1 Senast ändrad av jonash (2012-05-01 18:58:49)

Smackad jäst

Hej,

Efter nåt års uppehåll försökte jag mig på att brygga lite öl i lördags. Av nån anledning fungerade inte lakningen, så jag avbröt hela bryggningen.

Jag smackade min jästpåse, Pilsen Lager i fredags. Kan den stå uppsvälld fram till nästa helg? Kyl eller rumstemp? Eller kommer jästen att trötta, så det är bättre att köpa en ny?

Jonas

Nu såg jag att småpaketen med krossad pilsnermalt var slut, så det kanske inte blir nåt till helgen...

Sv: Smackad jäst

Jästen kan klara åtminstone ett par veckor i kylen.
Gör du en förkultur på den innan bryggningen så kommer jästen vara pigg igen.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Du vet väl att du behöver två paket till 20-25 liter om det är underjäst öl vi talar om?
har du det är två veckor i kyl inget problem. förkultur är ju att rekommendera men inget måste.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Tack, nu ligger den i kylen och väntar!

Jag tänkte göra en liten sats, 10-12 liter, så det borde väl räcka till...

Jonas

jonash skrev:

Tack, nu ligger den i kylen och väntar!

Jonas

Som sagt, det är aldrig fel med en förkultur, men borde väl räcka kan man tycka.
dock, lager är lager så en förkultur är aldrig fel...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

jonash skrev:

Gör en förkultur, du vill ha mycket jäst till din lageröl. Mina förkulturer (till 25 liter) nuförtiden är 10-12 liter...

Think globally. Drink locally.