1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-26 22:17:30)

Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Hallå bryggare

Ska om ett tag iväg och prata lite om sveriges ölkultur och/eller hembryggdskultur inför förhoppningsvis nyfikna åhörare wink
Just nu sitter jag och filar på mina stolpar och funderar över vad jag vill ha sagt...

Hur upplever ni ölkulturen i Sverige och har ni märkt någon utveckling genom åren?


Finns det något speciellt ni är särskilt stolta över som?

Vad är bäst resp sämst osv...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Intressant ämne! Det där skulle man kunna skriva mycket om. En grej som jag tycker är väldigt tydlig är "medelklassifieringen" av öldrickandet, hela konceptet "ölkultur" ångar av det. För mina föräldrar (fyrtiotalister och medelklass) är öl en arbetaredryck, och ingenting som är värt någon större uppmärksamhet, även om koncept som "närproducerat" och "svenska råvaror" slår an en sträng även hos dem. För min egen generation och klass (sjuttiotalist och medelklass) är saken mer komplicerad.

Det är ganska roligt att tänka på den typiska bilden av en vintyckare (välfriserad, dyr skjorta) i kontrast mot den typiska bilden av en öltyckare (t-shirt med linuxpingvin). En vintyckare har ofta en del kunskap (eller i alla fall åsikter) om öl, medan öltyckaren ofta skiter blankt i vad de där franska saftblandarna hittar på. Eller?

Det känns som att det finns ett komplex av strömningar cirkulerande kring ett nav av surdegsbröd, korvstoppning och ölbryggning, och för egen del måste jag erkänna att jag är ett exempel på det. Söndagsbilagorna är fulla av söta historier om utbrända IT-tjänstemän som startar surdegsbagerier, när får vi se det första bryggeriet? Eller det kanske finns redan?

Skulle vilja skriva lite till, men jag är jättetrött. Får plocka upp tråden i morgon igen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

det här är absolut intresant. Och som peps nämner ovan så har väl den våg av medvetenhet kring råvaror och produktion hjälpt öldrickarna/bryggarna i och med att den stora massan tar av sig skygg-lapparna inne på bolaget och kollar kanske åt öl som deras grannar har gjort istället för att gå direkt på sofieron (eller någon annan "den är ok för att kosta 10 kronor-öl").

Samtidigt är det tråkigt att systembolaget har ett så konstigt inköpssystem som gör att de svenska bryggerierna inte vågar släppa de verkligt extrema ölerna. Så ett stort steg är taget, men mycket finns kvar att göra... 

Hoppas jag inte lät allt för Amerikaniserad nu...

www.brygg.se

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Om det känns som om jag är en portugisisk norrmann som klankar ner på svenskar och svenskarnas stereotyp ber jag i förväg om ursäkt, mina åsikter gäller sannolikt även andra folkslag än svenskar men nu är ämnet svensk ölkultur och då är det ju just svenskarnas ölkultur som är under lupp, eller hur?

Svensken är i mångt och mycket ett flockdjur och här i Stockholm är det mycket tydligt. När något blir mode ska alla följa John.  När det blev poppis med vin skulle plötsligt alla bli vinkännare, det gicks på vinsmakarkurser, vinprovaraftonar och alla blev plötsligt experter på vilken druva som går bra med stekt anka och stuvad röding.  Och gudförbjude om man drack fel vin till fel mat.  Plötsligt skulle man bara köpa vin om det stod Cabernet Sauvignon, Chardonnay eller någon annan känd druva på flaskan.  Alla har läst samma bok och har gått på samma kurs och alla tycker likadant.

Sedan var det Whisky. Plötsligt var det bara skotsk maltwhisky som gällde och alla blev experter på vilka fat som används, hur viktigt det var med vatten och de olika skotska distriktens karaktärer.  Helst skulle man gilla manlig rökig Islay malt och det var verkligen inte värt att komma med blended whisky eller bourbon.  Nu är det visserligen färre involverade men alla har läst samma bok och har samma uppfattning.

Nu börjar svensken få upp ögonen för öl också.  Vi ser redan trenden.  Det skall vara rejält med krut i humlen och gärna ska det stå vilken humle ölet kryddats med. Eller så skall det vara en porter eller stout. I båda fallen ska ölet vara starkt. Vid varje insläpp av temporära ölsorter i specialsortimentet på Bolaget utgör minst en tredjedel av de tillfälliga ölen amerikanska IPA eller europeiska varianter av amerikansk IPA.

Nu är mina iaktagelser baserat på stockholmare och här är klasserna mer utsuddade. Vad är arbetar- och medelklass i Stockholm? Högutbildade bor i lägenhet och dom som lånat för att köpa villa har blivit fattiga lånehjon.  Historiskt har öl varit både en arbetarklassdryck såväl som medelklassdryck i Sverige.  Det var bara överklassen som drack importerad alkohol, vin och brun sprit, resten fick hålla sig till inhemsk pilsner och hemgjord vit sprit.  Men ölet slutade vara arbetarklassdryck när mellanölet försvann och numera kan man inte riktigt urskilja vad klasserna dricker för alkohol.  Det är snarare könsindelat och åldersindelat. 

När de okräsna kreti och pleti köper öl är det för yngre män ofta plånboken och fyllan som styr. Öl är ballt, gott och inte så dyrt om man håller sig till fulöl på burk.  Yngre kvinnor kanske köper några pavor vin i stället för att uppnå samma effekt på plånbok och fylla.

När man går på fest hos en arbetskompis tar man som 20-åring med sig ett par sex-pack fulöl och som 30-åring ett par flaskor vin.  När man blir 40 räcker det med en flaska riktigt fint vin, som man skulle vilja ha själv, men räknar med att värden bjuder på dryck till maten och till något efteråt. 

Är man värd till en bjudning köper man kanske några udda ölsorter på bolaget, för att briljera och skapa något att giddra om, kanske köper man ett par bra men inte för dyra flaskor vin, för att imponera med, och sedan letar man fram bjudwhiskyn och pratar om hur länge just den här Islay maltwhiskyn legat på begagnade sherryfat.  Ju äldre man blir, desto mer udda och dyra grejer tenderar det bli eftersom behovet av att skapa ett intressant diskussionsämne ersätter behovet för fylla.  Jag hade inga kompisar som hade 30 flaskor skotsk maltwhisky hemma när jag var i 20-års åldern, nu kan man nästan inte gå hem till någon utan att man ska gå igenom värdens imponerande meny av barrel-proof malt whisky.  Tråkigt när man som jag helst vill ta en god Cognac eller Armagnac efter en god middag.

Jag tror vi som självmant väljer att inte gå in på en krog eftersom det står Carlsberg på markisen och du vet på förhand vilket uselt utbud på fatöl dom kommer att ha därinne, är fortfarande förhållandevis få. Vi står inte för ölkulturen i Sverige, vi är inte ens en promille av de ölkonsumerande svenskarna. Det bästa vi kan göra är att verka för att fler och fler köper mer och mer udda ölsorter till sina bjudningar. Framförallt när vi själva bjuder. Om vi lyckas påverka vår egen gemenskapskrets bör vi vara nöjda.

Svenskens flockmentalitet begränsar tyvärr utbrända IT-killars möjlighet att lyckas med att starta egna bryggerier.  Vi är inte som danskarna, som älskar att gå mot strömmen och vara annorlunda.  Svensken, och nu tala jag kanske mer om stockholmare än om andra svenskar, är formell och konseravativ, väljer helst utstakad och gängse rutt.

Så länge det är mode att köpa med sig några udda ölsorter till speciella evenemang kommer alltså svensken vidga sin ölkultur.  Men det går tyvärr väldigt sakta och det främjar egentligen bara mikrobryggerier i andra länder.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Svensk ölkultur är fortfarande obefintlig.
En "stöl" är vad gemene man beställer.

Går man på restaurang (inte pub) så finns det tre sorters öl:
- Lättöl, folköl och starköl.
Alla kommer från Carlsberg, Tuborg, Pripps eller Falcon, vilket är samma bryggeri och samma ägare och troligen samma öl sad

Men det verkar vara likadant i de flesta andra europeiska länder, säkerligen också Norge, Danmark o Portugal wink
Ska man hitta lite andra öl så är det särskilda pubar som gäller.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Kenneth skrev:

Svensk ölkultur är fortfarande obefintlig.

Ska man hitta lite andra öl så är det särskilda pubar som gäller.

Inte obefintlig på det här forumet i alla fall.

Andra öl kan man ju faktiskt brygga själv.

Hembryggarkulturen och småbryggerid:o har ju vuxit fram samtidigt och varit som kommunicerande kärl.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Men någonting har ju ändå hänt de senaste åren, de där "särskilda pubarna" finns ju trots allt nu för tiden. När jag började gå ut på krogen (tidigt 90-tal) så var nog det mest exotiska man kunde hitta i Gbg en Guinness på fat. Nu är det annorlunda. Hittade en liten notis häromdagen som belyser saken, ehuru lite från sidan...

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Portugisen skrev:

Vid varje insläpp av temporära ölsorter i specialsortimentet på Bolaget utgör minst en tredjedel av de tillfälliga ölen amerikanska IPA eller europeiska varianter av amerikansk IPA.

Och två tredjedelar belgare! (och minst en ny St:Eriks per släpp)

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Chubb skrev:
Portugisen skrev:

Vid varje insläpp av temporära ölsorter i specialsortimentet på Bolaget utgör minst en tredjedel av de tillfälliga ölen amerikanska IPA eller europeiska varianter av amerikansk IPA.

Och två tredjedelar belgare! (och minst en ny St:Eriks per släpp)

Ja och tjekiska lageröl är inte tillräckligt fiiiiiint att dricka om det inte är sötslisket Staropramen förstås. Det finaste är en humlebomb i amerikansk stil all annan öl är skit nuförtiden. Tycker mig märka den tendensen även här på Humle och även på SHBF.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Chubb skrev:
Portugisen skrev:

Vid varje insläpp av temporära ölsorter i specialsortimentet på Bolaget utgör minst en tredjedel av de tillfälliga ölen amerikanska IPA eller europeiska varianter av amerikansk IPA.

Och två tredjedelar belgare! (och minst en ny St:Eriks per släpp)

Det var kanske sant tidigare men inte nu längre, tyvärr.  Numera tar man bara in obskyra belgare, som t.ex. belgiska försök till Amerikansk IPA.  St. Erik har du däremot helt rätt i och man undrar varför. Det måste vara det klenaste försöket att göra öl i Sverige?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Portugisen skrev:

Nu är mina iaktagelser baserat på stockholmare och här är klasserna mer utsuddade. Vad är arbetar- och medelklass i Stockholm?

Mmm, Pål, du skriver det där inlägget som jag hade tänkt skriva sent igår, men jag stupade. Whiskyaspekten du skriver om tycker jag är mitt i prick. Å andra sidan har en kompis startat ett whiskydestilleri, så det finns uppenbarligen en tredje dimension till det där.

Sedan tror jag inte det är så svårt att se klasskillnaderna i Stockholm jämfört med resten av världen. Av alla ölbryggare jag känner finns där inte en enda 7-elevenanställd, städare eller säkerhetsvakt. Eller för den delen knarklangare och indrivare. Sic transit mundi.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Björn Petersson skrev:
Kenneth skrev:

Svensk ölkultur är fortfarande obefintlig.

Ska man hitta lite andra öl så är det särskilda pubar som gäller.

Inte obefintlig på det här forumet i alla fall.

Andra öl kan man ju faktiskt brygga själv.

Hembryggarkulturen och småbryggerid:o har ju vuxit fram samtidigt och varit som kommunicerande kärl.

Jag står fast vid mitt påstående.
Hembryggning och småbryggeri utgör en försvinnande liten del av "ölkulturen" i Sverige.
Visst finns det fler personer idag än för 20 år sedan som vet vad en ale eller stout eller lambic är.
Även bland "vanligt folk" så känner man till att det finns andra sorters öl än "öl" (dvs ljus internationell lager).

Men det vi håller på med är fortfarande mest en "klubb för inbördes beundran".

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Hej

Har för mig att mikrobryggerierna har en andel på 1-2 % av den totala volymen i Sverige.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

En annan fråga man kan ställa sig är ju om de som dricker micro/craft-bryggd öl i Sverige idag VILL att det ska bli mainstream eller inte.

Sen en liten rolig tankeställare är, säg att de 1-2% som nämns ovan ökar till 50%. Då skulle det krävas många mikrobryggerier!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Hej

Chubb nämde en intressant sak, jag är inte så där väldigt säker på att alla som dricker mikro öl verkligen vill att det skall bli mainstream, jag kan ibland få en känsla av lite sekt/kult över det hela, vi utvalda som har sett ljuset...

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Faktum är att det finns en ölkultur i Sverige grundat på att det konsumeras öl i vissa former. Ordet kultur är ingen värdering i sig  utan att beskriver något som existerar och visar sig på ett specifikt sätt - ett visst mönster. Som det ser ut dricker majoriteten här troligen öl av tämligen likartad typ, ljusa lager öl av varierande alkoholstyrka och på ett visst sätt vid vissa tillfällen. Det återstår då att göra en mera ingående analys av förhållandena i fråga - d v s ölkulturen i Sverige. Ett forskningsprojekt att ta tag i.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Björn Petersson skrev:

Faktum är att det finns en ölkultur i Sverige grundat på att det konsumeras öl i vissa former. Ordet kultur är ingen värdering i sig  utan att beskriver något som existerar och visar sig på ett specifikt sätt - ett visst mönster.

Så resonerar även jag. Ölkulturen är både stor och stark i Sverige, med miljontals utövare. Mikroöl och hembryggd öl är egentligen marginalföreteelser som inte har någon plats i den svenska ölkulturen på länge ännu.

Att "ta en öl" är ju en sådan där självklar svensk social aktivitet, ungefär som att "gå och fika" fast med kanske lite broderligare undertoner. Man kan "gå och fika" med nästan vem som helst, men "tar en öl" gör man bara med folk man gillar.

Och skall man vara kulturellt konvergent (dvs inte helt jävla antisocial) så väljer man inte en elit-mikroölsbryggpub, utan en enkel bar eller pub där man kan snacka om vad som helst utan att den ene babblar oavbrutet om humlegivor och vattenjustering och den andre gäspar och går hem tidigt.

Som sagt, spännande ämne. Det måste väl ändå finnas någon i det akademiska som forskat i detta?

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Verkar finnas ett pågående projekt på Stockholms Universitet, kanske kan vara intressant. Hittade inga publikationer från själva studien, men ett dokument om metodologier vid studier av alkoholkultur hittade jag här: http://www2.sorad.su.se/doc/uploads/pub … erie45.pdf.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Härligt när min mor utbrister "Denna var god" och tar en klunk till av Rodenbach Grand Cru.
Eg. är hon inte alls en ölmänniska, men intresserad av mat som så många andra av oss svenskar. Det ska vara riktig mat!
Tycker även min mormor, hade hon druckit alkohol så hade hon nog tyckt att hantverksöl smakat mer som "riktig öl"

En sak som slog mig när jag googlade lite på måfå för någon dag sedan var hur turbulent Sveriges alkohol och i synnerhet öl-politik varit under 1900-talet

* 1922 - 1955, starköl förbjudet i Sverige med undantaget Carnegie porter som kunde hämtas ut mot recept på apotek...
* 1965 - 1977, mellanöls-epoken
* 197? - Bryggerier får leverera sina produkter direkt till krogar och rest
* 1995 - Sverige blir medlemmar i Europeiska unionen, maxgränsen 5,6% för öl försvinner och snart hittar landar Chimay etc. på bolagets hyllor.
             Detta öppnar även delvis upp för vad som komma skall...
* 1997 - Harry Franzén säljer vin i sin närlivsbutik och lutar sig tillbaka på EU's alkohollagar. Resultatet - Importmonopolet upphör helt och gör det
             lättare för enskilda företag att importera intressant och god öl från världens alla hörn.

Så med facit i handen, har vi inte lyckats ganska bra på ganska kort tid? Vi simmar ju trots allt motströms.

Ok att alkoholpolitiken styrs av sk. "neo-prohibister" och man kan misstänka att det endast är rå-entrepenörsanda som styrt Sverige framåt 
mot en bättre ölkultur? (och invandrare som förde in konstigheter som uteserveringar till Sverige) När jag gick i kortbyxor fanns det enligt någon hemsida ca 5 bryggerier i Sverige... Nu när mina ben är lurviga stoltserar vi med ett drygt trettiotal små-bryggerier i Sverige...


Fan jag blir så peppad av sånt här.
Tänk den dag vi hembryggare kan anordna en liten hembryggdsfestival på våra lokala torg ihop med alla slöjdare och grönsaksodlare.
Tänk den dag det är ok att servera mat i samband/anknytning med en hembryggdstävling?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Om det är någon som har bra koll på årtal så korra gärna mina.
Hade tänkt använda mig lite av årtal för att beskriva hur goa vi faktiskt är med tanke på hur lite tid vi haft på oss.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Thomas Fransson skrev:

Om det är någon som har bra koll på årtal så korra gärna mina.

Hittade en artikel här med lite årtal:

http://www.fof.se/tidning/2006/1/den-nyktra-parentesen

Där finns dessutom några fler årtal som kan komplettera din lista. Det verkar som att historien slutar 1997 i och med Harry. Efter det blev vi visst bara vanliga europeer utan någon som helst kulturell identitet. Men så är ju naturligtvis inte fallet, det är bara det att ingen har ägnat ämnet någon uppmärksamhet de senaste 15 åren eller så.

Som jag ser det finns det en produktkategori som helt ställt svensk dryckeskultur på ända de senaste 15 åren, och det är boxvinerna. Boxvinerna representerar för mig själva motsatsen till dryckeskultur: ingen som helst lokal förankring, tvivelaktig kvalitet, designad för överkonsumtion och fullständigt vulgär på alla tänkbara vis. De är ganska mycket en logisk fortsättning på herr Franzéns tilltag där i snabbköpet 1997. Billig europlonk i knasiga kvantiteter i varje stuga. I förhållande till det tycker jag att den svenska "stor stark"-ölkulturen med sina sociala undertoner står mycket högre.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Tack Peps, ska läsa igenom imorn när huvudet är mer vaket.

Tanken slår mig igen, är vi Svenskar allt för lätt-styrda, splittrade och dresserade?
Ibland känns det som vi i hela sverige inte skulle kunna lyckas få ihop 10 namnunderskrifter, oavsett ärende.

SHBF borde anlita en Mel Gibson-typ som kan få med sig folk på upprop och tvinga politikerna till att jobba lite.
Tänk den Måndag tanterna på socialstyrelsen har 3 000 mail i inkorgen ang. gårdsförsäljning eller rätten att få köpa en korv medan man provar öl på SM i hembryggd öl...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Thomas Fransson skrev:

Tack Peps, ska läsa igenom imorn när huvudet är mer vaket.

Tanken slår mig igen, är vi Svenskar allt för lätt-styrda, splittrade och dresserade?
Ibland känns det som vi i hela sverige inte skulle kunna lyckas få ihop 10 namnunderskrifter, oavsett ärende.

SHBF borde anlita en Mel Gibson-typ som kan få med sig folk på upprop och tvinga politikerna till att jobba lite.
Tänk den Måndag tanterna på socialstyrelsen har 3 000 mail i inkorgen ang. gårdsförsäljning eller rätten att få köpa en korv medan man provar öl på SM i hembryggd öl...

Vi fixade 4400 fysiska/faktiska underskrifter via shbf sist då det var strul med SM, dessa lämnades sedan in till politiker, kommer inte ihåg nu exakt vilka de var.
Men det krävs ju engagemang, vilket inte alla är villiga att spendera sin tid på, vilket i sin tur är förståeligt.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Ang BIB så tror jag faktiskt att det är den praktiska biten som väger tyngst för dem som köper bibbar. Jag tror inte att de som köper en bibbe skulle köpt ett finare vin på flaska om det inte fanns bibbar. Är ju väldigt mycket smidigare att bära hem tre liter i en fyrkantig box, den tar mindre plats i kylen än vad 3 liter i flaskor skulle ta upp, du behöver inte dricka upp en hel flaska samma kvälll etc etc.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Thomas Fransson skrev:

Ok att alkoholpolitiken styrs av sk. "neo-prohibister" och man kan misstänka att det endast är rå-entrepenörsanda som styrt Sverige framåt 
mot en bättre ölkultur? (och invandrare som förde in konstigheter som uteserveringar till Sverige) När jag gick i kortbyxor fanns det enligt någon hemsida ca 5 bryggerier i Sverige... Nu när mina ben är lurviga stoltserar vi med ett drygt trettiotal små-bryggerier i Sverige...

Thomas, svensk alkoholpolitik är lika obefintlig som en svensk ölkultur, och nu lägger jag trotsigt in mina egna värderingar i ordet kultur, ni får ursäkta men jag håller med Kenneth här.  När du sprang i kortbrallor fanns det kanske alkoholpolitik men i dagsläger handlar det om skattepengar och statsfinanser.  Boxvinerna är ett tydligt tecken på att alkoholpolitik inte styrs av prohibister, godtemplare, absolutister och pingstvänner - Anke Borg, vår finansminister, är ytterst den som styr alkoholpolitiken i Sverige.

Jag smittas av din entusiasm att det finns så många småbryggerier i Sverige.  Skit samma att dom kanske sliter med lönsamheten och att hitta försäljningskanaler. Men som flera av oss redan konstaterat utgör dessa små-bryggerier förhållandevis liten del av den svenska ölkulturen (oavsett vilka värderingar man sätter i ordet "kultur").

Det är väl bland de 5 bryggerierna, som nu sannolikt bara är 3(?), där vi hittar majoriteten av den öl som utgör ölkulturen i Sverige. Och bland dessa tre, Carlsberg, Spendrups och Åbro (eller har jag helt fel nu?), så är det hurlöst dåligt med kvalitet, i allafall om man tittar på de två första, Åbro vet jag inte.

Jag var själv långt i från belevad ölkulturell när jag var i början av min alkoholdrickande period. Jag har visserligen alltid varot kärringen mot strömmen och väldigt intresserad av att prova något nytt. Det här innebar att jag även i ung ålder provade nya ölsorter när de kom ut, men jag hade ingen som helst aning om vad ölen var, och allt relaterades till ljus lager och om jag tyckte ölet var gott eller inte.  Jag vet inte hur många som kommer ihåg det men var en lite ölboom i början på 90-talet då de 3-4 bryggerierna som fanns kvar kom ut med öl från de bryggerier de köpt upp och lagt ner.  Plötsligt fylldes hela marknaden av öl som Tingsryd, Rissingsbo, Arvika, Arboga, Nyckel, etc.  Det höll väl på ett år och sedan drog Pripps, Åbro, Spendrups och Falcon ner på sina sortiment och allt blev Pripps fat, Old Gold osv.  Jag provade i princip varenda öl, gick väl igenom varenda småstad i Sverige på det sättet och fastnade för Rissingsbo, som jag tyckte var förträffligt.  Visst var det också ett ljusl lageröl och sannolikt var det väl samma öl som i alla de andra småstäderna, men jag hade då ingen tunga att känna skillnad och kanske var jag inte särskilt intresserad heller.  Efter en stund tog Spendrups bort Rissingsbo och det blev Pripps igen, men när jag häromveckan hittade Rissingsbo på ICA som folkis köpte jag givetvis en burk för att leva gamla minnen. Det smakade inget vidare...

Vad jag ville säga med den långa harangen var att jag trots mitt intresse för öl och nya smaker inte hade varken tungan eller intresse att göra något med ölet jag drack, dvs jag hade för lite ölerfarenhet att jämföra smaken på ölet med och saknade intresset för att ta reda på vad det var jag drack. Jag tror att jag som 20-åring var som vilken ölintresserad svensk kreti-pleti som helst: är det gott är det gott, och vem fan bryr sig vad det är! 

Om det är svensk ölkultur, ja då har vi en rätt tunn och intetsägande ölkultur i Sverige. Och inte mycket för de 25 små bryggerierna att bygga en konsumentbas på.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.