Ekologisk malt?

Hejsan

Jag såg på Weyermanns mysiga hemsida att de tillverkar malt från ekologiskt odlat korn. Är det något som ni har funderat på att ta in i ert sortiment? Hur stor är prisskillnaden mot den "vanliga" malten? Jag för min del skulle gärna lägga på en slant för att få "certified organic" malt.

Finns det ekologiskt odlad humle att få tag på?

Sv: Ekologisk malt?

Hej!

Jag håller just på att kolla upp detta.

Återkommer med svar.

-- Svante

Nu har jag lite preliminär info i alla fall.

De ekologiska ("organic") basmaltsorterna från Weyermann (pilsner, wiener, münchner, vete) torde komma att kosta ett par kr per kg mer än den vanliga chokladmalten (cirka 21 kr för 1 kg, 47 kr för 3 kg, 369 kr för 25 kg). Och de ekologiska specialmalterna (karamellmalter och rostade malter) ytterligare ett par kr per kg (cirka 23 kr för 1 kg, 53 kr för 3 kg, 419 kr för 25 kg).

Dessa kan vi ganska enkelt ta hem på beställning i samband med våra regelbundna hemtagningar från Weyermann.

När det gäller ekologisk humle så är den betydligt dyrare än den vanliga. Det rör sig om ungefär tredubbla priset. Det innebär kanske 60 kr för 100 g och 250 kr för 500 g. I nuläget kan vi få hem Hersbrucker, Hallertauer Mittelfrüh och Spalter Select i form av pellets från 2004 års skörd. En hake är dock att vi måste ta hem minst 50 kg ekologisk humle - vilket är mer än vi tror att vi kan sälja på hembryggarmarknaden av en så exklusiv humle. Så det bygger på att vi kan samordna det med att vi samtidigt tar hem åt ett bryggeri. Flera bryggerier är intresserade, men vi har ingen beställning i nuläget.

-- Svante

Vi har nu tagit in Weyermanns ekologiska pilsnermalt i standardsortimentet.
Se http://www.humle.se/webstore/?redirect=keywords=5E0 .

-- Svante