Nu för tiden är väl i regel europeisk malt tillgänglig i amerika och även viss Amerikansk malt tillgänglig i Europa, så de amerikanska hembryggarna kan nog välja ganska fritt medan vi i Europa får ta det som bjuds. Traditionellt gör väl amerikanarna APA på amerikanskt två-radig kornmalt, medan britterna gör sin pale ale på pale malts som Maris Otter och Golden Promise.
Jag tror nog att det går bra med alla typerna pale malt för en APA inkluderat vanlig hederlig lagermalt om du vill. Jag tror att för just APA och annan pale ale är malttyperna av relativt lite betydelse, precis som Kenneth säger använd 90% pale ale malt (Maris Otter t.ex.), 5% ljus malt av annat slag (melanoidin malt, carahell, cara foam, toasted malt, victory malt, etc) och 5% mörkare malt (typ caramunch, caraaroma, crystal malt, chocolate malt, etc) och med olika variationer av dessa har du en bra bas att sedan blanda i hop någon mumsig kombo av humle, över 40 IBU. APA är väl resultatet av nyanserna i de 10% icke-pale malt och fräschören i olika "häftiga" humlesorter.
Melanoidinmalt har en härlig fyllig maltsmak som många tycker går hem i nästan alla ölsorter. Samtidigt färgar den av sig rejält. I mina belgiska öl är melanoidinmalten huvud ingrediens bland specialmalten.
Tråkigt att du fått öldepp. Med tanke på att hösten är på intågande skulle jag istället rekommendera att göra lite belgisk öl. Belgisk öl har högt till tak, massor av ingredienser och typer, och är prefekt att dricka när det börjar bli mörekare, kallare och blötare.
Oppigård är väl vad amerikanerna kallar just Golden Ale, eller Blond Ale?
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.