Back to topic,
Mickael, på din fråga skulle jag sammanfatta det som är skrivet ovan som så att du bör testa flera sorters jäst för att veta vilken som passar dig. 1028 och 1968 tycker jag du ska börja med.
Gör en provbatch (vill du ha mer info om det så så PMa) som du splittar i 4 delar och jäser vid olika temp m olika jäst. Tag anteckningar.
De svårigheter jag haft är att tex mina ordinary bitters blir för torra. Med maltextrakt behöver jag ånga på med massor av karamellmalt, kanske lite Munch och biscuit/aromatic.
Vid helmaltsbryggning har jag varit upp å trevat på 71-72C utan att ölen blev tillräckligt "fyllig". Ska man få en OG 1-035 att bli fyllig så lär man behöva göra flera saker samtidigt:
mäska högt, underpitcha, rätt malt, lite beska-humle (rätt sort), väldigt låg CO2
När man lärt sig brygga utan för större felsmaker tycker jag det bara finns fördelar med att underpitcha eftersom den enda du riskerar (egentligen) är att inte ha repeterbarhet.
Då lär du ha bra bryggmetoder/hög sanitet/fräscha jäskärl osv.
Belgiska bryggare uppger att de gärna underpitchar för att säkerställa trevlig smakbild. Funkar det för dem så funkar det för oss:-)
Slutligen så är det IMHO skillnad mellan att jäsa upp Co2 i fatet jmfr med att trycka i det från tub. Att sedan introducera luft till ölen och låta den mogna under lufttäcket är den sista touchen som gör ölen riktigt bra. Efter det kan du trycka ut luften, i med CO2. Detta kan göra att din öl sedan håller 1-2 v eller så om du sparar den kallt.