Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Nu är de tillbaka... Mina och även andras poster ligger dubbelt dock..
Dags att se över detta forum kanske? smile

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Flaskor! Var köper ni flaskor?
Har hittat följande ställe: http://www.flaskorburkar.se/FB2010/katalog.pdf
Men minsta volym är 100 st flaskor, kostar då 2,90 per flaska ungefär (exkl moms misstänker jag)

MVH P

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Jag köpte av dem, kan inte annat än rekommendera. Tänk på att du behöver bygelkorkar också, det får man beställa vid sidan av. Och så är där en glasåtervinningsavgift på några öre per flaska.

Think globally. Drink locally.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Jag sparar flaskor från öl jag dricker (eller som polare dricker). Du får hålla en flasksamlarfest! big_smile man får bara ta med sig bruna 33cl flaskor som man lätt kan ta bort etiketten på :d

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Något är stört med min användare här.. måste logga in och ut för att se vad som postats...

Gör ett upprop nu då, vi behöver endast ca 30 flaskor, så om nån är intresserad av ett gruppköp hos flaskorochburkar, så säg till!
Vi tänkte i så fall köpa flaska 4-1012 på sid 26 i katalogen!

En fråga ifrån bryggdagen!

Vi fick ju med en hydrometer i kittet vi köpte, men saknade mätglas.
Vi tippade därför jäshinken och försökte få ett värde... Det såg ut att ligga på 60 (dvs ca 6 cm under noll), men är osäker om den kanske stod på botten i hinken.
Hur som helst så är vårt mätvärde helt klart osäkert...

Hur kollar vi säkrast att jäsningen i hinken är klar?
Försöker skaffa ett mätglas, gör en ny mätning om typ en vecka och sedan en ny mätning om ytterligare en vecka, för att se om det blir någon skillnad på mätvärdet?

MvH Patrik

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Hittade lite på nätet och inser att vi ev gjort ett misstag, av nån anledning så fick vi för oss att hälla över vörten i vår jäshink och sedan kyla den, nu har vi hittat info om cold haze / kalldruv, som ska uppstå vid en effektiv nedkylning och lägga sig på botten... Denna ligger troligen nu på botten i vår jäshink..:/

Skulle vi vinna på att göra en sekundärjäsning relativt snart? För att bli av med den?
Dvs försiktigt med sughävert föra över vörten/ölen ifrån vår jäshink till en ny jäshink? Och lämna kvar botten-krafset som ligger i jäshinken nu (ca 1-2 cm tjock bottensats)

mvH P

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Bombar på med frågor big_smile

Sett på många ställer att man kör med humlen i tygpåse, som t.ex. här: http://ahoynano.wordpress.com/2011/05/0 … /#comments
Humlen löses ju upp i vörten, men vinner man något på det?

MvH P

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

pwrdesign skrev:

Denna ligger troligen nu på botten i vår jäshink..:/

Ingen fara, det kommer bli bra ändå. Låt den jäsa klart i lugn och ro, men låt den inte stå på primären längre än nödvändigt. Basic Brewing Radio och Brew Your Own har precis dragit igång ett kollaborativt experiment för att bena lite i effekterna av druv i jäsningen.

Om det är någon tröst så gjorde jag exakt samma sak i min första brygd. Den blev jättegod.

Think globally. Drink locally.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Stå på primären? Menar du innan vi ska tappa över för sekundärjäsningen? Hur länge är lagom?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

pwrdesign skrev:

Stå på primären? Menar du innan vi ska tappa över för sekundärjäsningen? Hur länge är lagom?

Den behöver ju vara i kontakt med jästen tills jästen jobbat klart; när bubblandet i röret har avtagit markant (någon bubbla var femte minut eller så) och den är utjäst till SG (några pinnar upp eller ner spelar ingen roll) så behöver den ytterligare några dagar att rensa upp diverse felsmaker. Säg att den första fasen tar några dagar till en vecka (om jästgivan var liten kan det ta ännu längre tid) och den bör ha 3 dagar till därefter. Sen kan det vara läge för sekundär, så du blir av med druven.

Think globally. Drink locally.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Ja jag skulle säga att den slutade bubbla efter 2 dygn ungefär. Kan det stämma?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Inte omöjligt. Du får ta ett prov och mäta SG.

Think globally. Drink locally.

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Vi funderar ärligt talat på att ev tappa vår brygd på flaskor på söndag/alternativt flytta över till annan hink med häver för att bli av med brygden. Då har den dock enbart stått i en vecka, men bubblet har avtagit vad jag kan se, ska provsmaka ikväll. Doftar faktiskt öl när jag öppnade och gluttade ner lite, ytan var fin, låg lite bös och flöt bara, dag ett under jäsningen så såg det ut som en skum-kaka på ytan (dock utifrån hinken så det kan ha varit bös som fastnad på sidan också...)

Ska försöka ta ett prov också, även om jag inte vet om vi kan lita på vårt första prov (-60)

Finns det en teoretisk möljlighet att jäsningen avslutats så snabbt? På grund av jästen, temperaturen (ca 22-23 grader), mängden öl (10 liter) osv?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Öppna och glutta ner för mycket är oftast en dålig idé, framförallt när jäsningen avtagit. Du släpper in syre samt att du ökar risken för att du släpper in nått otrevligt i jäshinken. Kanske bara jag som är paranoid dock.

Varför vill ni bli av med bryggden?

Det är ju lite riskabelt att tappa på flaska om jäsningen inte är färdig, det kommer ju bildas mer kolsyra än vad ni planerat i flaskorna då och risken för flaskbomber är stor. Med tanke på att det är er första öl så skulle jag inte stressa, RDWHAHB. Ni förlorar inget på att låta ölen stå på primären eller på sekundärjäsning i en vecka till.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Kan bara instämma med Chubb, ta inte risken att tappa upp ölen för tidigt.

Gällande flaskor så är mitt tips att köpa ett par tombackar på ICA, kontrollera dock flaskorna så det inte är för smutsiga då det blir ett jäkla diskande.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

66 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-11 10:16:22)

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Tack!

Då låter vi den stå ett tag till, förlorar vi inget på det så är det ju inget att snacka om!

Brygd nummer två kommer göras på söndag ändå, så vi har att göra big_smile
Vi tänkte helt enkelt bara prova att ta bort Choklad-malten, och öka mängden Crystal Malt, samt använda apelsin-skal eller liknande vid sista humle-givan, istället för bitterhumlen.
Annars köra på precis samma recept, för att se skillnader!

Kommer även tillverkas kylsprial tills dess, samt en laksil, som vi tänkte testa, istället för BIAB.

http://getfile0.posterous.com/getfile/files.posterous.com/temp-2011-11-20/dHqxrxlpxlsxDsCmoqaFuwBCzCAfahlExDgvlIqqDiemCbuunBqEcdjnhkuy/IMG_9379.jpg.scaled1000.jpg

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Nu är vår bryggblogg uppe!

http://www.glomastom.se

Välkomna smile

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Och nu även på facebook! smile

Har även inhandlat jäst, mätrör, termometer, pale ale malt, jäsrör.
Ikväll införskaffas kopparrör, pvc-slang och slangklämmor för att tillverka kylspiral och laksil!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Dags för andra bryggningen!
Denna gång kommer receptet ändras med små mått för att se om NO1 och NO2 kommer skilja sig ifrån varandra något. Innan bryggning så kommer även kylspiral och laksil konstrueras!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Nu är bryggning nummer två klar! Jag är lite ful och ber er gå in på http://www.glomastom.se för att läsa mer ingående om receptet och hur det gick!
Där finns även inlägg om vår kylare samt laksil!

LAKSIL: http://www.glomastom.se/?p=86

KYLARE: http://www.glomastom.se/?p=91

BRYGGNINGEN No2:  http://www.glomastom.se/?p=82

Några frågor och funderingar! Laksilen fungerade riktigt bra, inga problem med att det sattes igen eller liknande. Dock fick vi ju enbart ut ca 8 liter av 11.
Hur tror ni utbytet är när man använder laksil jämfört med BIAB? Vi återförde ca 6 liter tillbaka till kastrullen innan vi började tappa det till kastrullen som vi kokade vörten i.
Får man bättre utbyte av laksil jämfört med BIAB, så att man kan tillsätta några liter vatten för att komma upp till ursprungsvolymen under vörtkoket?

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Kan tillägga att nerkylningen av Vörten tog 9-10 minuter denna gång! Kylsprialen gjorde susen!
Till helgen blir det tappning av bryggning NO1!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

72 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-20 08:31:09)

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Fortsätter väl denna monolog då big_smile

NO1 flyttade vi över till en ny jäshink för att bli av med bottensedimentet, vi passade på att mäta FG som nu låg på 1,027 (OG:1,060) vilket innebär en alkoholhalt på ca 4,33% om jag räknat rätt? Får se om jäsningen avstannat tills imorrn då vi ska tappa. Jag tror det.. har stått 3 veckor nu.
Under övertappningen av NO1 så gjorde vi en liten provsmakning också, och till vår förvåning så smakade det faktiskt ÖL! smile
Smakade som ett avslaget ljummet öl! Färgen är djup om än dock grumlig. Väldigt kraftig bitterhet, men bra smak!

Igår tryckte jag lite på hinkarnas lock och placerade näsan ovanför jäsröret för att dofta lite.

NO2 där vi ökat mängden Crystal Malt, skippat chocolate malt och kört med Citron-skal på sista given (5 min) doftar friskt, lite beskt/surt och helt annourlunda än NO1, kan detta vara citrusen jag känner? Inte en till 100% angenäm doft, men med ytterligare en veckas lagring och sedan lagring på flaskan så tror jag det kan landa på en ganska bra doft?

Börjar inse att vi gjort två HELT olika öl, inte två varianter som vi trott hittils!
Börjar inse hur små justeringar vi kommer få pilla med för att förfina en öl utan att det resulterar i en helt ny variant!
Börjar inse att hembryggning är galet kul! smile

Två backar med flaskor inköpta, körda i diskmaskin, typ alla etiketter lossnade.
Ikväll och imorrn bitti ska de köras i ugnen, 115 grader i 20 min? Stämmer det?
Självklart ska de få stå i ugnen från start, och även svalna där, för att inte spricka.

Etikett ska designas och limmas, tänkte prova med mjölk!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Är osäker på om 20min räcker för att få insidan av alla flaskor till 115 grader. Jag kör alltid 60min. Det är också bra om flaskorna är fuktiga på insidan när du kör dom i ugnen, det snabbar på desinfekteringsprocessen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Även om de står med från att man sätter på ugnen?
Kan köra en timme också, handlar bara om tid smile
Lite vatten ska i flaskorna också!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Jag vet inte jag kanske är paranoid och rädd att få nån infektion. Men känns jobbigt om man skulle få infektion av för dåligt rengjorda flaskor tycker jag. Min procedur är som följer:
1. Skaka och skölj ur flaskorna med vatten
2. Okulärbesikta flaskorna, ser du nån skit skölj ur mer, gå loss med flaskborsta eller välj annan flaska. Skölj ur igen.
3. In i ugnen med alla flaskor som nu är fuktiga på insidan men ha inte för mycket vatten kvar i botten för det tar lång tid att få bort med värmen.
4. Slå på ugnen först när alla flaskor är inne så att dom inte råkar gå sönder av temperaturskillnaden. Brukar köra på 120-130°C.
5. Låt dom stå i 60min.
6. Slå av ugnen och låt flaskorna svalna innan man tappar ölen på dem så att inte jästen dör. Brukar ta ut flaskorna när dom fortfarande är heta, dom svalnar rätt fort när dom står framme och inte ligger stackade.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/