dig i Sverige! Folk som vågar sticka ut. Som inte bara fastnar i den svenska socialismmodellen och kör på med sitt kneg tills pensionen. Jag lovar att jag kommer att köpa ditt öl nästa gång jag är i Sverige om det finns till salu då (jag är från Skåneland). Lycka till med ditt project!
Gustav
20 2011-08-04 08:03:09
Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur (6 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)
Mycket trevlig och insiprerande läsning. Tack!
21 2011-07-31 11:58:44
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Jag är mycket impad av dina 94-95% effektivitet. Jag brukar hamna på 75-85% lite beroende på om jag rör i malten. Jag lakar med 2 l vatten i bm 20 liter.
Martin
Malningsgraden är viktig for att få ett bra utbyte. Jag körde tidigare med en Corona kvarn som malde för fint, mitt utbyte låg då på 80-85%. Nu kör jag med en monster mill 2-valsars inställd på grov krossning och har mycket bättre utbyte. Jag tror att även sköljningen (lakningen) är viktig för utbytet.
Gustav
22 2011-07-30 16:10:55
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Välkommen i Brumeister 50l klubben
!
Senast använda mäskschema är sparas i minnet. Det går inta att spara olika scheman för att ta fram med något snabb kommando. Som du ser går det att programmera 5 olika raster plus inmäskning, om du inte använder alla 5 sätter du dom du inte använder på time:000 min.
Tänk på att braumeistern fungerar bäst med grovt krossad malt.
Jag brukar stoppa bryggprocessen och röra i mäsken 2-3 ggr under mäskningen. Det kan du göra genom att trycka pil upp och pil ner samtidigt. Efter mash-out och man har hängt upp maltröret så sköljer jag med ca 10 l vatten som håller 75 C. På det sättet får jag en effiktivitet på 94-95% varje gång.
Lycka till!
Mvh Gustav
23 2011-07-27 14:12:59
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Jag har ännu en fråga om braumeistern!
Jag har försökt hitta svaret i den här tråden, men blir lite osäker om det handlade om 20 liters-modellen eller 50 liters-modellen.
Hur lång tid tar det att kyla vörten efter koket med kylspiralen om man har en 50-liters BM?
Jag har en hemmagjord kylspiral av 9 meter kopparrör till min 50 l BM. Med den tar det ca 45 min att kyla ner 50 l till 20C. Med speidels orginalkylare vet jag inte hur lång tid det tar. Ett tips är att starta pumparna när temperaturen gått under 85C.
/Gustav
24 2011-05-19 09:56:14
Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur? (143 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Vi ska värna om systembolaget och vår alkoholmonopol tradition i Sverige! Om systembolagets försäljningsmonopol hade upphört och svensken skulle kunna köpa öl och vin i sin lokala ICA affär likt övriga europa, visar forskning på att många svenskar skulle drabbas av det så kallade "bordershop syndromet". Många skulle inte kunna gå in på ICA utan att komma ut men kundvagnen fylld med billig tysk öl och fulvodka. Dessutom skulle dessa giriga kapitalister till ICA handlare enbart sälja importerad fulöl och otjänligt bag-in-box vin, allt för att gör så stor vinst som möjligt. Ingen hade tagit ANSVAR, alkoholen hade flödat till ungdomar och alkoholister. Svensson hade firat Valborg varje dag. Svensk industri hade gått i graven. Sverige hade blivit som övriga Europa.
Nej, vi ska vara glad att vi har Systembolaget i Sverige. Denna SERVICE dom erbjuder, generösa öppettider, köerna på fredag em. Och möjligheten att beställa en Sierra Nevada Pale Ale även om man bor i Jokkmokk (vilket är omöjligt i övriga Europa, där finns bara tysk fulöl att tillgå).