1

Ge gärna tips på APA och klonale

1)
Är sugen på att göra en riktigt god APA och vill gärna få tips till recept.

Hade tänkt mig att göra en modern APA med det som är "hett" för just den typen. Det finns ju receptbaser men jag vill gärna få höra lite råd oxå. Ska man tex satsa på vissa PaleAlemaltsorter, blir det bra med vetemalt i, bör en APA ha lite chokladmalt i osv osv?

Tex, ska en APA vara torr som en Pale ale? Vill man ha mycket kropp eller mest smak av den amerikanska humlen?

2)
Jag vill också prova att härma ngn av de bästa engelska ale´rna men kan inte komma på vilken. Kanske ngn kan hjälpa till med förslag och recept.
Det vore trevligt att se hur nära originalet jag kan komma.

Sv: Ge gärna tips på APA och klonale

1)
Basrecept för en APA.
90% palealemalt
5% mörk karamell
5% ljus karmell
Humle Chinook, Cascade och Perle
Jäst: WYEAST 1056
Mäskning: 65 grader i 90 minuter
IBU > 40

Knastertorr, liten till medel kropp

2)
Svårt att veta vilken typ du menar.
Kan du ge en fingervisning?

Kenneth skrev:

1)
Basrecept för en APA.
90% palealemalt
5% mörk karamell
5% ljus karmell
Humle Chinook, Cascade och Perle
Jäst: WYEAST 1056
Mäskning: 65 grader i 90 minuter
IBU > 40

Knastertorr, liten till medel kropp

Vad har den ljusa karamellen för uppgift? Går det lika bra att mäska varmare?
Chinook, Cascade osv känns lite gammalt på ngt sätt, vore kul att göra en modernare APA. Vore kul att prova nya kombinationer.
Vilken palealemalt passar bäst till en APA? Kör amerikanarna själva med engelsk malt?

Kenneth skrev:

2)
Svårt att veta vilken typ du menar.
Kan du ge en fingervisning?

Vilken engelsk ale tycker du är godast? Jag har väl provat alla på bolaget och de flesta är bra. BF, spitfire, Bombardier, ESB osv alla är goda men vilken passar bäst att klona? Har nå´n försökt med gott resultat?

1)
Vad menar du med en "modernare" APA?
Kan du ge något komersiellt exempel
Maltvalet är ditt, olika am. bryggerier kör med olika maltsorter, det finns inte ett svar.
Jag gav ett förslag, se det inte som "heligt"

2)
Vad har min smak med saken att göra?
Du frågar efter ett recept på engelsk ale.
Frågan går inte att besvara då den är för allmänt hållen.
Därför bad jag dig att ange vilken typ av ale, eller kommersiellt exempel.

Personligen tycker jag bolagets godaste ale är Oppigårds Golden ale, måste vara den mest drickvärda dryck de har där inne. När det kommer till att brygga ale hemma är min standard 10% melanoid, 10% ljus karamell och 80% Pale ale malt. Sedan 3-4 olika humle sorter i för rundhet, vilka det bli och vilka tider beror helt på vad jag har hemma, humör samt mål-beska.

Jag är inte särskillt förtjust i Humlegårdens Ljusa Karamellmalt (CaraFoam) eftersom den inte ger nått smakmässigt, bara fyllighet - tråkig kombo.  Önskar att man kunde ta in CaraHell i stället just för att användas i APA och andra (pale) ales.  Den ger lite mer färg men också lite mer smak (känns lite mer givande att använda den då tycker jag).

Vad gäller clones, MW, tycker jag du skall kolla runt lite på Northernbrewer.com och på andra platser. Det finns ganska gott om clones (bra och dåliga antar jag) att hitta.  Lycka till.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

7 Senast ändrad av mw (2007-08-15 22:19:28)

Kenneth skrev:

1)
Vad menar du med en "modernare" APA?
Kan du ge något komersiellt exempel
Maltvalet är ditt, olika am. bryggerier kör med olika maltsorter, det finns inte ett svar.
Jag gav ett förslag, se det inte som "heligt".

"Modernare" i meningen nya sorters humle, malt osv.

Ditt recept är säkert jättebra men ibland vill man ju testa lite nya vägar, eller hur? "Nya" ska förstås som nya humlesorter eller kombinationer tex.

Iom att nya val kan leda till ren skräpöl ville jag ha lite tips på vägen.

Jag tycker det finns alltför få APA på systemet och tex readseal är ganska tråkig imo. Vore kul att fundera på vad som definierar en APA och sedan följa linan hela vägen ut vilket är en av fördelarna med att brygga själv.

Maltval och sådant ger säkerligen olika smakinslag. Jag är nybörjare varför jag frågar de gamle om råd för att lyckas bra. En Pilsner bryggs ju på pilsnermalt mältat i europa, hur ska en typriktig APA bryggas på isf? Importerar de ALEmalt från GB?

Jag frågar dig för att du är erfaren, se det som dolt beröm om du vill.

Kenneth skrev:

2)
Vad har min smak med saken att göra?
Du frågar efter ett recept på engelsk ale.
Frågan går inte att besvara då den är för allmänt hållen.
Därför bad jag dig att ange vilken typ av ale, eller kommersiellt exempel.

Appropå din smak, se ovan.
Bombarier är en god ale. Tror du man kan lyckas med den?

NinjaRövardotter skrev:

Personligen tycker jag bolagets godaste ale är Oppigårds Golden ale, måste vara den mest drickvärda dryck de har där inne. När det kommer till att brygga ale hemma är min standard 10% melanoid, 10% ljus karamell och 80% Pale ale malt. Sedan 3-4 olika humle sorter i för rundhet, vilka det bli och vilka tider beror helt på vad jag har hemma, humör samt mål-beska.

Oppigården är det en APA? Oavsätt det, tror du att du skulle kunna lista ut receptet?
Kan du försöka beskriva vilket smak- och/eller färginslag som melanoiden ger?

9 Senast ändrad av mw (2007-09-11 14:08:52)

Portugisen skrev:

Vad gäller clones, MW, tycker jag du skall kolla runt lite på Northernbrewer.com och på andra platser. Det finns ganska gott om clones (bra och dåliga antar jag) att hitta.  Lycka till.

Har faktiskt varit inne på NB, de verkar mer intresserade av att klona än vi svenskar är, men trots att de är skickliga? så vore det bra att få recept härifrån iom att vi har annart sortiment bl.a..

Alltså, jag har kommit in i ngn slags ölbryggardepp vilket yppar sig så att jag vill göra öl men saknar fantasi att sätta ihop ngt bra recept och då vore det ju ypperligt om någon kan föreslå ngn bra och fräsch öl samt kanske kan komma på ett recept som vi kan diskutera omkring ;D

Vi kan väl säga så att om ölet slår bra ut så kan min motprestation bli att receptuppfinnaren får sig en flaska eller två...

Jadu har extremt dålig koll på klasserna och typ definationer faktiskt, antar Oppigårds kanske skulle klassas som IPA eller nån då jag inte kan påminna mig om några grape/citrus toner.
Har faktiskt ett recept på en APA som är min all-time favorit, köpt som hembryggd. Får rysningar i nacken bara jag tänker på den =P såklart snubblade jag fram receptet utav en slump med. Har en liknande just nu i fatet men den saknar någonting (Melanoidmalten) samt fick aningen för mycket torrhumling tror jag.
Har postat receptet på nåt forum men glömt vilket, kan skicka det som beersmith fil eller .xml till din mail om du vill.

Angående Melanoidmalten kan jag faktiskt inte förklara hur den smakar eller var den gör, man känner bara att den fattas. Ger liksom en len, gräddig fyllighet som suddar ut "torrheten" och som ligger kvar i munnen efter du svalt. Ungefär smile Kan verkligen inte förklara.

Nu för tiden är väl i regel europeisk malt tillgänglig i amerika och även viss Amerikansk malt tillgänglig i Europa, så de amerikanska hembryggarna kan nog välja ganska fritt medan vi i Europa får ta det som bjuds.  Traditionellt gör väl amerikanarna APA på amerikanskt två-radig kornmalt, medan britterna gör sin pale ale på pale malts som Maris Otter och Golden Promise. 

Jag tror nog att det går bra med alla typerna pale malt för en APA inkluderat vanlig hederlig lagermalt om du vill.  Jag tror att för just APA och annan pale ale är malttyperna av relativt lite betydelse, precis som Kenneth säger använd 90% pale ale malt (Maris Otter t.ex.), 5% ljus malt av annat slag (melanoidin malt, carahell, cara foam, toasted malt, victory malt, etc) och 5% mörkare malt (typ caramunch, caraaroma, crystal malt, chocolate malt, etc) och med olika variationer av dessa har du en bra bas att sedan blanda i hop någon mumsig kombo av humle, över 40 IBU.   APA är väl resultatet av nyanserna i de 10% icke-pale malt och fräschören i olika "häftiga" humlesorter.

Melanoidinmalt har en härlig fyllig maltsmak som många tycker går hem i nästan alla ölsorter.  Samtidigt färgar den av sig rejält.  I mina belgiska öl är melanoidinmalten huvud ingrediens bland specialmalten.

Tråkigt att du fått öldepp.  Med tanke på att hösten är på intågande skulle jag istället rekommendera att göra lite belgisk öl.  Belgisk öl har högt till tak, massor av ingredienser och typer, och är prefekt att dricka när det börjar bli mörekare, kallare och blötare.

Oppigård är väl vad amerikanerna kallar just Golden Ale, eller Blond Ale?

mw skrev:

1)
Är sugen på att göra en riktigt god APA och vill gärna få tips till recept.

Hade tänkt mig att göra en modern APA med det som är "hett" för just den typen. Det finns ju receptbaser men jag vill gärna få höra lite råd oxå. Ska man tex satsa på vissa PaleAlemaltsorter, blir det bra med vetemalt i, bör en APA ha lite chokladmalt i osv osv?

Tex, ska en APA vara torr som en Pale ale? Vill man ha mycket kropp eller mest smak av den amerikanska humlen?

2)
Jag vill också prova att härma ngn av de bästa engelska ale´rna men kan inte komma på vilken. Kanske ngn kan hjälpa till med förslag och recept.
Det vore trevligt att se hur nära originalet jag kan komma.

Hej

Jag tycker det skulle vara trevligt med en modern APA. Dom som finns är väl i stort sett i maltkomp. som K. beskriver. Det jag tycker är lite "tråkigt" det är att "alla" APA i stort sett bara är så ungefär samma i smaken. Ölet är trevligt men när man med en handuk vrider upp kapsylen ja då vet man att det kommer 1. Ha en hyfsad/till kraftig/>beska 2. Hyfsad/helt ok smak 3. Oftast torrhumlad/gräsig arom. Ölet känns inte spännande längre. Dom Brittiska är fortfarande olika, detta tycker jag. 4. Men att övertyga alla cascade hopheads det blir nog svårt, dom bryr sej inte något större vad vi europeiska bryggare tycker.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Precis, Bo!  Vill man överaska i en APA får man lägga lite mer fokus på specialmalterna.  T.ex lite Special-B (om man nu kunde komma över något i Sverige, hint Svante) och andra smakförhöjare kan göra en tråkig APA till nått riktigt udda.  Enda "problemet" är att färgen tenderar att bli lite i mörkaste laget.  Själv bryr jag mig inte, men skall man vara "stilriktig" blir en aning för mörkt öl.

Det är sånt här som är så avtändande med öl definationer utanför tävlings sammanhang. Det enda tråkiga med APA är just definitionen, den är orättvist behandlad, undanputtat och tittad ner på.
Engelsk ale: ska vara halvsöt med mycket karamell, fruktestrar och beska, man kan använda 90% av alla humlesorter men hålla den låg-medium
Amerikansk Ale: Ska vara starkt humlad, lite karamellsmak är ok, lite till inga frukt estrar och ännu mindre diacetyl. Amerikansk humle måste förekomma (citron, grape etc) ca 10% utav utbudet?

Frutkansvärt trång gång att balansera på och såklart blir den snabbare kvitt sina överraskningar. Ska man inte tävla utan bara vill ha en god öl att dricka så skit i typ deffarna och dra på med karamell eller amber malt, blanda EKG, magnum, fuggle, hallertauer och cascade, jäs varmt och välkommna lite smaker.

Jag ser det användbara med så snäva typ definitioner men tycker endå man ska kunna hålla huvudet högt och bara säga "Ale" utan att behöva lägga till ord som "Special", Inte typriktig", "modern" eller "misslyckad".

15 Senast ändrad av mw (2007-08-19 01:47:01)

1)
Kul att fler än jag funderar kring att modernisera APA lite!  Jag har bedrivit lite studier på olika siter och när jag väl enats med mig själv om receptet så anger jag det här.

Jag tror jag vill ha en öl som påminner så starkt om en APA att man ögonblickligen förstår att den har APA som förlaga MEN att den ska vara fylligare, krämigare och mer spännande...mer av allt alltså:D

Jag funderar lite kring att jäsa den på belgisk jäst och tillsätta SOP och koriander. Kanske ha i carahell, melanoid och vete.
Kanske finns det också någon ny spännande humlesort att tillsätta.

2)
Jag har också beslutat mig för att försöka klona Fullers ESB
Vad tror ni, går det att få till den bra?

Systembolaget har följande att säga om detta öl:
Färg: Ljust bärnstensfärgad.
Doft: Relativt stor, humlearomatisk doft med aningen knäckig ton, inslag av pomerans och aprikos.
Smak: Stor beska. Smakrikt öl med ton av knäck och mörkt bröd. Lång eftersmak.

Kanske detta recept funkar, kapat från http://forum.northernbrewer.com/viewtop … fuller+esb

9 lbs Maris Otter
.80 lbs Cara Malt
.25 lbs Belgian Biscuit
.25 lbs Aromatic Malt (Amber 50)
.20 lbs Caramel Malt 120L
1 oz Challenger (8.0%) - added during boil, boiled 60 min
.50 oz East Kent Goldings (5.0%) - added during boil, boiled 60 min
.25 oz Fuggle (4.8%) - added during boil, boiled 10 min
.50 oz Fuggle (4.8%) - added during boil, boiled 0 min
.50 oz East Kent Goldings (5.0%) - added dry to secondary fermenter
1 ea Whirlfloc Tablets (Irish moss) - added during boil, boiled 5 min
150.0 mL WYeast 1968 London ESB Ale

Säg gärna vad ni tycker, ser det lovande ut?

Sådär, jag har gjort receptet lite mer lättläst.

4100 g (9 lb) Maris Otter
360 g (0.8 lb) Cara Malt
110 g (0.25 lb) Belgian Biscuit
110 g (0.25 lb) Aromatic Malt (Amber 50)
91 g (0.2 lb) Caramel Malt 120L
28 g (1 oz) Challenger (8%) - added during boil, boiled 60 min
14 g (0.5 oz) East Kent Goldings (5%) - added during boil, boiled 60 min
7 g (0.25 oz) Fuggle (4.8%) - added during boil, boiled 10 min
14 g (0.5 oz) Fuggle (4.8%) - added during boil, boiled 0 min
14 g (0.5 oz) East Kent Goldings (5%) - added dry to sary fermenter
1 ea Whirlfloc Tablets (Irish moss) - added during boil, boiled 5 min
150 ml WYeast 1968 London ESB Ale

17 Senast ändrad av Calle (2007-08-19 11:10:58)

mw skrev:

1)

Tycker definitivt att det ser lovande ut. Tror jag skulle byta ut den belgiska malten mot brittisk ambermalt men det spelar nog ingen större roll. Däremot tror jag inte att det finns Fuggleshumle i den, det som känns ordentligt i eftersmaken är East Kent Goldingshumle. Jag var på bryggeriet i London för några år sen och enligt mina anteckningar använde de Target som bitterhumle, Challenger och Northdown som smakhumle och som sagt var EKG som aromhumle både vid kokslut och som torrhumling.

18 Senast ändrad av mw (2007-08-19 15:54:49)

Calle skrev:
mw skrev:

1)

Tycker definitivt att det ser lovande ut. Tror jag skulle byta ut den belgiska malten mot brittisk ambermalt men det spelar nog ingen större roll. Däremot tror jag inte att det finns Fuggleshumle i den, det som känns ordentligt i eftersmaken är East Kent Goldingshumle. Jag var på bryggeriet i London för några år sen och enligt mina anteckningar använde de Target som bitterhumle, Challenger och Northdown som smakhumle och som sagt var EKG som aromhumle både vid kokslut och som torrhumling.

Ok.
Enl bryggaren Waldo50676 på http://forum.northernbrewer.com/viewtop … hlight=esb
ska man skippa EKG och i stället kanske använda StyrianG.
Han menar att aromatic och biscuit förmodligen finns i oxå. Många på NB hävdar att det krävs belgiska malter för att få ölen tillräckligt "kakig".

Vad tror du, kan det ligga något i det?

-------------------------------------
Tittat igenom humlegårdens sortiment och iom att det varken finns biscuit eller aromatic så gör det saken lättare.
Jag tror däremot jag använder melanoinmalt och kanske även caraarom.
Isf EKG provar jag SG som aromhumle och Target som bitter- och challenger och northdown som smakhumle.

19 Senast ändrad av Calle (2007-08-19 17:19:07)

Styrian Golding är väl Fuggles odlad i Slovenien har jag för mig, funkar säkert utmärkt till en god ESB, men ska du klona Fullers bör du använda EKG, men som sagt, bra blir det säkert ändå. Att jag inte tror att Fullers använder belgisk malt beror helt enkelt på att engelskmännen i gemen är jäkligt konservativa, inte minst bryggarna, och anser att brittisk malt och humle är överlägsen all annan i världen. På Fullers gör de också en grej av att de är ett bryggeri med flera hundra års anor. Såg förresten att humlegården säljer brittisk ambermalt........
Annars tror jag att du har valt rätt jäst, men tänk också på att "Londonisera" ditt bryggvatten.
Om du absolut vill ha en Fullerskopia är det ju bara att brygga igen om du inte blir nöjd, men chansen finns ju också att din ESB blir godare. Så keep on brewin'

Mig veterligen ingår också socker i Fuller's ESB recept.  Jag har ett Fuller's ESB-klonrecept som indikerar cirka 115 gram bryggsocker i en 20-liters vört.   Vad jag har hört är det mängden socker som avgör om det är Fuller's Chiswick Bitter, London Pride eller ESB som bryggs, i övrigt har de tre bitterölen samma recept - det är sockermängden som sätter alkoholhalten och därigenom avgör om det är en Ordinary Bitter, en Special Bitter eller en Extra Special Bitter.

Mitt recept ekar Calles, att det är Target som är bitterhumle, Challenger och Northdown som är smakhumle och EKG som är aromhumle och torrhumle.

Men även om jag tycker om Fuller's ESB, varför inte satsa på en klon av Young's Special London Ale?  Det är ett riktigt öl, det!

21

Portugisen skrev:

Mig veterligen ingår också socker i Fuller's ESB recept.  Jag har ett Fuller's ESB-klonrecept som indikerar cirka 115 gram bryggsocker i en 20-liters vört.   Vad jag har hört är det mängden socker som avgör om det är Fuller's Chiswick Bitter, London Pride eller ESB som bryggs, i övrigt har de tre bitterölen samma recept - det är sockermängden som sätter alkoholhalten och därigenom avgör om det är en Ordinary Bitter, en Special Bitter eller en Extra Special Bitter.

Mitt recept ekar Calles, att det är Target som är bitterhumle, Challenger och Northdown som är smakhumle och EKG som är aromhumle och torrhumle.

Men även om jag tycker om Fuller's ESB, varför inte satsa på en klon av Young's Special London Ale?  Det är ett riktigt öl, det!

Spika gärna upp klonreceptet!

Youngs Special London är fin som snus också! Kanske har du även det receptet.....;-P?

Jag drar utomlands för litet MTBcykling och återkommer om 1 vecka.

Arakun skrev:

...
14 g (0.5 oz) Fuggle (4.8%) - added during boil, boiled 0 min
...

Vad menas med detta? slänger man i humlen när man är helt klar med vörtkoket, och låter den bara ligga med medans man kyler vörten? Hinner det ge någon smak på den korta tiden?

Ni får ursäkta att jag ställer så dumma frågor... men det är tydligen enda sättet att lära sig har jag hört... smile

På Köldlagring: Äppelcider av Engelsk karraktär

Nu vill jag brygga Öl!!! smile

Den sista humlen där är nog mest till för att ge arom, inte smak. Även om den säkert hinner ge lite av båda innan det är kylt.

Det är riktigt, Tobbus.  Aromhumle sätts till under de sista 5 minuterna, i vissa fall när man tar av kokkastrullen från värmen till avkylning.  Det blir nog en viss arom av en så sent tillsatt humle, men smak....?

MW, mina recept kommer från böckerna Clone Brews och jag aktar mig lite från att återge dessa pga copyright reglerna.  Men jag har gjort ett eget recept som hade detta som bas, men som jag sedan "vidareutvecklat" - jag skall se vad jag har och återkommer med en post.

Här kommer mitt Fullers-recept, men eftersom jag föredrar London Pride siktar det på att klona detta öl och inte ESB'n.  Det går som sagt att höja sockerhalten till det dubbla så blir det nog rätt för Fuller's ESB. 

Du får ursäkta att receptet är med extrakt - jag har inte brytt mig om att gå vidare till helmaltstillverkning.

Ölnamn: Putney Pride
OG: 1.050
FG 1.014
ABV 4.7%
IBU 46.5

1000g Muntons DME - Extra Light
500g Muntons DME - Dark
200g Thomas Fawcett Crystal Malt 55L
50g Amber malt
30g Melanoidinmalt
100g Bryggsocker
15g Target (10.5%) 60 minuter
10g Challenger (7.9%) 15 minuter
10g EKG (4.8%) 5 minuter
10g EKG (4.8%) Totthumling
1968 Wyeast Special London ESB