300 kronor

tar min snåla komun för att få vattnet som jag brygger med analyserat. Får en komun överhuvudtaget ta betalt för en vattenanalys? spec om man använder komunalt vatten? vad tror ni jurister, om ni finns, får man det?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: 300 kronor

Om du ber om att få ut resultatet av ett redan utfört test så ska det väl ändå inte kosta något. Det borde ju rimligtvis vara en offentlig handling.
Men om du däremot vill testa just ditt vatten så är det väl klart att det kostar.

Sv: 300 kronor

Vattenanalyser av kommunens vatten är offentliga och finns i stort sett alltid att ladda ner från deras eller det kommunala vattenbolagets webbplats. Om du har något annat vatten i kranarna är det ju knappast kommunalt... Olika delar av kommunen kan ha olika färskvattenkällor men du kan alltid ta reda på vart just ditt vatten kommer ifrån och få en vattenanalys av den källan.

Sv: 300 kronor

Om du skriver ett mail till vattnet, (verket) så skickar dom ett mail tillbaka och förmodligen i PDF format. Problemet kan vara att resultatet kan vara en månad gammalt. Skriver du dessutom i ditt mail att du brygger öl och lite olika stilar och att vattnet som är den största ingrediensen då har en mycket stor betydelse och vill veta hur mycket mineraler det finns, så tror jag att dom blir intresserade och skickar ett svar dagen efter.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: 300 kronor

Jag kontaktade gatukontoret i Borås för att få min vattenanalys, tog ca en vecka sen fick jag ett mail med den senaste vattenanalysen som pdf.

Nu ser jag dock att alla analyser ligger online för den som är intresserad av Borås kommunala vatten:
http://edit-bemwww.boras.se/vanstermeny … 56480.html

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: 300 kronor

Det kan vara en idé att försöka hänga med när de släpper nya vattenanalyser. Jag har för mig att jag hört nånstans att man tillsätter lite olika saker till vattnet beroende på årstid?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: 300 kronor

De justerar säkert kontinuerligt, men det har nog snarare med mikrobakteriell aktivitet och liknande att göra. Lite mer klor under sommaren, t.ex. Jag tror inte de gör mer än övervakar jonerna i vattnet så de håller sig inom de uppsatta råmärkena. Å andra sidan varierar säkert även de med årstiderna.

Think globally. Drink locally.

Sv: 300 kronor

Jag mejlade Borlänge energi men jag har inte fått nåt svar efter två veckor. Man får väl ta och mejla dom igen. Det jag har att gå på är det lilla som nämns på hemsidan.

"Grundvattnet, som tas upp från Badelundaåsen, är så bra att det inte behöver renas eller få tillsättning av kemikalier. Det är drickbart direkt från källan!"

"Vårt vatten är medelhårt. Ca 7,2-7,5°dH (tyska grader) eller ca 51-53mg kalcium/l vatten och pH-värdet är 7,5-8."