Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

Hej Bryggarvänner.

i år begav jag mig med familj till Algarve i Portugal med bil. I allt körde vi 900 mil, vilket var 150 mil mer än när vi korsade USA kust till kust förra sommaren med bil.  Jag är lite av en bildåre och det tog en del övertalning att få min fru med på noterna, men det gick tillslut. 

För några år sedan bilade vi till Portugal via Tyskland, Österrike, Italien och Spanien, och då passade jag på att stanna vid Andechs kloster utanför München så att vi (läs jag) kunde få munna på deras fina ölprodukter och ta några med mig till Portugal för att inmundigas där. 

I år var planen att stanna till i norra Frankrike på vägen ner, så att Biere de garde kunde köpas in. På vägen upp skulle vi stanna till lite i Belgien där vi bodde i några år, så att även belgisk öl kunde köpas med på turen upp. Bland annar skulle jag svänga förbi Westvletern och ta med mig en kasse av deras åtråvärda öl. 

Min berättelse blir lite upphuggen, eftersom jag inte har möjlighet att skriva allt på en gång. Jag ska istället försöka hålla mig till öltyper inom varje inlägg och där det finns möjlighet ska jag försöka lägga upp lite bilder.  Jag hoppas ni har överseende.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Portugisen (2011-08-03 10:57:55)

Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

Vi startade sent på en torsdag och tog efter 7 timmars bilåkande natt vid Rödby i Danmark, precis innan färjeläget till Puttgarden.  Nästa dag öste vi ner genom Tyskland och sneddade genom östra och södra Belgien för övernattning i nordfranska staden Cambrai, mitt i det franska Biere de garde bältet.  Målet var att inhandla ett större antal flaskor Biere de garde att ta med sig till Portugal samt att stanna till vid bryggeriet La Choulette precis utanför Cambrai.

När vi passerade belgiska Namur föreslog jag till min fru att ett pit stop inte var en så dum idé och att vi faktiskt inte var särskilt långt från klostret Floreffe. Floreffe är i mina ögon Belgiens bästa Abbey ale (vilket bryggs av Lefebre i Quenast) och på klostret har dom ölen på tapp och god ost att knappra på.  Till min förvåning accepterades förslaget utan krusiduller och vi avvek från färdplanen raskt.  Floreffe ligger bara 10 minuter från motorvägen som tar europaresenärer mellan tyska Ruhr och Paris, via Liège, Namur, Charleroi och Mons, så det var ingen stor omväg.

Det blev en underbar Floreffe Blonde och en platt mixe med korv och ost. Jag förstår inte dom som klankar ner på belgisk blond ale faktiskt. Varför måste öl vara så förbaskat komplex för att respekteras?  Floreffe blonde är lättdrucken med en härlig blandning av frukt och krydda, rinner ner i en torr resestrupe som en syndernas förlåtelse.

Men mer än en öl fick det inte bli.  Vi hade fortfarande 45 minuters restid kvar och vi fortsatte snabbt på vår färd söderut.  Cambrai är ingen märkvärdig stad. Mitt i Sommes vilar den på benrangel och förvridna granatsplitter från första världskriget.  Dagen efter stannade vi till vid en supermarché och inhandlade mat att ha på resan, och för mig blev det dags att välja vilka Biere de garde att ta med sig till Portugal.  Hyllan med öl var full av BdG, det var bara att välja och vraka. Endast ett märke gick inte att hitta: la Bavaisienne fanns inte att få tag på.  Istället köptes följande:

- Ch´ti Blonde
- Ch´ti Ambrée
- Ch´ti Brune
- la Choulette Blonde
- la Choulette Ambrée
- 3 Monts
- Jenlain Blonde

Samtliga flaskor på 75cl, givetvis.  Det var lite bök att få plats med allt i bilen men min fru är en utmärkt packare så med lite möde gick det bra. I och med att jag inte tänkt testa ölen förrän i Portugal kommer det ingen recension i detta inlägg utan dom kommer något senare i samma tråd.

Man kan väl säga att dom har det bra i Frankrike.  Att handla på en supermarknad där och jämföra med ICA eller Hemlöp hemma är natt och dag.  Gud vad med fina matprodukter man hittar i Frankrike. Allt är färskt, vackert, och inte särskilt dyrt.  Putain!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

3 Senast ändrad av Portugisen (2011-08-09 11:49:48)

Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

Sedan bar det av 5 minuter till bryggeriet La Choulette i Hordain strax norr om Cambrai. Hordain är inte mycket mer än en liten by mitt i slätten, en kyrka, en slaktare, en skola osv. Och en gata.  Jag hade ingen riktig aning om var bryggeriet låg men iochmed att det bara fanns en gata räknade jag med att jag förr eller senare, snarare förr eftersom Hordain är så liten, skulle passera bryggeriet.  Och det gjorde vi.  En tegelbyggnad och en öppen port. 

Det var bara att vända bilen och köra in.  Bryggeriet var verkligen inte stort heller.  Att La Choulette exporterar till så många länder och finns i de flesta nordfranska supermarknader är en bedrift.  Själva brygghuset var inte större än en lada. Och buteljeringen pågick i ett rätt stort garage. Överallt låg det backar med tomglas och fat.  Parkeringen hade glassplitter överallt och kontoret såg ut som om man inte skulle överleva en inspektion av ISO 9000 wink. Papper överallt och givetvis inte en själ att fråga.

Jag gick självklart direkt till brygghuset, där en kvinna höll på att svabba golvet. På bästa franska bad jag att få inspektera anläggningen men hon hänvisade mig tyvärr till det tomma kontoret i stället.  Däremot på bryggeriets lilla butik/bar var det aktivitet.  Här såldes alla produkter och det gick mycket bra att prova produkterna också.  Förutom La Choulette serien tillverkar bryggeriet ett antal andra ölmärken samt läsk.  Jag bad vänligt att få se bryggeriet men det gick bara om man bokat i förväg.  Putain!

Men jag fick gärna köpa några av deras produkter så det blev att håva fram plånboken och köpa ytterligare:

- La Choulette Brune
- La Choulette Blonde
- La Choulette Ambrée

Nu på småflaskor, eftersom min fru inte var villig att packa om bilen en gång till.

Som alla hembryggare som drömmer om att en gång få driva ett eget bryggeri så är det en ögonöppnare hur lite som egentligen krävs. La Choulette är inget annat än en ombygd bondgård/bilverkstad.  Nu fick jag ju tyvärr inte se det göttaste, hur själva bryggsystemet såg ut. Men om man tar i beaktning den totala oordning och shabbiga miljö som rådde på området har jag inga illusioner om hur det skulle kunna se ut inne i brygghuset.  Misstänker att de svenska myndigheternas kontrollanter för mat och dryck skulle ha stängt stället på nolltid, men i Frankrike finns ju en slags Laissez faire och det är ju inte någon fel på ölet.  Har sett några snuskiga vinproducenter i mitt liv också.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Choulette%20Brewhouse%20front.jpg
Brygghuset framifrån.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Choulette%20Brewhouse%20back.jpg
Brygghusets baksida.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Choulette%20Kontor.jpg
La Choulettes tomma kontor.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Choulette%20Shop.jpg
Den trevliga shoppen/baren (ingen vidare ordning här heller wink )

http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Choulette%20yard.jpg
Ja, ordning och reda var inte honnörsord hos La Choulette.

Efter detta besök blev det att samsas med marrokanska immigranter på hemfärd på motorvägen genom Paris och Bordeaux till spanska och baskiska Zarautz för övernattning.  Dagen efter flög vi igenom en del av Europa som ingen orkar skriva om i reseböcker, Spaniens inland, för att nå Algarve på kvällen.

På önskemål lägger jag upp ytterligare en bild av La Choulette.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/20110702533.jpg
Från bakgården mot ingången.  Brygghuset till vänster,  kontoret till höger, och frugans bakdel medans hon packar mina små inköp...

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

Väl i Vilamoura, Algarve, Portugal, hade jag och min trevlige svåger, Ricardo, ansvar för matlagningen. Totalt var vi 14 munnar att mätta (när vi inte åt på restaurang) och det betydde svettiga arbetsuppgifter. Min svåger var därför mycket glad över att jag kunde bjuda på lite Biere de garde när vi lagade mat.  Av den anledningen kan jag inte säga att jag noterade mina smakupplevelser av de öl jag köpt, det som kommer här är minna bleknande minnen från de olika ölen.  Någon ölsmakare med gyllene smallökar är jag heller inte. wink

Ch´ti Blonde:

Lättdrucken ljus sak. Mycket god och fräsh smak.  Inte mycket annat än pilsnermalt i den här.  Beskedlig beska. Läste i Farmhouse Ale boken att Castelain som brygger Ch´ti använder lagerjäst i bryggningen.  Det tror jag också.  Men den var mycket god och förtjänar en 4 av 5 i betyg. Ch´ti betyder f.ö. gryvarbetare, enligt Farmahouse Ale boken.

Ch´ti Ambrée:

Väldigt lik den blonda brorsan, lättdrucken och förmodligen inte mycket annat än pilsnermalt och lite svartmalt.  Kanske lite munchenermalt också. 4 av 5, den med.

Ch´ti Brune:

Oj, vilken skillnad mot de två andra brorsorna.  Här har både karamellmalt och lite chokladmalt fått komma med och ölet blev väldigt gott med det.  Färgen var mörkbrun och kändes som ett kalasöl vid jul eller på vintern.  På Algarve, vid 30 grader på kvällen, var det ett malplacerat öl men mycket gott.  5 av 5.

La Choulette Blonde:

Efter att ha besökt bryggeriet hade jag stora förväntningar, men La Choulettes blonda var betydligt mer beskedlig i smaken än Ch´ti.  Detta är en ale och det märktes, för jästen kunde märkas i smaken.  Det är dock ett törstsläckande öl som var fräscht och gott. 3 av 5.

La Choulette Ambrée:

Här hade jag nog mina största förväntningar utav de öl jag köpt, men de infriades inte. Till skillnad från den ljusa brorsan var Ambrée inte alls lika fräsch och törstsläckande. Färgen var vacker och måste ha åstadkommits med en viss mängd ambermalt, för den smaken kände jag igen, och jag gillar den helt enkelt inte (ambermalten alltså). Det var lite av ett anti-klimax.  Ingen vidare beska heller. 2 av 5.

La Choulette Brune

Helt klart det besta ölet från La Choulette i min smak. Ingen ambermalt här inte utan den ljust bruna, lätt röda, färgen har åstadkommits genom tillsats av chokladmalt, vilket gav ölet mer bitterhet och kärvighet. Hade jag druckit ölet utan att veta vad det var hade jag nog trott det var en dubbel faktiskt.  La Choulettes jäst har definitivt smak. 4 av 5.

3 Monts:

Från St.Sylvestre. En smakligare och lättare blond BdG än La Choulettes variant.  Lite mera bitterhet tror jag också.  En god öl, utan att gööra sig märvärdig på något sett.  4 av 5.

Jenlain Blonde:

Förmodligen den mest producerade BdG? Lättdrucken och väldigt ljus i färgen.  Bara pilsnermalt här, tror jag.  Precis som med La Choulette kommer jästen fram i Jenlains öl. Mer karaktär och godare än La Choulette, dock. 3 av 5.

Ja, ni får ursäkta att det blev lite ovetenskapligt, men min erfarenhet är att de större bryggerierna Castelain, St.Sylvestre och Jenlain gör öl som är mer jämn och lättdrucken, medans La Choulette är mer personlig och inte lika mainstream.  Men den föll mig inte lika väl i smaken som de övriga.  Dessutom önskar jag att jag köpte fler av de mörka (bruna) varianterna, men det var nog för varmt för det på Algarve...

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

Mycket trevlig och insiprerande läsning. Tack!

Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

Kalas! finns det mer bilder? gillar verkligen bilden på La Choulettes entré! smile
tack!!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

7 Senast ändrad av Portugisen (2011-08-09 12:04:56)

Sv: Semsterberättelse - Portugisen till Portugal, tur och retur

När semstern i Portugal började lida mot sitt slut började planeringen för hemresan.  Tanken var att övernatta i Lille och sedan ta en sväng om Westvletern för att plocka upp en back av deras fina men ack så svårtåtkomliga öl.  Enligt internet ska man ringa mellan 10 och 12 på förmiddagen och jag ringde och ringde. Märk väl att Portugal är en timme efter centrala Europa så jag var uppe i formliga ottan klockan 9 för att nå fram. Det var stört omöjligt.  I två dagar höll jag på, men inget svar.

Så väl i Lille blev det inget besök på Westvletern.  I stället spenderade vi två dagar i Bryssel med vänner och drack åtskilliga öl på våra gamla ställen.  Har ju bott i Bryssel i två omgångar i allt 5 år, så många vänner och platser fanns.

Sista dagen innan vi skulle vidare hemåt tog jag och min minsta på tre år en tur runt i centrala Bryssel medans frugan och de två andra något äldre barnen shoppade.  En av "mina" barer är Au Bon Vieux Temps, i en pyttisgränd strax bakom Börsen, på Impasse Saint Nicolas.  Jag brukar alltid "hitta in" där när jag besöker Bryssel.  Lillgumman var törstig och jag med. Där fann jag till min glädje att man faktiskt hade Westvletern 12 på flaska, för ringa 10 Euro.  Tillsammans med ost från klostret blev det min lunch.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/82_Westvletern.jpg

Jag har druckit Westvletern Blond och 8 tidigare, för läääänge sedan, och var bara hyggligt imponerad.  Min tunga för udda belgiska öl var inte lika bevandrad då som nu, och jag var inte medveten om ölets kultstatus på den tiden.  Nu var det lite av en upplevelse.

Jag ska inte dra en djuplodande analys av ölet. Det jag vill säga är att den var ovanligt full i munnen. Karamelliserat socker och värmande alkohol. Beskedliga frukter och en balanserad beska.  När man läser om Westvletern brukar det talas om hög IBU, men det märks då inte när man dricker ölet. Mycket gott!  Kanske 5 av 5? 

Jag är fortfarande rätt sur över att jag inte kom fram till Westvleterns beställningstelefon.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.