Real-ale, vilken jäst?

Jag har precis kommit över en så kallad "beer engine" och ska nu köpa mig en säck maris otter och dra igång en radda Real-ales. det kommer bli bitters, milds och stouts. men nu till frågan:
Är det någon som har provat olika jäster för just Real ales och som kan berätta hur de olika ter sig? jag tänker både på torra och flytande. vilka/vilken är era favoriter.

Michel

www.brygg.se

Sv: Real-ale, vilken jäst?

Jag tror du får ont om svar eftersom "real-ale" egentligen inte är någon ölstil utan en serveringsmetod. Till jästvalet har jag egentligen inget att tillföra, har dålig koll på de engelska jäststammarna.
Jag har tänkt mig brygga en engelsk pale ale innom snar framtid och då funderar jag på att använda london ale III. Men det verkar finnas lika många åsikter om vilken engelsk jäst som är bäst/godast som det finns jästsorter.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Off topic, men grattis till 1000 klubben

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Off topic, men grattis till 1000 klubben

Bo

tackar!

Fan du leder över mig Chubb

6 Senast ändrad av ölmundr (2012-03-07 15:01:30)

michel skrev:

Jag har precis kommit över en så kallad "beer engine" och ska nu köpa mig en säck maris otter och dra igång en radda Real-ales. det kommer bli bitters, milds och stouts. men nu till frågan:
Är det någon som har provat olika jäster för just Real ales och som kan berätta hur de olika ter sig? jag tänker både på torra och flytande. vilka/vilken är era favoriter.

Michel

Real ales har en smakbild där jäsningen framträder inte minst för att co2 nivån är låg. Köp ett gäng flytande sorter och jämför med S-04 i små test batcher, det är den bästa metoden.
För en bitter kan wyeast 1028 vara lämplig att starta med,T.Foster i Brewing Pale ale (real ale) föredrar den.

Min erfarenhet av real ale i beer engine är att pumpen kan få den tråkigaste öl att bli bra.
Baksidan med pumpen är att den är jobbig att hålla ren och att man dricker slut sin öl väldigt snabbt om pumpen står frame (kul att pumpa helt enkelt:-)

Testa även olika jästemperaturer. Whyest 1968 upplever jag som väldigt annorlunda vid 18C som 22C. Bättre varmare tror jag.

Efter att ha lärt mig hitta "rätt" Co2 till OG/FG vid handpumpning har jag generellt sänkt mina CO2 nivåer drastiskt på de vanliga fat.

megen skrev:

Fan du leder över mig Chubb

jag visste inte att det var en tävling big_smile

Chubb skrev:

Jag tror du får ont om svar eftersom "real-ale" egentligen inte är någon ölstil utan en serveringsmetod

Ja, det är därför jag förtydligar senare att jag tänker brygga flera olika stilar. Därför vill jag ha andras erfarenheter av att servera öl på det här sättet och då främst gällande jästval. Men tack för upplysningen!!!

www.brygg.se

Skall man hårddra det så är ju definitionen på Real Ale att ölet får slutjäsa på servingsfatet och sedan ej får trycksättas med extern kolsyra. Om man sedan serverar det med självfall från en "tapp" i fatet eller pumpar upp det (om fatet ligger lägre än kranen) med handpump spelar egentligen inte roll för definitionen (men att pumpa ger ju en skön känsla wink ).
Den typ av öl man främst tänker på är ju sådana som skall serveras extremt färska, så en jäst med bra flockulering är inte så dumt, då får man klar och fin öl snabbt, och jästen ligger still i fatet.
Min favorit är Fuller's jäst. Odla själv från någon flaskjäst Fullers eller köp Wyeast-1968-"London ESB"    eller WhiteLabs-WLP002-"English Ale". Den är mycket smakrik, har bra "munkänsla" för alkoholsvaga öl, men kan ge lite genomslag av diacetyl om inte jäsningen förlöper normalt. Men pröva gärna flera sorter, det skiljer rätt mycket mellan de olika brittiska sorterna vad gäller fruktighet, "munkänsla", humle/malt-accentuering m.m.
Mitt tips vad gäller ölen som sådana är att köra som de flesta kommersiella:
1) Håll igen kolsyran ordentligt.
2) Håll igen alkoholen (gärna kring eller strax under 4%)
3) Om du torrhumlar, gör det måttligt (0.5-1g liter max).

/CalleT

Till den utmärkta listan ovan skulle jag tillägga punkt:
4) Håll igen med jästen.

Huvudregeln brukar ju vara att hellre överpitcha än underpitcha men det funkar inte för mig när jag brygger Real Ale Bitter etc. Vore jag dig så skulle jag dela batchen i två delar och ligga på rätt nivå i ena delen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html och underpitcha med 50% i den andra.

oj det var nått nytt, har aldrig hört någon rekommendera underpitch. Vad är syftet med att underpitcha? Och vad får överpitchningen för konsekvenser till en "real-ale"?

Tanken med underpitch är att jästen skall skapa mer estrar om jag inte missminner mig.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Vad som är optimal jästgiva beror inte bara på vörtstyrkan, utan även på jäststammen och öltypen, så det där med jästgiva får man pröva sig fram med. Även Chris White föreslår mellan rader en betydligt lägre jästgiva  per OG (0.5 miljarder / Plato /liter) för klassiska brittiska ölstilar än den "vanliga", men så fort det snackas med stora rösten så åker värdena över i den högre regionen då det är mer "felsäkert" (men kanske långt från bäst om man vet vad man gör). Att han även säljer jäst kan ju spela in...
Slutligen: Enligt min mening räknar Mr Malty kalkylatorn vanligtvis helt i nattmössan, men det är en annan debatt.

/CalleT

CalleT skrev:

Vad som är optimal jästgiva beror inte bara på vörtstyrkan, utan även på jäststammen och öltypen, så det där med jästgiva får man pröva sig fram med /.../
Slutligen: Enligt min mening räknar Mr Malty kalkylatorn vanligtvis helt i nattmössan, men det är en annan debatt.

/CalleT

Vilket fel är störst med mrMalty mest enligt dig?

Finns det någon, i dina ögon, bättre kalkylator eller tabell eller liknande för att åtminstone hamna i rätt härad? Jag antar att det finns fler variabler och att personlig smak också spelar in. Jag kommer inte investera i ett eget lab för att kunna räkna jästceller osv och då känns det bra att ha något stöd när man ska göra en förukltur eler inte och ungefärlig storlek på den.

//Johan

gEOGRAFICA skrev:

Vilket fel är störst med mrMalty mest enligt dig?

Det hela gäller främst förkulturer från "köpe-påsar".
(1) Det hade varit bättre om man själv fick välja önskat antal celler per plato och liter. De förinställda värdena ligger i den högre regionen (men är ok). Då hade man enkelt kunnat räkna för fler olika ölstilar än de 3 som är förinställda nu. Nu får man räkna om manuellt.
(2) Beräkningarna för "simpla" förkulturer stämmer bra, men för de varianter som tillför syre tycker jag den räknar snålt. För omrörda (syresatta) kulturer sätter den dessutom ett tak för tillväxt som inte stämmer när man odlar för stora batcher. Detta ger orimligt stora förkulturvolymer och de förinställda värdena uppmanar folk att hälla i fler och fler "köpe-pack" för att kompensera. Det hela verkar bygga på en del märkliga antaganden, som t.o.m. motsägs i Chris Whites egen bok i ämnet.
(3) Beräkningarna tar inte hänsyn till att förkulturer som odlats upp under god syretillgång, inte bara ger fler celler, utan även celler som i själva ölet förmår tillväxa bättre (vad som blir bäst "pitchrate" kan då bli annorlunda).

Nr 2 ovan är det jag ser som ett verkligt problem, (1) och (3) är väl mer "valfria" och något man får bedöma själv i slutändan.

/CalleT

Hmm intressant. Eftersom tråden har börjat avvika från ämnet så skriver jag här.

Tänkte köra en premiär på en saison nu snart. Jästvalet är viktigt, har sett att många gillar french- saison. Men ett litet varierat temperaturspann på primäräsningen, vissa kör strax över 20 grader och andra närmre 30.
Underpitchad jäst vid en lite högre temp kanske är grejen för att få till den där riktigt kryddiga fenol och estriga smaken som jag gillar.
Vad har ni för efrfarenheter?
Har för mig att jag sett en tråd dedikerad saison och BDG för ett tag sen, kanske ska leta rätt på den.
Skål!

17 Senast ändrad av ölmundr (2012-03-09 16:27:12)

Back to topic,
Mickael, på din fråga skulle jag sammanfatta det som är skrivet ovan som så att du bör testa flera sorters jäst för att veta vilken som passar dig. 1028 och 1968 tycker jag du ska börja med.

Gör en provbatch (vill du ha mer info om det så så PMa) som du splittar i 4 delar och jäser vid olika temp m olika jäst. Tag anteckningar.

De svårigheter jag haft är att  tex mina ordinary bitters blir för torra. Med maltextrakt behöver jag ånga på med massor av karamellmalt, kanske lite Munch och biscuit/aromatic.
Vid helmaltsbryggning har jag varit upp å trevat på 71-72C utan att ölen blev tillräckligt "fyllig". Ska man få en OG 1-035 att bli fyllig så lär man behöva göra flera saker samtidigt:
mäska högt, underpitcha, rätt malt, lite beska-humle (rätt sort), väldigt låg CO2

När man lärt sig brygga utan för större felsmaker tycker jag det bara finns fördelar med att underpitcha eftersom den enda du riskerar (egentligen) är att inte ha repeterbarhet.
Då lär du ha bra bryggmetoder/hög sanitet/fräscha jäskärl osv.
Belgiska bryggare uppger att de gärna underpitchar för att säkerställa trevlig smakbild. Funkar det för dem så funkar det för oss:-)

Slutligen så är det IMHO skillnad mellan att jäsa upp Co2 i fatet jmfr med att trycka i det från tub. Att sedan introducera luft till ölen och låta den mogna under lufttäcket är den sista touchen som gör ölen riktigt bra. Efter det kan du trycka ut luften, i med CO2. Detta kan göra att din öl sedan håller 1-2 v eller så om du sparar den kallt.

Bra sammanfattat. Vid behov kan även lämplig vattenbehandling vara pricken-över-i för perfekt "munkänsla" på ölet.

/CalleT