Kul!

Jag la in en blänkare på förstasidan om det, så kanske fler får syn på det nu när det händer.

Tyvärr sitter jag på en smalbandig lina, så videon funkar inte så bra för mig (annars är det skönt att vara här på landet och vara ledig...).

977

(3 svar, postad i Humlegården)

Vi har nu tagit in Weyermanns ekologiska pilsnermalt i standardsortimentet.
Se http://www.humle.se/webstore/?redirect=keywords=5E0 .

978

(7 svar, postad i Utrustning)

Ja, men det duger bra. Slangarna är ju också i plast...

979

(3 svar, postad i Humlegården)

viiktor skrev:

Ni har inga planer på att öppna en renodlad butik?
Alltså så att man inte behöver beställa innan, och lite bättre öppetider.
Skulle vara väldigt  trevligt att kunna titta och klämma lite innan man köper någor, skulle även vara skönt att slippa betala frakt.

Alla andra hembryggningsbutiker är ju rena skämten, extremt dåliga sortiment, utgångna varor osv.

Humlegården är det enda som går att lita på smile

Vi har inga planer på att öppna en renodlad butik inom överskådlig tid.

Däremot har vi nyss byggt ett nytt hus här på Humlegården för att mer rationellt kunna hantera alla pallar med maltsäckar, humle, corneliusfat mm. Det är framför allt ett plocklager för internetförsäljningen, men vi har också börjat med öppettid varje onsdageftermiddag kl 12-18, då det fungerar som en butik och man kan komma utan att behöva avtala i förväg. Då kan du titta och klämma...

Visst skulle vi kunna ändra öppettiderna. När är det mest intressant att vi har öppet?

980

(7 svar, postad i Utrustning)

Humlegården har detta för 11 kronor, inklusive lämpliga nipplar. Tre slangklämmor behövs förstås också. Gå till webbutiken och sök på Y-rör. Backventiler och kulventiler behövs inte.

Kategorin Bryggning är ju klart störst på detta forum. Jag funderar på om det vore bra att dela upp den, förslagsvis i två:

Malt, humle och vörtframställning
Jäst och jäsning

Vad säger ni, vore det en förbättring eller försämring? Eller finns det andra förslag?

982

(16 svar, postad i Humlegården)

Hej Kenneth.

Jag stötte på humlearomtabletterna av en slump när jag var på bryggerimässan i Nürnberg i höstas. Tyckte det verkade vara en kul grej, så jag beställde hem lite i samband med ordinarie hemtagning av 2004 års skörd från USA (tabletterna kommer därifrån). Så vi har haft dem sedan några månader.

Har inte hunnit testa dem själv ännu (de senaste ölen jag bryggt har inte varit öltyper som ska ha humlearom), och tydligen inte heller hunnit se till att de kommit in i webbutiken på rätt sätt. Det borde finnas en underkategori Humleextrakt, så att man kan hitta dem när man bläddrar i butiken. Jag ska fixa till detta så snart jag hinner.

Som "hittelön" skickar vi ett paket till dig, så du kan testa själv.

983

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej!

Här är några grundläggande råd för lyckad extraktbryggning:

1) Använd inte socker. Riktigt öl bryggs på malt som extraktgivande råvara. Ölsatser som föreskriver att stora mängder socker ska tillsättas är oseriösa. För att brygga 25 liter normalstarkt öl krävs cirka 3-4 kg maltextrakt.

2) Använd en bra jäst. Den jäst som följer med oseriösa ölsatser är normalt inte bra. Jäs vid cirka 20 grader för ale eller vid cirka 10 grader för lageröl.

3) Läs lite om ölbryggning i en bra bok eller på nätet.

Lycka till!

-- Svante

pilsneregott skrev:

Hej!

Har gjort öl en gång tidigare från en Coopers sats. Dessvärre misslyckat. Skall göra (eller har börjat) ett försök till. Har en Gammal (lite överjäst burk) som jag satt efter de recept som burken anger.

Min fråga är följande..

1. Skall efter jäsning ca 5 dgr (i slutet kärl)
2. Tappa över till nytt kärl för att låta pilsnern "klara" sig och bottensatsen lägga sig på botten, förvara i svalt rum
3. tappa över igen till nytt kärl tillsätta ce 13 cl socker löst i lika mängd vatten. röra om försiktigt
4. tappa över på flaska.

Finns det mer att tänka på, kan man tillsätta mer jäst (jag överdoserade mängden socker något (ca 1,3kg) eller har ni "Proffs" andra förslag till en oviss nybörjare...

Tex temperaturer för jäsning osv...
Tacksam för tips....

mvh mattias

I forumet kan vi definiera användarnivåer, baserat på antal inlägg man skrivit.

Som det är nu (standardinställningen) finns nivåerna Ny medlem (upp till 10 inlägg) och Medlem (fler än 10 inlägg). Ska vi göra något roligare av det?

Vi kan definiera valfritt antal nivåer med namn och gränser som vi vill.

Fritt fram för lagom seriösa idéer!


["Musse Pigg" står för sådant som inte direkt är nödvändigt eller nyttigt, utan bara en kul grej helt enkelt.]

985

(1 svar, postad i Humlegården)

Hej!

Locken som finns i Humlegårdens sortiment är likadana som sitter på de nya fat vi säljer. De är i metall och är försedda med säkerhetsventil.

Behöver du några plasthylsor så hör av dig om hur många. Vi har ett gäng och kan skicka några gratis.

-- Svante

Fredrik skrev:


Malting and Brewing Science
Volume 1: Malt and Sweet Wort

och

Malting and Brewing Science
Volume 2: Hopped Wort and Beer

är väl två klassiker, sen finns det många smaskiga böcker om jästa också på listorna.

/Fredrik

Inte för att jag vet om det är någon tröst, men vi sålde detta standardverk tills för cirka 5 år sedan. Jag tror vi tog 1110 kr för volym 1 och 1270 kr för volym 2.

Om du vill kan jag sätta dig i kontakt med några av dem som köpte böckerna då, har du tur kan de tänka sig att sälja sina begagnade ex.

Fredrik skrev:

...  C.H.I.P.S har massor med lysande böcker men svindyra allihop, ...
/Fredrik

Hej.

Vad är C.H.I.P.S ?

Vi håller på och planerar att ta hem Fermenator cylindrokoniska jäskärl från USA (www.fermenator.com, se även artikel i senaste Hembryggaren). De finns i tre storlekar: 7, 14.5 och 27 gallon, dvs 26.5, 55 och 102 liter.

Gissningsvis kommer priserna att hamna någonstans runt 5500, 6000 respektive 7500 kr inklusive moms.

Frågan är nu bara hur stort intresset är för respektive storlek. Är det någon här som är sugen?

Det stämmer nog rätt bra med 300°Öl/kg, jag skulle också räkna med det. Det är så gott som samma extrakthalt som för vanlig pilsnermalt.

Nu finns Weyermanns produktspecifikationer inlänkade från infofönstret i webbutiken. Där kan man se att pilsnermalten ligger på 79% och rökmalten 78% extrakthalt av torrsubstansen.

Efter flera års idoga försök har vi äntligen fått Crankandstein i USA att exportera sina utmärkta maltkrossar i parti. Crankandstein har länge haft rykte som den bästa tillverkaren av maltkrossar för hembryggare, och vi är nu återförsäljare i Europa, och har just fått hem en stor laddning av deras krossar.

Vi har nu fem av deras modeller i lager: en basmodell (CGM-2S) och fyra lite mer exklusiva modeller (CGM-2A, CGM-2D, CGM-3E och CGM-3D). Basmodellen har två valsar, 38 mm i diameter och 100 mm långa. De övriga modellerna har längre valsar (125 mm). Krossningsspalten är dessutom enkelt justerbar (kontinuerligt för 2A och 3E, i fasta steg för 2D och 3D). 3E och 3D har tre valsar, så malten förkrossas grovt på väg till den justerbara finkrossningsspalten. På så vis efterliknas effekten av en fyrvalskross.

Se Crankandstein i webbutiken .

Tyvärr är fotona lite oskarpa, men det finns länkar till produktsidorna hos Crankandstein, med mer info och bra bilder.

991

(7 svar, postad i Humlegården)

PeO skrev:

Nu har jag tittat lite nogrannare på vad Weyermann erbjuder och vad Humlegården har i sitt sortiment. Det verkar föreligga ett misstag från Humlegårdens sida. Weyermanns rostade korn håller mycket riktigt EBC ca 1200. Humlegårdens beskrivning av sitt rostade korn säger EBC 80-100 samtidigt som beskrivningen verkar mest lik Weyermann karamellmalt "Caramünich I".

Vad får man man om man beställer Humlegårdens 509X, rostat korn eller karamellmalt?

Det stämmer som PeO noterade att det fanns en miss i vår information i webbutiken, så att vissa maltbeskrivningstexter hamnade på fel maltsorter. Detta upptäckte jag häromdagen, i samband med att jag laddade upp och länkade in Weyermanns produktspecifikationer. Nu finns dessa att läsa via en länk i produktinfofönstret.

Tyvärr hade jag inte noterat denna diskussion i forumet, annars hade jag fixat felet för flera veckor sedan.

Det är jättebra att folk upptäcker konstigheter och skriver om det här i forumet. Skicka också gärna ett mail direkt till oss om det. Vi har ett sortiment på mellan 400 och 500 artiklar i webbutiken, och försöker hålla informationen så korrekt som möjligt.

Beställer man 509X från oss får man Weyermanns rostade korn.

Jag är förvånad över att ölet R.A. bryggde inte blev mörkare.

-- Svante

Hej Björn!

Man får mixa ganska ordentligt i en hushållsmixer eller liknande. Det räcker inte att bara blanda och skaka om.

993

(3 svar, postad i Humlegården)

Nu har jag lite preliminär info i alla fall.

De ekologiska ("organic") basmaltsorterna från Weyermann (pilsner, wiener, münchner, vete) torde komma att kosta ett par kr per kg mer än den vanliga chokladmalten (cirka 21 kr för 1 kg, 47 kr för 3 kg, 369 kr för 25 kg). Och de ekologiska specialmalterna (karamellmalter och rostade malter) ytterligare ett par kr per kg (cirka 23 kr för 1 kg, 53 kr för 3 kg, 419 kr för 25 kg).

Dessa kan vi ganska enkelt ta hem på beställning i samband med våra regelbundna hemtagningar från Weyermann.

När det gäller ekologisk humle så är den betydligt dyrare än den vanliga. Det rör sig om ungefär tredubbla priset. Det innebär kanske 60 kr för 100 g och 250 kr för 500 g. I nuläget kan vi få hem Hersbrucker, Hallertauer Mittelfrüh och Spalter Select i form av pellets från 2004 års skörd. En hake är dock att vi måste ta hem minst 50 kg ekologisk humle - vilket är mer än vi tror att vi kan sälja på hembryggarmarknaden av en så exklusiv humle. Så det bygger på att vi kan samordna det med att vi samtidigt tar hem åt ett bryggeri. Flera bryggerier är intresserade, men vi har ingen beställning i nuläget.

994

(3 svar, postad i Humlegården)

Hej!

Jag håller just på att kolla upp detta.

Återkommer med svar.

995

(2 svar, postad i Humlegården)

Hej!

Jodå, vi kommer att ha Saaz humlekottar från 2004. Vi har faktiskt just idag vacuumpackat Saazkottar på 100- och 500-gramspaket, men ännu inte hunnit uppdatera webbutiken. Håll utkik ikväll!

Annars är Tettnanger en ofta använd ersättningshumle till Saaz.

Hej!

Jag har inte exakt uppgift om koncentrationen, men den ligger enligt uppgift på nätet (http://members.tripod.com/~BRotter/CalcInfo/fining.htm) normalt nånstans i trakten av 30-50%.

997

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej!

Jag skulle rekommendera att korrigera mängden basmalt, för att få ut rätt mängd extrakt, men behålla mängden specialmalt.

998

(2 svar, postad i Humlegården)

Hej!

Vi håller på att jobba på en lösning för att kunna tillhandahålla krossad malt på småförpackningar även i fortsättningen. Tidigare packade vi om krossad malt själva, men det blev vi tvungna att sluta med, av hälsoskäl. (Det dammar så mycket, och det är inte nyttigt i längden att andas in maltdamm.)

Planen är i stället att låta en packfirma göra detta maskinellt. Vi har redan gjort detta med ljust torkat maltextrakt och maltodextrin, som nu finns på 2kg plastburkar med återförslutbart tättslutande lock. Mycket praktiskt både för vår hantering och för hembryggaren!

Frågan är nu vilka krossade maltsorter vi ska låta packa om, och från vilket mälteri. Synpunkter mottages!

999

(14 svar, postad i Utrustning)

Salle skrev:

Bör inte denna tråden ligga under utrustning ?

Jo, jag flyttar den dit.

Apropå länken ovan: David Logsdon från Wyeast kommer till SM i Stockholm nu i vår, som en av finaldomarna. Han kommer också att hålla ett föredrag. Kan rekommenderas!