Stora grytor

Hejsan

Jag undrar om det finns någon på forumet som har något tips på var jag kan få tag på en stor, sjuhimlans (nåja), rostfri gryta till ett vettigt pris. Jag behöver iallafall en 15-20 liter och det enda jag har hittat hittills är en japansk designergryta för ca 2000-lappen!

snälla brygghälsningar
Olof

Sv: Stora grytor

Jula (http://www.jula.se) har en kräftkastrull i aluminium (inget rostfritt) på 25 liter. Artikelnummer 810168. Den funkar bra för mig (och för min bryggarkollega Lager).

hej

jag skulle vilja rekommendera merx team: http://www.merxteam.com/IDS/default.asp

de säljer tex. 30- och 50-literskastruller i rostfritt stål av finfin kvalitet för ca 1200 kr st.

de sitter i skellefteå, jag bor i umeå. grytan skickade de till busstationen i umeå. enkelt och billigt. mycket trevlig personal också på merx team.

tor

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Jag var inne i en butik där dom säljer en massa exotisk mat , där såg jag nån stor gryta , kollade varken pris eller kvalitet.
Bara som ett litet tips.
Bör inte denna tråden ligga under utrustning ?

Salle

Salle skrev:

Bör inte denna tråden ligga under utrustning ?

Jo, jag flyttar den dit.

-- Svante

Olof skrev:

Hejsan

Jag undrar om det finns någon på forumet som har något tips på var jag kan få tag på en stor, sjuhimlans (nåja), rostfri gryta till ett vettigt pris. Jag behöver iallafall en 15-20 liter och det enda jag har hittat hittills är en japansk designergryta för ca 2000-lappen!

snälla brygghälsningar
Olof

Jag skulle leta på en metallskrot. Jag gjorde det och hittade en 30 liters gryta för 165:-. De tog 15 kronor/kilo och den vägde 11 kilo!
Det är utrangerade storköks/resturangskastruller som kanske har något mindre fel.

Tack för alla tips!

Jag hittade en gryta på överskottsbolaget, 15 liter rostfri för 250 spänn. Fabrikatet var "Steel" och den föreföll att vara tillverkad någonstans i asien. Botten är rätt så tunn så jag får passa mig för att bränna vid, men billigt vart det!

///Olof

Ett annat tips kan vara att kolla på GeKås i Ullared, köpte själv ett par stycken 10 l grytor för 99 kr styck där häromsisten. I och för sig ganska små grytor men tänkte eprimentera lite med att koka olika stamvörtar från samma sötvört, för att få bättre känsla för doseringen av bitter/arom humle, och då funkar dessa grytor superbt.

såg att de på granngården har sk vedgrytor på 49 l till salu (djup 31 cm, diam 45 cm), åtminstone här i umeå. de reas ut till ett mkt bra pris: ca. 500 kr.

har lagt undan en i rostfritt.

undersökte en gryta noggrant, och negativt är väl att de är ganska tunnbottnade, dvs. de är ömtåligare än den storköksgryta jag köpte från as storkök (märke: merxx). grytan saknar också lock, men ett sådant kan man ju bygga. tänker mig armerad frigolit klädd med alufolie eller liknande.

hade tänkt ha huvudmäsken i grytan vid dekoktionsmäskning. dekoktionerna ska jag göra i min 30 l-gryta. dekoktionsmäskade igår en ny sats svagdricka och kunde konstatera att en gryta knappast kan vara för stor.

annars kanske jag ska greja med grytan, bygga om det till vörkokare eller så. 500 kr är som sagt inte ett hemmansköp, och grytan är långt ifrån något skrot, så det är bara att slå till.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Annars finns sidan www.oana.nu, de har stora rostfria för rätt ok priser.

de verkar bara ha småkastruller.

Död åt Reinheitsgebot!

Nej - helt upp till 50 liter:-)

Vi höres Tor.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

13

Olof skrev:

Hejsan

snälla brygghälsningar
Olof

Hej Olof,
köp "elektrisk gryta 29 liter 2000 W " hos Humlegården och alla problem med grytor är lösta. Har bryggt 3ggr med den och det funkar utmärkt.
Hls
/Jürgen

Har också beställt 29 liters grytan från humlegården nu. Har redan 2 st 36 liters kastruller med falskbotten men har resonerat som så att jag behöver en till för varmvatten.

Dock kommer jag antagligen att koka i den till en början då mitt bryggsystem är aningen instabilt just nu.

Tack för alla bra tips, humlegårdsgrytan verkar schysst men jag har löst det hela på ett annat sätt: jag åkte till stena metall i kalmar och köpte en begagnad mejeritank i rostfritt från det numera nedlagda mejeriet i borgholm. Den är på ca 100 liter med avtappning i botten och jag har installerat elpatroner i den, kostade en slant hos smeden men det var det värt. Så nu experimentbrygger jag 10 liter på spisen i min 15literskastrull och storbrygger 70 liter åt gången i tanken. Så nästa projekt får väl förmodligen bli en fatölsanläggning...mycket vill ha mer...