IBU och OG?

Hej!

Har sökt lite lätt men ej hittat någon fin förklaring på hur jag får fram värden för IBU och OG?
Vi har en densitet-mätare + mätglas och den visar 60, dvs ca 6 cm under "noll", hur får jag sedan ut mitt OG-värde?

Gällande IBU värdet så har jag hittat följande:

IBU beräknas med formeln IBU = <milligram humle> * <alfasyrahalten i humlen> * <extraktionseffektiviteten> / <vörtvolym>.

Extraktionseffektiviteten antar jag är samma sak som "utbytet", dvs hur mkt vört vi får ut ifrån mäsken.
Antar att man uppskattar detta värde eller?
Vad uppskattas utbytet ligga på vid BIAB, och vad skulle man kunna uppskatta det till om man använder en laksil med hävert och återför den första lite grumliga vörten till mäskbädden, tills det som kommer ut är helt klart.

mvH Patrik

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: IBU och OG?

Har faktiskt inte koll på exakt hur IBU beräknas, din formel kan säkert stämma. Använder i detta fall programvaran Beersmith som räknar ut detta.
Kan varmt rekommendera Beersmith, enkelt att hålla koll på tidigare brygder och resultat, skala recept och hålla koll på alla beräkningar.

OG står för Original Gravity och är densiteten i din vört innan den börjat jäsa.
FG står för Final Gravity och är densiteten efter att din vört jäst klart.
Om du mätte 60 innan jäsningen påbörjades så är det ditt OG, det går även att skriva ut 1.060.

Extraktionseffektiviteten låter som ett finare ord för brygghuseffektivtet, dvs hur mycket socker du får ut från dina malt/extraktgivare.
Har inte testat själv men har läst att effektiviteten för BIAB brukar ligga runt 70-75% men i vissa fall upp till 85%.
Räkna hellre med lite lägre effektivitet i början, får du för högt OG så är det enklare justera ner.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: IBU och OG?

IBU är egentligen antalet ppm (milliondelar) isomeriserad alfasyra.
För enkelhetens skull så brukar man rälkna med milligram/liter (vört i detta fall)

Formeln är helt korrekt,
MEN extraktionseffektiviteten (utbytet) är inte utbytet av malten som ni tror.
Det är hur mycket av alfasyran i humlet som man får ut.
Man får nämligen inte ut all alfasyra ur humlet när man kokar.
Som tumregel får man ut c:a 30% för pellets och 25% för kottar om man kokar i en timme

Det finns formler och tabeller och olika beräkningar för hur stort utbyte man får
En utmärkt sida på nätet att läsa mer om får du här

http://www.realbeer.com/hops/FAQ.html

Sv: IBU och OG?

Vad säger 1.060 mig då?
Tack för förklaringarna! Tydliggjorde en hel del saker! smile

MvH P

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

5 Senast ändrad av Torstensson (2012-01-12 20:36:41)

Sv: IBU och OG?

Tack Kenneth för förklaringen av extraktionseffektiviteten!

När du vet ditt OG och ditt FG så kan du räkna ut alkoholhalten i din öl med följande formel:
OG-FG / 7,62

Det är även viktigt att veta ditt OG om du vill göra en stilriktig öl. Enligt SHBF senaste öltypsdefinitioner skall t.ex. en Modern ljus lager ha ett OG mellan 1.044-56 och ett FG 1.010-17.
Öltypsdefinitioner är naturligtvis inget man behöver följa såvida man inte tänker ställa upp & tävla.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: IBU och OG?

Allt om värdena på vörten skrev jag i en artikel i hembryggaren för ett tag sedan (förförra numret)

i korthet:

Specifik vikt (engelska Specific Gravity, förk SG) anger vörtens vikt relativt vatten:
1,060 betyder att vörten väger 6% mer än vatten.
1,045 betyder att vörten väger 4,5% mer än vatten.

OG = Original Gravity, vörtens specifika vikt innan man börjar jäsa
FG = Final Gravity, vörtens specifika vikt efter att jäsningen är klar

Eftersom sockret omvandlas till alkohol och kolsyra så sjunker vikten allteftersom jäsningen fortgår.
Det mesta av kolsyran lämnar ju ölet och etanol är lättare än vatten (lägre densitet/specifik vikt)

Sedan kan man mäta i Öchslegrader (förk Ö eller Öº)
Det är promilledelen av SG, dvs
SG 1,060 motsvarar 60 Öº
SG 1,045 motsvarar 45 Öº

Formlen för alkoholhalten ovan är alltså inte helt korrekt,
Man måste omvandla OG och FG till Öchslegrader för att den ska vara korrekt.
alternativt att multiplicera med 1000
Dvs alkoholhalten (OG-FG)/7,62*1000

Sv: IBU och OG?

Tack!

Nu har jag lärt mig mkt mer! Woha big_smile
På söndag ska vi brygga vår andra Batch och påbörja sekundärjäsningen av batch nummer 1, ska ta ett till prov då för att se om något hänt!

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: IBU och OG?

Du är som ett uppslagsverk Kenneth, jag skäms över mina dåliga förklaringar.

Ta't lugnt, ta en hembryggd