öl newbie...
Hej!
Har gjort öl en gång tidigare från en Coopers sats. Dessvärre misslyckat. Skall göra (eller har börjat) ett försök till. Har en Gammal (lite överjäst burk) som jag satt efter de recept som burken anger.
Min fråga är följande..
1. Skall efter jäsning ca 5 dgr (i slutet kärl)
2. Tappa över till nytt kärl för att låta pilsnern "klara" sig och bottensatsen lägga sig på botten, förvara i svalt rum
3. tappa över igen till nytt kärl tillsätta ce 13 cl socker löst i lika mängd vatten. röra om försiktigt
4. tappa över på flaska.
Finns det mer att tänka på, kan man tillsätta mer jäst (jag överdoserade mängden socker något (ca 1,3kg) eller har ni "Proffs" andra förslag till en oviss nybörjare...
Tex temperaturer för jäsning osv...
Tacksam för tips....
mvh mattias