Temperatur ale på sekundär

Har gjort en IPA och en Oatmeal-stout som jäst ut nu och tänkte placera dem lite kallare än rumstemp.
Har ett rum som fungerar som förråd för tillfället och där är temperaturen från 10 grader och neråt. Det är ett isolerat rum och det blir inga minusgrader.

Tror ni det är okej att placera ölet där tills jag bestämmer mig för att lägga det på fat?
Kan det ha några negativa effekter på ölet med en sån kall temperatur?

pz.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Temperatur ale på sekundär

Det är bara att köra på.
Blir inte några negativa effekter - förr tvärt om då det påskyndar klarning. (Man kallkrashar ju ofta öl ner mot -1 till -2)

Sv: Temperatur ale på sekundär

Tack för svaret!

Jo, brukar kallkrascha för klarningens skull runt nollan.
I detta fall var jag mer bekymrad ifall ölens mognad skulle påverkas.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Temperatur ale på sekundär

Colorado health insurance skrev:

Once you have at least three or four quotes <spamlänk raderad / Admin> that are feasible and suit your needs, start making your calls and complete the procedure by meeting an agent from that organization. Be sure to read between the lines and be sure that you get a plan that has a sufficient free look period that allows you to discontinue it if you are not satisfied with the performance.

???!!!Wtf!

Sv: Temperatur ale på sekundär

@Gustav81: Det är en spam-robot "spambot" som skjuter in sånt här skit i hopp om att nån ska klicka på länken.

Ignorera, men framför allt citera INTE såna inlägg, då det bara blir mer jobb för admin att ta hand om... Om man vill vara lite duktig (nu har jag redan varit det) så kan man dessutom i st f att ignorera, "rapportera" posten. Det finns en länk bredvid "Citera" som man kan trycka på för att dra admins uppmärksamhet till posten som skall tas bort.

Sv: Temperatur ale på sekundär

olefattguy har rätt. Jag är tacksam för att få rapporter om sådana här spaminlägg.

Vad jag gör då är att jag bannlyser användaren, inklusive IP-adress och mailadress, och sedan raderar inlägget. Om någon har citerat spaminlägget så går jag in och raderar spamlänken från citatet.

-- Svante