Jäst!
Hej alla,
Det har varit lite tyst från mig senaste året. Anledningen till det är att jag numera väldigt sällan brygger hemma. Gör man det på jobbet (läs: Slottskällans) varje dag så är det inte lika lockande längre. Men det är väl risken när man börjar jobba med sin hobby. Det betyder dock inte att jag inte har någon hobby kvar. Suröl brygger vi inte på jobbet, så det gör jag hemma. Och sedan har jag ju min jästbank som blir allt större.
I och med att humlegården säljer allt mer utrustning för jästodling blir det lättare för hembryggare att odla upp jästen. Så fick jag en liten idé som kan hjälpa mig att bära kostnaderna som jästbanken bär med sig, samtidigt som det blir lättare att dela med mig jäst. Vad om jag skulle börja sälja min jäst som "inkomst från hobbyverksamhet"?
Jag har inte gjort några kalkyler än på vad som skulle täcka kostnader för tid och material. Jag vill först kolla om det finns intresse. Därför min fråga: skulle du vara intresserad att köpa jäst på agar, som man sedan odlar upp själv? Och vad skulle du vara beredd att betala? Självklart har jag inga planer att konkurrera med Humlegården, Wyeast eller White Labs. Jag skulle därför främst tillhandahålla jäst som inte finns där: jäst isolerad från flaska, tillfälliga jäststammar, vild jäst, bakterier, etc. Givetvis skulle man även kunna byta jäst. Har du en jäst som inte jag har kan du får några andra i utbyte. Jag kan även bistå med råd om hur man odlar jäst.
Vad tycker ni? Finns intresse för något sådant?
Maarten