Ja, vi planerar att ta in den här boken i sortimentet. Både John Palmer och Jamil Zainasheff är ju intressanta var för sig, så det ska bli kul att se vad de åstadkommer tillsammans!
802 2007-09-19 07:37:59
Sv: Två/sexradigt korn (var Samuel Adams) (11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Det som Kenneth skriver om malt på sexradigt och tvåradigt korn stämmer.
Bakgrunden är att det sexradiga kornet innehåller mer protein och mer enzym än det tvåradiga. Det gör det lämpat för bryggning av öl med stor inblandning av råfrukt (omältat spannmål), vilket är vanligt för "standardöl" i USA. Samtidigt blir det pga det höga proteininnehållet mindre lämpat vid bryggning av helmaltsöl, eller öl med bara liten inblandning av råfrukt.
All malt vi säljer är på tvåradigt korn.
PS Jag bytte namn på tråden för att avspegla att den nu handlar om två/sexradigt korn.
803 2007-09-14 10:06:46
Sv: BC 1742, Swedish Ale (7 svar, postad i Humlegården)
Ja, det stämmer. Wyeast upptäckte att 1742 Swedish Ale (kallades också ibland Swedish Porter) och 1187 Ringwood Ale var identiska. Nu säljs den bara under namnet 1187 Ringwood Ale.
804 2007-09-13 14:48:02
Sv: Ge gärna tips på APA och klonale (37 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Föresten, kan jag som trådskapare ändra trådtiteln till "förslag på ny typdef" eller kanske "modifierad APA"?
Det passar ju bättre än den nuvarande.Sedan vore det smidigt att också klippa tråden till en "London pride clone" tråd.
Iof kan jag radera mitt första inlägg och därigenom radera tråden och sedan skapa två nya trådar. Fast då försvinner alla inlägg.
Vad är bäst?
Gör inte det sista i alla fall...
Jag undrar om du som trådskapare kan ändra titeln, har för mig att det bara är såna som jag (administrator) som kan det. Se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=382 .
Jag döper gärna om en tråd till ett namn som bättre avspeglar vad diskussionen handlar om. Meddela mig bara så kan jag göra det.
Tyvärr kan jag inte dela upp trådar. Hoppas att detta kommer så småningom i PunBB.
805 2007-09-12 22:37:27
Sv: Jättebra slangklämma (3 svar, postad i Humlegården)
Hej Perry.
Tack för tipset. Jag kan kolla upp detta. Vilken av modellerna de har är mest intressant?
806 2007-09-09 23:33:54
Sv: Koppla förbi elgrytans termostat? (13 svar, postad i Utrustning)
Som ansvarig för att elgrytan har sålts till ett stort antal hembryggare i Sverige är jag också mycket intresserad av en lösning på detta problem! Dels för de elgrytor som redan sålts, dels för dem som kommer att säljas i framtiden. Vill gärna kunna påverka fabriken i konstruktiv riktning för kommande produktion.
Jag känner till åtminstone tre fall där elgrytor som vi har sålt beter sig på detta frustrerande vis. Det är i och för sig en mycket liten andel av de elgrytor vi sålt, men jag vet inte hur stort "mörkertalet" är.
I Danmark har olika varianter av denna gryta sålts under längre tid än i Sverige, och problemet har diskuterats där också. Det har anförts ("it's not a bug, it's a feature...") att detta är en säkerhetsanordning, ett skydd mot överhettning vid torrkokning och åtföljande brandrisk. Men då borde man kunna ställa termostaten så att den slår ifrån vid t.ex. 110° istället för kanske 101° eller vad det är nu. Ett förslag i det danska forumet Brygforum är att man ska byta termostaten mot en smältsäkring som löser ut vid kanske 140°. Men om man inte använder en extern termostat så vill man kanske ha kvar den interna termostaten om man vill mäska eller värma lakvatten i grytan. En variant är kanske att sätta in en extra strömbrytare så att man kan koppla förbi termostaten vid kokning.
Som sagt, jag vill gärna ha
1) tips på hur man åtgärdar redan levererade elgrytor
2) tips på hur fabriken borde ändra produktionen av framtida elgrytor
Allt givetvis utan att äventyra säkerheten.
807 2007-09-05 16:06:41
Sv: Wyeast Fat Tire (2 svar, postad i Humlegården)
Wyeast har numera ett system med jäststammar som tillfälligt finns att beställa under ett kvartal. Oftast är det tre stammar i taget som finns tillgängliga.
Fat Tire kommer att finnas under oktober-december i år, tillsammans med Wyeast 3864VSS Canadian/Belgian Ale och Wyeast 3711VSS French Saison.
Vi kommer att beställa hem jäst från Wyeast nästa gång den 24 september, och de skickar jästen den 1 oktober.
808 2007-09-05 12:11:16
Sv: Fermaid K & Go Ferm (7 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Var kan jag hitta dessa produkter för leverans till sverige?
Ska brygga mjöd och vill inte kompromissa med jäsnigen...
Vi är nu på gång att ta in dessa i sortimentet.
809 2007-09-05 12:03:31
Sv: Lalvin Jäst (10 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Tänkte höra om ni har några planer och/eller möjligheter att ta hem lalvins torrjäster?
Speciellt då RC212, EC1118 och 71B.
Har hittils blivit tvungen att beställa dessa från utlandet vilket kostar på gränsen till vad det smakar, vore utmärkt om ni kunde ta in dessa till försäljning och hjälpa oss stackare som brygger några liter vin om året med
Det är nu på gång...
810 2007-08-22 20:38:18
Sv: kylskåpshylla (24 svar, postad i Utrustning)
Peter skrev:Trevligt!
En fråga dock: Är även bakstycket i rostfritt stål? Om inte så skulle det vara bra om ni kan ta in det (den korta varianten).
Nej, det är i mässing. Vi ska se om vi kan ta in bakstycken i rostfritt framöver.
Vi har nu på gång att ta hem bakstycken i rostfritt stål. Den kortaste varianten ligger på 3 1/8 " (ca 8 cm) totallängd.
811 2007-07-25 07:06:40
Sv: Belgiska jästsorter (17 svar, postad i Humlegården)
Rapax skrev:Jag smakade just en flaska av den färdiga produkten av min Canadian/Belgian-ale. Mums!
Jag skulle vilja lägga in ett officiellt önskemål om att den här jästen adderas till ordinarie sortiment. Den är bra!
Vi skulle gärna göra det om det gick, men Wyeast har tyvärr slutat att ha denna i sitt ordinarie sortiment. Den kan dyka upp ibland som säsongsjäst.
Se http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm för en översikt över vilka jäststammar de har i sitt ordinarie sortiment.
Jag frågade Wyeast och fick detta uppmuntrande svar:
Hi Svante,
Yes, sorry, I did overlook your question about the 3864 Canadian Belgian strain... and the answer is "yes"... we will almost certainly include it on the 4th quarter VSS this year, as it is leading the pack as the most requested strain for inclusion at this time. Please let your customers know that they may contact us directly and "vote" for the strains they'd like us to include on future VSS promotions at vss@wyeastlab.com.
Cheers,Jon Graber
De kommer alltså nästan säkert att erbjuda 3864 Canadian/Belgian som säsongsjäst ("VSS") under oktober-december i år.
Notera också att var och en kan skriva till dem på vss@wyeastlab.com och "rösta" på vilken/vilka jästsorter som ska dyka upp som säsongsjäst!
812 2007-07-24 21:50:26
Sv: Belgiska jästsorter (17 svar, postad i Humlegården)
Tittade pa länken och blev genast intresserad av Wyeast 2633 Octoberfest Lager Blend. Kan inte Humlegarden ta med den i Beställningssortimentet?
Absolut. Den borde stå med där, men vi har inte hunnit uppdatera i webbutiken.
Vi lagerhåller en del av Wyeasts ordinarie sortiment. Allt annat där kan vi ta hem som beställningsjäst. Om en jäst inte finns med i webbutiken går det bra att beställa genom att skriva i fritextfältet i kassan eller genom att skicka ett mail.
Vi ska precis lägga en beställning hos Wyeast, så nu är rätta tillfället att beställa jäst som vi inte lagerför!
813 2007-07-24 13:51:07
Sv: Belgiska jästsorter (17 svar, postad i Humlegården)
Jag smakade just en flaska av den färdiga produkten av min Canadian/Belgian-ale. Mums!
Jag skulle vilja lägga in ett officiellt önskemål om att den här jästen adderas till ordinarie sortiment. Den är bra!
Vi skulle gärna göra det om det gick, men Wyeast har tyvärr slutat att ha denna i sitt ordinarie sortiment. Den kan dyka upp ibland som säsongsjäst.
Se http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm för en översikt över vilka jäststammar de har i sitt ordinarie sortiment.
814 2007-07-21 11:11:35
Sv: Ta bort "Öl och hälsa" (2 svar, postad i Humlegården)
Många har läst Technos inlägg men ingen har kommenterat ännu. Vad tycker ni andra? Ska vi ta bort avdelningen "Öl och hälsa" eller ha kvar den?
-- Svante
(Jag flyttade denna tråd till avdelningen där vi diskuterar bl a forumet i sig.)
815 2007-07-19 07:39:53
Sv: Ny avdelning i forumet (3 svar, postad i Humlegården)
Ja, varför inte? Om fler tycker att det är en bra idé så kan vi starta en sådan avdelning. Vad ska den heta i så fall? "Kommersiella öl och bryggerier" kanske..? Eller ska den också innefatta tips om resmål och ölstugor?
-- Svante
(Jag flyttade denna tråd till avdelningen där bl a forumet diskuteras.)
816 2007-06-25 21:37:13
Sv: Kaffekvarn/maltkvarn (12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
...jag tycker det är bra med färdigkrossat på påse att köpa, tycker alla sorter borde finnas på det viset och inte bara några få.
Jo, visst vore det bra, men problemet är att det är svårt att få någon att packa krossad malt på påsar i små serier. Vi är öppna för förslag! Kanske lämpligt extraknäck för den som har en maltkross och tid över...?
817 2007-06-25 21:28:37
Sv: En fråga för de som har elgrytan. (36 svar, postad i Utrustning)
Bitter och Calle: Är ni inte nöjda så försöker vi rätta upp det. Skriv ett mail till mig.
818 2007-06-25 19:23:28
Sv: Belgiska jästsorter (17 svar, postad i Humlegården)
Jo jag undrar, kan man byta ut BC-jäst med torr jäst om man vill brygga syd tysk vete öl samt wit. Alltså finns det torr jäster som motsvarar dom flytande?
Fermentis kommer nu med en torr veteöljäst. Safbrew WB-06 heter den. Se http://www.fermentis.com/FO/EN/00-home/ … icleId=158 . Vi väntar hem den i dagarna både på 11,5 grams och 500 gramspaket.
819 2007-06-25 14:08:39
Sv: Jodofor (6 svar, postad i Humlegården)
Humlegårdens jodofor innehåller 2% jodkomplex och 6,5% fosforsyra. Det är en annan produkt än vi hade tidigare, så vi bör nog se över rekommendationen för spädning och kontakttid. Jag kollar detta med leverantören och återkommer.
Jag har nu kollat detta med leverantören. Rekommenderad koncentration är 0,03% - 0,15%.
Det bör alltså gå att späda mer än 1:1000.
820 2007-06-20 22:50:32
Sv: Jodofor (6 svar, postad i Humlegården)
Humlegårdens jodofor skall enligt uppgift på flaskan blandas 1:1000. Apotekets Jodopax skall enligt produktbladet blandas 1:100 och innehåller 5% jod. Hur mycket jod innehåller Humlegårdens jodofor? Stämmer det att den skall blandas 1:1000? Kontakttiderna för de olika? produkterna är densamma, 10 min.
Humlegårdens jodofor innehåller 2% jodkomplex och 6,5% fosforsyra. Det är en annan produkt än vi hade tidigare, så vi bör nog se över rekommendationen för spädning och kontakttid. Jag kollar detta med leverantören och återkommer.
Apotekets Jodopax verkar vara avsett för veterinära tillämpningar. Är det lämpligt för livsmedelshygien?
821 2007-06-06 23:36:49
sommarölträff på Humlegården nu på lördag (0 svar, postad i Kontakt)
[Denna information har visserligen redan gått ut via vår hemsida, SHBFs hemsida, vårt nyhetsbrev och SHBFs diskussionsforum. Men varför inte också via vårt forum...]
Liksom förra året har Eva och jag på Humlegården äran att stå som värdar för SHBFs sommarölträff i Stockholmsområdet. Vi hoppas och tror att många tar sig tid att tuffa hit med Roslagsbanan nu på lördag, och att det blir ett hyfsat antal öl som serveras under en eftermiddag i glada bryggares lag. Både förra och förrförra året var det drygt 20 brygder som avsmakades av cirka 60 personer. Det ser ut att bli något liknande i år igen.
Möjlighet att grilla egen medhavd mat kommer att finnas.
Föranmälan av personer och brygder per mail, helst senast torsdag 7/6. Se vidare info under Aktuellt eller Nyheter här på http://www.humle.se .
822 2007-06-03 22:21:48
Sv: Us-56 (1 svar, postad i Humlegården)
Jag försökt att få tag i hur hög alkoholhalt US-56 klarar av.
Har kollat här på humle produkt bladet och på fermentis hemsidan.
Fermentis torrjäst US-56 har bytt namn till US-05. Jag har nu uppdaterat detta i webbutiken (även om det fortfarande är en bild på ett gammalt US-56-paket som ligger kvar).
Nu ska länken funka till produktspecifikationen. Tyvärr står det inget där om alkoholtolerans, men den är hög. Det här är ju jästen som Sierra Nevada använder även till sin Bigfoot Barleywine Style Ale på 9,6% (som förresten just har kommit in på Systembolaget - passa på medan den finns!).
Jag surfade runt lite och såg att vissa uppger 12% i alkoholtolerans för denna jäst.
823 2007-05-23 06:21:22
öl som functional food på forskningsbryggeri vid Lunds universitet (6 svar, postad i Öl och hälsa)
"Functional food" har ju funnits ett tag, dvs livsmedel som utvecklats för att aktivt befrämja hälsan (t ex margariner som förbättrar kolesterolvärdena, yoghurter och andra drycker med nyttiga bakterier osv).
Varför inte också öl?
På den livsmedelstekniska högskoleutbildningen vid Lunds universitet, Campus Helsingborg, har Nils-Bo Nilsson byggt upp ett forskningsbryggeri. Där har man bland annat försökt ta fram ett nyttigt havreöl.
824 2007-05-11 08:25:59
Sv: Bygga Sodastreamadapter (7 svar, postad i Utrustning)
Vill man göra det primitivt men billigt behöver man egentligen ingen utrustning alls. En stor tub kolsyra, en ventil för av/på, en slang och helst någon typ av gummipackning så man kan sluta tätt mot flaskan. Det går att hålla tätt med handen med men jag är inte så förtjust i det.
Sätt slangen i flaskan, håll packningen mot flaskan med handkraft, öppna ventilen, stäng ventilen, klart.
Jag vill varna för detta! Gas under högt tryck är farligt. Det kan bli personskador, t.ex. av en exploderande flaska. Man måste kunna reducera trycket på ett säkert sätt och ha en säkerhetsventil.
825 2007-05-10 05:14:20
Sv: Begagnad utrustning (3 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
Tråden flyttad.