Hur vet jag när det är färdig jäst??

Brygger min tredje brygd som är en Amerikansk Pale Ale. Receptet har jag hittat på SHBF. Enligt receptet så ska OG vara 1052 och FG 1009. Mitt OG blev 1048 och efter en vecka har ja mätt upp 1003. Ja, jag kar kontrollerat mätaren och den stämmer.
Tycker att det gått väldigt snabbt. Är det något fel eller helt vanligt? Kollade inte mina tidigare brygder fören efter två veckor så där av min förvåning till det låga värdet.

I recetet fanns ingen jästid inskriven. Ska man strikt gå på mätresultaten eller tider, när det finns tider i receptet?

Tänkte torrhula denna bryggd de sista 5 dagarna. Ska jag börja nu eller vänta en vecka? Tidigare brygder har jäst i ca: 3 veckor. Men nu är jag totalt visle i pankakan.

Läste någon stans att för lågt FG typ runt 1000 kunde vara negativt för smaken. Är det någon som har någon kommentar till det.

För övrigt så luktar och smakar det bra.
Jästen är BC 1272 American Ale II

Tacksam för erfaren ledning

Sv: Hur vet jag när det är färdig jäst??

Har jäst med BC 1056 tidigare vilket är en liknande jäst och har inte upplevt vad du beskriver.
Jästiden kan variera ganska mycket på vilken typ av jäst det är, vilken/vilka temperaturer du haft under jäsningen, hur vital jästen är och hur mycket jäst i förhållande till volym och OG.
Man bör utgå från mäting och inte eventuella tider som står i recept.

Hög utjäsning (FG 1003) kan man få om man mäska lågt 62-65C eller om du använt dig av socker i receptet.
Du kan torrhumla nu.

Ett lågt FG kan vara både bra och dåligt beroende på öltyp samt tycke och smak.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Hur vet jag när det är färdig jäst??

Mäskade vid 67 grader och inget socker. Har jäst i rumstemperatur ca:20 grader. Ja jästen var väldigt pigg, tog en timme så var påsen stenhård.

Det får bli torrhumling i morgon.

Sv: Hur vet jag när det är färdig jäst??

Jäsning på en vecka är helt normalt. Mer skeptisk till att du har jästaktivitet i tre veckor annars...

1003 låter dock väldigt lågt. Har du kalibrerat din hydrometer? Vissa visar lite fel, vilket du enkelt kan testa genom att ha den i vanligt 20-gradigt vatten, där den bör vara 1000. Om den visar till exempel 998 så kan du lägga på 2 både på OG och FG.

Men 1272 är en riktig arbetshäst som arbetar snabbt och effektivt, min absoluta favoritjäst. Och som vanligt - smakar det bra, då är det bra. Torrhumla på.