151

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Rätt temperatur för jästen brukar stå på förpackningen eller finnas tillgängligt där man köper den.
Tänk också på att jästen ger ifrån sig värme, dvs om du har 21 grader som rumstemperatur så kan det vara 23 grader i jäshinken.
Om du har högre temperatur än jästens arbetstemperatur så kommer jästen producera mer estrar.

152

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Svårt att säga med den informationen du har gett. Gällande lagring så skiljer det ganska mycket beroende på vilken öl det är.
3 månader är låter inte orimligt och felsmaker kan försvinna eller minska med lagring.

Har du använt den jästen som medföljer till Cooper så skulle jag gissa att det är största anledningen till felsmakerna.
Har du haft för hög temperatur under jäsningen så är även det en källa till felsmaker.

De första 2 veckorna brukar jag lagra i samma temperatur som jästen jobbar för att få kolsyra. Sedan lagras de svalt och mörkt.

153

(13 svar, postad i Utrustning)

Det är sällan jag gör så mycket som 40L men jag brukar dra ner värmen på mina plattor och ändå få bra rullande kok.

154

(13 svar, postad i Utrustning)

Jag kan inte svara exakt, bryggningen har legat nere ett par månader pga flytt till hus.
Jag skulle gissa att det tar 30-40 minuter från 70 grader för att nå rulllande kok.

155

(10 svar, postad i Utrustning)

Med vattenkylning skulle väl en värmeväxlare vara ett effektivt alternativ, går ju även att använda till annat.
En annan idé kanske kan vara att bygga om en elektrisk kylbox på något vis.
Jag vet inte exakt hur något av detta skulle fungera, bara spånar.

Min idé hemma var från början att sätta ett kylskåp i källaren eftersom jag har köket precis ovanför. Hittade då ett ölkylningsaggregat på blocket för en tusing och gav upp alla andra idéer.

156

(10 svar, postad i Utrustning)

Min lösning är att köra med kylmaskin. Kräver inte riktigt lika mycket utrymme som ett kylskåp och då kan jag ha fat i ett skåp och kylmaskinen under vasken.

157

(13 svar, postad i Utrustning)

Jag använder två induktionsplattor (2000W) till min 50L gryta och jag tror inte du kommer ha några problem med att nå kok. Efter jag nått kokpunkten använder jag endast 1 induktionsplatta med 40L vört i grytan. Isolering och locket på så kommer du fortare upp i temperatur.

Köpte mina på Kjell när dem hade rea för 299:-/st.

158

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jästen kan klara åtminstone ett par veckor i kylen.
Gör du en förkultur på den innan bryggningen så kommer jästen vara pigg igen.

159

(1 svar, postad i Utrustning)

När jag köpte min har jag för mig att dem tog 300:- för en provtryckning.

160

(13 svar, postad i Utrustning)

Jag har testat både labbtermometrarna från Kjell och är nöjd med dem men det finns viss skillnad på dem.
Den dyrare TFA LT-101 kan man ställa larm på högre temperatur, med 102:an går det bara att ställa till 70C.
Jag upplevde dessutom att 101:an var snabbare på att uppdatera sig och jag har för mig att den går att ställa larm till åtminstone 100C.

Har haft både nedsänkta i kokade vört. Den ena har blivit lite väl misshandlad och visar 15C fel, den är fortfarande lika exakt dock.

Har jäst med BC 1056 tidigare vilket är en liknande jäst och har inte upplevt vad du beskriver.
Jästiden kan variera ganska mycket på vilken typ av jäst det är, vilken/vilka temperaturer du haft under jäsningen, hur vital jästen är och hur mycket jäst i förhållande till volym och OG.
Man bör utgå från mäting och inte eventuella tider som står i recept.

Hög utjäsning (FG 1003) kan man få om man mäska lågt 62-65C eller om du använt dig av socker i receptet.
Du kan torrhumla nu.

Ett lågt FG kan vara både bra och dåligt beroende på öltyp samt tycke och smak.

162

(17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tanken med underpitch är att jästen skall skapa mer estrar om jag inte missminner mig.

Har köpt in ett filterhus från Clas Ohlson, (http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =167765894) som jag tänkte använda till Hopback alt som en Randall som Björn beskriver.
Ligger just nu på hyllan i väntan på att jag skall få lite tid över.

Vill du göra receptet så enkelt så skulle man kunna ha samma humle hela vägen.
Kanske inte så mycket mindre jobb men mindre inköp och färre saker att hålla kolla på. Som nybörjare får även ganska bra koll på just den humlesorten som används.

165

(68 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Jobbar med marknadsföring med specialisering på onlinemedier.

166

(7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Du är som ett uppslagsverk Kenneth, jag skäms över mina dåliga förklaringar.

167

(7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack Kenneth för förklaringen av extraktionseffektiviteten!

När du vet ditt OG och ditt FG så kan du räkna ut alkoholhalten i din öl med följande formel:
OG-FG / 7,62

Det är även viktigt att veta ditt OG om du vill göra en stilriktig öl. Enligt SHBF senaste öltypsdefinitioner skall t.ex. en Modern ljus lager ha ett OG mellan 1.044-56 och ett FG 1.010-17.
Öltypsdefinitioner är naturligtvis inget man behöver följa såvida man inte tänker ställa upp & tävla.

168

(7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Har faktiskt inte koll på exakt hur IBU beräknas, din formel kan säkert stämma. Använder i detta fall programvaran Beersmith som räknar ut detta.
Kan varmt rekommendera Beersmith, enkelt att hålla koll på tidigare brygder och resultat, skala recept och hålla koll på alla beräkningar.

OG står för Original Gravity och är densiteten i din vört innan den börjat jäsa.
FG står för Final Gravity och är densiteten efter att din vört jäst klart.
Om du mätte 60 innan jäsningen påbörjades så är det ditt OG, det går även att skriva ut 1.060.

Extraktionseffektiviteten låter som ett finare ord för brygghuseffektivtet, dvs hur mycket socker du får ut från dina malt/extraktgivare.
Har inte testat själv men har läst att effektiviteten för BIAB brukar ligga runt 70-75% men i vissa fall upp till 85%.
Räkna hellre med lite lägre effektivitet i början, får du för högt OG så är det enklare justera ner.

Tveksamt, här kan du kolla hur mycket jäst du behöver: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Kan bara instämma med Chubb, ta inte risken att tappa upp ölen för tidigt.

Gällande flaskor så är mitt tips att köpa ett par tombackar på ICA, kontrollera dock flaskorna så det inte är för smutsiga då det blir ett jäkla diskande.

171

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Jag kontaktade gatukontoret i Borås för att få min vattenanalys, tog ca en vecka sen fick jag ett mail med den senaste vattenanalysen som pdf.

Nu ser jag dock att alla analyser ligger online för den som är intresserad av Borås kommunala vatten:
http://edit-bemwww.boras.se/vanstermeny … 56480.html

Inget att oroa sig för, det är helt normalt.

173

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Kokar för fullt här, bryggning av en Weissbier till min bättre hälft wink

174

(22 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Låter intressant, jag vet dock inte hur man odlar upp från agar.
Har fortfarande ett antal kommersiella jäster kvar att testa men efter det kan det absolut vara intressant att köpa jäst beroende på kostnad.

175

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Ser bra ut, inget att oroa sig över