Ämnen och gäster

Hallå vänner!

Jag hoppas att ni lyssnar på radion och lider med oss såhär i början wink
Tänkte be er att ge förslag på vad det är ni vill höra, tanken bakom radion var att vi skulle prata om sådant
ni ville höra. Det är som sagt er radio.

I denna tråden tänkte jag att man ständigt kan hålla ajour och posta förslag allt efter som man kommer på ngt.

Några av grejerna vi har löst planerade just nu

* Humleskörd och wet hop öl
* Annorlunda ingredienser och bryggder
* Bryggprogram
* Brygg och ölböcker
* Vatten och vattenbehandling
* Intervjuer med microbryggerier

Maila gärna in synpunkter på formatet, längden på varje avsnitt/episod.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Ämnen och gäster

Du skriver att du vill att vi ska maila in men jag tar och skriver här istället, känns bättre så alla kan se det.

Vad sägs om ett nybörjarprogrma där ni guidar en nybörjar genom en först bryggdag och planeringen innan? Kanske en extraktbryggd med steeping eller minimäsk? Försöka göra det som en crashcourse för alla som vill prova på ölbryggning för första gången.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Det går bra att skriva här också.

Men mailar man så blir det även en liten gallup i inboxen, och enklelt att forwarda
infon via mail till berörda icke forumläsare inkl. ev kommentarer. Dessutom har jag alltid mailen igång, men
hinner inte riktigt med att kolla forumen lika frekvent (lat som jag är wink

Gör gärna både och om ni har tid och lust.

En steg för steg är en bra ide, vi har pratat lite löst om det och att ev. även göra denna i videoformat.

www.bryggradio.com

Har skrivit det en gång tidigare, men tar det här också:
Jag skulle gärna vilja veta mer om infektioner. Vad kan de göra med ölet? Hur märker man dem? Vilka bakterier/mikroorganismer kan leva i öl? Är somliga farliga? Lämnar alla tydliga tecken på sin närvaro? Är det verkligen smart att "dricka upp ölen snabbt innan den blir för sur", som många texter på nätet föreslår?

Jäser: julöl

Öl och mat vore trevligt också. Dels olika kombinationer (vilket öl ska man ha till vilken ost) och dels något om öl i matlagning. Har fått för mig att du har koll på åtminstone det senare, Thomas smile

mans skrev:

Jag skulle gärna vilja veta mer om infektioner. Vad kan de göra med ölet? Hur märker man dem? Vilka bakterier/mikroorganismer kan leva i öl? Är somliga farliga? Lämnar alla tydliga tecken på sin närvaro? Är det verkligen smart att "dricka upp ölen snabbt innan den blir för sur", som många texter på nätet föreslår?

det här kanske känns tråkigt att höra, men tyvärr är det så att ALLA öl vi hembryggare producerar är "infekterade". Bara ordet INFEKTERAD får en att rygga tillbaka med en isande känsla av döden genom ryggraden... hehe.. man kan nästan säga att ordet i sig är infekterat, right?

hämtat ur kunskapens källa Wikipedia; " Infektion (av senlatin infectio, ytterst av latin inficio ’förgifta’, ’besmitta’) är ett tillstånd som uppkommer när en patogen organism (till exempel bakterie eller virus) invaderar en annan organism. Tillståndet behöver inte leda till sjukdom, men i dagligt tal används ordet infektion synonymt med infektionssjukdom. "

det gäller alltså att hålla de oinviterade organismerna på en så låg nivå att de inte blir ett problem.
det är inte en dum idé att dricka upp sin öl innan den blir för sur, om man inte brygger lambic, vill säga smile
Enda infektionen jag känner till som skulle vara farlig vore väl om du har världens otur och drabbas av; (också hämtat från Wikip)

"Botulism (av lat. botulus "korv"), en allvarlig förgiftning som vanligen förekommer som matförgiftning. Giftet, botulinumtoxin, bildas när den vanligt förekommande anaeroba bakterien Clostridium botulinum har möjlighet att växa till i en näringsrik och syrefattig miljö.

Botulinum bildar sporer och de såväl som själva bakterien finns ofta i jord, vatten och i bottenslammet i vattendrag. Bakterien i sig är i allmänhet inte sjukdomsframkallande när den förekommer i maten. Undantaget är spädbarn, i vars tarm bakterien kan överleva och tillväxa i en sådan grad att toxinhalterna blir farliga.

Förr var det vanligt att botulism orsakades av dåligt upphettade hemmagjorda konserver, men den smittvägen har nästan försvunnit. Smittvägen är numera ofta mat som har förvarats för varmt. Giftet är värmekänsligt och förstörs av tillagning, varför förgiftningsfall ofta orsakas av känslig mat som är avsedd att ätas kall. Under perioden 1969-2004 har ca 11 fall registrerats i Sverige. Smittkällan var i fyra fall kryddsill, i tre fall gravad fisk och i fyra fall rökt lax.

Sjukdomen är numera sällsynt i Sverige. Botulinumtoxin är det giftigaste toxin som man känner till, några mikrogram är dödande för människan. Förgiftningen blockerar nervimpulser och ger förlamning i bland annat andningsmuskulaturen. Motgift finns, men behandling med respirator kan vara nödvändigt. Sjukdomsfall som kommer under behandling i tid har en god prognos. "

DWRHHB

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag hade tyckt det vart kul att höra lite om suröl.

Visst finns det en del program kring ämnet som jänkarna producerat, men det hade vart kul att höra folk i Sverige som har intresset berätta om deras tillvägagångssätt och erfarenheter.

Det är ju ganska avancerade grejor, men jag tror likväl att det skulle vara fascinerande och inspirerande för alla hembryggare!

+1 för suröl, speciellt lambic.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Bra. Sura öler måste vi naturligtvis prata om. Mest logiskt blir väl att ha separata episoder om lambic/gueuze och flamländsk röd/oud bruin. Jag har inte provat på att brygga någon av dem än och är därför själv väldigt nyfiken.

Flasktömmaren skrev:

det är inte en dum idé att dricka upp sin öl innan den blir för sur, om man inte brygger lambic, vill säga smile
Enda infektionen jag känner till som skulle vara farlig vore väl om du har världens otur och drabbas av; (också hämtat från Wikip)

Det är just det där jag undrar över. Det finns massor med hembryggare som inte vet någonting om bakterier (jag säger inte att du är en av dem) som säger att det går bra att dricka infekterad öl om den smakar okej och att man inte kan få några farliga saker i sin öl. Det jag undrar är om det är en hembryggarmyt eller om det faktiskt finns några belägg för att så skulle vara fallet. Många rapar bara upp det som de har läst på olika hembryggarforum, skrivet andra som läst på hembryggarforum...

Exempelvis pseudomonas verkar kunna leva i stort sett var som helst och kan vara farliga framförallt för personer med nedsatt immunförsvar. Borde jag vara försiktig med att bjuda min gamla morfar på mina brygder?

Just botulinum behöver man nog förresten inte var speciellt rädd för om man är en sådan bryggare som humlar sitt öl: http://www.freepatentsonline.com/6251461.html

Flasktömmaren skrev:
mans skrev:

det här kanske känns tråkigt att höra, men tyvärr är det så att ALLA öl vi hembryggare producerar är "infekterade". Bara ordet INFEKTERAD får en att rygga tillbaka med en isande känsla av döden genom ryggraden... hehe.. man kan nästan säga att ordet i sig är infekterat, right?

hämtat ur kunskapens källa Wikipedia; " Infektion (av senlatin infectio, ytterst av latin inficio ’förgifta’, ’besmitta’) är ett tillstånd som uppkommer när en patogen organism (till exempel bakterie eller virus) invaderar en annan organism. Tillståndet behöver inte leda till sjukdom, men i dagligt tal används ordet infektion synonymt med infektionssjukdom. "

det gäller alltså att hålla de oinviterade organismerna på en så låg nivå att de inte blir ett problem.

"Botulism (av lat. botulus "korv"), en allvarlig förgiftning som vanligen förekommer som matförgiftning. Giftet, botulinumtoxin, bildas när den vanligt förekommande anaeroba bakterien Clostridium botulinum har möjlighet att växa till i en näringsrik och syrefattig miljö.

Botulinum bildar sporer och de såväl som själva bakterien finns ofta i jord, vatten och i bottenslammet i vattendrag. Bakterien i sig är i allmänhet inte sjukdomsframkallande när den förekommer i maten. Undantaget är spädbarn, i vars tarm bakterien kan överleva och tillväxa i en sådan grad att toxinhalterna blir farliga.

Förr var det vanligt att botulism orsakades av dåligt upphettade hemmagjorda konserver, men den smittvägen har nästan försvunnit. Smittvägen är numera ofta mat som har förvarats för varmt. Giftet är värmekänsligt och förstörs av tillagning, varför förgiftningsfall ofta orsakas av känslig mat som är avsedd att ätas kall. Under perioden 1969-2004 har ca 11 fall registrerats i Sverige. Smittkällan var i fyra fall kryddsill, i tre fall gravad fisk och i fyra fall rökt lax.

Sjukdomen är numera sällsynt i Sverige. Botulinumtoxin är det giftigaste toxin som man känner till, några mikrogram är dödande för människan. Förgiftningen blockerar nervimpulser och ger förlamning i bland annat andningsmuskulaturen. Motgift finns, men behandling med respirator kan vara nödvändigt. Sjukdomsfall som kommer under behandling i tid har en god prognos. "

DWRHHB

Enligt vad jag hört så har man aldrig påträffat patogener i öl vid analys.
Det förekommer dock ex. e-koli mfl. i ett tidigt stadie av fermenteringen.

Botulinum är hemskt, kul att folk betalar för att få det insprutat i sitt fejs (Botox)

www.bryggradio.com

Har ett förslag på ämne till ett program: Mäsk- och lakprocessen. Göra en djupdykning i vad som händer under mäskningen och lakningen och gå igenom olika metoder: Dekoktion, Satslakning, Förklistring, kallmäskning, olika mäsktemperaturer, ph på mäsken, öka utbytet etc.

Skulle ni inte kunna intervjua Janis Rudzitis som just bjöd in sveriges hembryggare till Lettlands (och Litauens, uppenbarligen) stora hembryggargettogether? Nyfiken blir man ju. Det behöver ju inte vara ett helt program, ett litet inslag hade ju räckt för att stilla nyfikenheten.

Think globally. Drink locally.

Chubb skrev:

Har ett förslag på ämne till ett program: Mäsk- och lakprocessen. Göra en djupdykning i vad som händer under mäskningen och lakningen och gå igenom olika metoder: Dekoktion, Satslakning, Förklistring, kallmäskning, olika mäsktemperaturer, ph på mäsken, öka utbytet etc.

+1 för djupdykning i  Mäsk- och lakprocessen

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Tillsammans med lyssnarna skulle ni kunna ta fram en Sveriges Bryggradio-öl. Typ i ett avsnitt diskutera en ölsort och sen lägga ut en omröstning på hemsidan så folk kan rösta. Nästa avsnitt kan ni diskutera vilka maltsorter och sen kan folk rösta i en till omröstning. Osv. Till slut efter 4-5 avsnitt har ni ett recept som ni brygger.

Stubborn Goat skrev:

Tillsammans med lyssnarna skulle ni kunna ta fram en Sveriges Bryggradio-öl. Typ i ett avsnitt diskutera en ölsort och sen lägga ut en omröstning på hemsidan så folk kan rösta. Nästa avsnitt kan ni diskutera vilka maltsorter och sen kan folk rösta i en till omröstning. Osv. Till slut efter 4-5 avsnitt har ni ett recept som ni brygger.

En kul ide!

Jag satte precis en liten twist på konceptet wink

www.bryggradio.com

Jag skulle tycka fler intervjuer vore intressant! Tycker att episoderna med Svante är de bästa episoderna hittills! Kanske intervju med någon som driver ett svenskt microbryggeri?

Gott!
Fler intervjuer är på gång

www.bryggradio.com

19 Senast ändrad av Stubborn Goat (2011-02-11 03:41:15)

Tre förslag på ämnen:

1. Mjöd.
2. Ta upp vanligaste bryggningsmisstagen och hur man fixar dem.
3. Fatanläggningar.

Det hade varit kul om ni djupdök lite . Ex ,lager, bitter, apa osv. Det behöver ju inte bli fler timmars episoder, Historik,mäskning,recept osv...
Mvh H

Om ni känner eller vet någon som är expert på att brygga en speciell öltyp så hade det varit kul att få med dem som gäster.
Eller om det är någon som är expert/väldigt kunnig på något annat område.

Tipsa oss gärna om sådana människor om ni vet några.
Jag har ingen koll alls på mjöd exempelvis, så att göra en episod om mjöd utan en expert skulle kännas lite trist.
Visst kan man läsa på och "prata innantill", men det är mycket trevligare med någon som dessutom har erfarenheter
att ta från.

www.bryggradio.com

Tack för ett bra program! :-)

Bra flyt och intressanta frågor.

När det gäller förslag till ämne så har jag ett litet sådant vad gäller torrjäst vs flytande jäst.

Vad är det för (kvalitets) skillnad dem emellan? Är ex Fasale US-05 lika bra till amerikansk ale som ex Wyest 1056 och 1272 avseende bl a utjäsning, infektionsrisk och smak? Vad gäller för andra sorters torrjäst vs flytande?

Vad jag har förstått så använder microbryggerierna torrjäst. Är det enbart ekonomi? Kan vi hembryggare oxå hålla oss till torrjästen med gott samvete?

Kort: Vad är det för nackdelar och fördelar med torrjäst vs flytande jäst?

mvh
nicke

Stubborn Goat skrev:

Tre förslag på ämnen:

1. Mjöd.
2. Ta upp vanligaste bryggningsmisstagen och hur man fixar dem.
3. Fatanläggningar.

+1 för Fatanläggningar. Man jag ju lägga till så att episoden handlar om allt som har med både fat&flask att göra. Hantering, fyllning, kolsyresättning, fördelar, nackdelar, kapsyler, verktyg, utrustning, tips & tricks.

/Fredrik

-----------------------------------
Helsingborgs Hembryggargille
www.hembryggarbloggen.se
-----------------------------------

Jag skulle tycka det vore intressant att få en inblick ut i den "riktiga" världen (hos våra svenska microbryggerier eller vad man nu skall kalla dem) - Lagar, ekonomi, teknik, marknadsföring, osv.... Inte bara deras historia och filosofi, utan mer konkret hur det faktiskt fungerar.

Inte för att jag tror att alla som är hembryggare vill äga ett eget bryggeri och göra karriär utav det, man jag är ändå rätt så säker på att många är nyfikna på hur det faktiskt fungerar. Det är ju ändå samma saker vi pysslar med i det stora hela.

Några ideer från min sida:

- lakningsprocessen
- ett avsnitt om bryggning av starka (OG +90) öl
- avsnitt om bryggning av olika öltyper som ipa, stout, porter, imperial porter/stout/ipa.
- ett ansnitt om utrustning som vänder sig folk som har bryggt sina först öl och börjar fundera på uppgraderingar
- "fatlagring" av öl, med och utan sprit

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717