Bygga Sodastreamadapter

Jag stötte på en beskrivning om hur man kan bygga en adapter till en sodastreamer så att man kan kolsyra vilka flaskor man vill. Det kan ju vara ett alternativ om man vill ha kolsyrat på flaska om man inte har fatölsanläggning.
http://www.bryggforum.com/wiki/wiki/upl … dapter.pdf

Sv: Bygga Sodastreamadapter

grymt bra, jag tror jag ska spriga och köpa alla tillbehör.

För att bli en riktig man, ska man lyckas med att brygga god öl

Vill man göra det primitivt men billigt behöver man egentligen ingen utrustning alls. En stor tub kolsyra, en ventil för av/på, en slang och helst någon typ av gummipackning så man kan sluta tätt mot flaskan. Det går att hålla tätt med handen med men jag är inte så förtjust i det.

Sätt slangen i flaskan, håll packningen mot flaskan med handkraft, öppna ventilen, stäng ventilen, klart.

Vill man göra det primitivt men billigt behöver man egentligen ingen utrustning alls. En stor tub kolsyra, en ventil för av/på, en slang och helst någon typ av gummipackning så man kan sluta tätt mot flaskan. Det går att hålla tätt med handen med men jag är inte så förtjust i det.

Sätt slangen i flaskan, håll packningen mot flaskan med handkraft, öppna ventilen, stäng ventilen, klart.

Jag vill varna för detta! Gas under högt tryck är farligt. Det kan bli personskador, t.ex. av en exploderande flaska. Man måste kunna reducera trycket på ett säkert sätt och ha en säkerhetsventil.

-- Svante

Jo, visst är det farligt med högt tryck. Och jag har inte sett några tester på det hela.... Och är man orolig så kan man såklart sätta in en passande säkerhetsventil.....

Men så kan man fråga sig om man orkar hålla emot trycket med handkraft så mycket att en flaska sprängs? Visst, flaskan kan vara försvagad av sprickbildning och liknande och då ökar såklart risken men jag har ändå svårt att se det hända. Men det är bra med en varning i alla fall.

Riktig öl ska väl inte kolsyras på artificiell väg!

Det är gott med öl

stockhaus skrev:

Riktig öl ska väl inte kolsyras på artificiell väg!

Hej

Jag själv låter alla mina öl få kolsyra på flaska. Men många låter få sitt öl via artifisiell väg alltså dom kör med "forcecarb".  Alla sätt att få kolsyra i sitt öl är ok. Det måste vara så, annars så vore det ju bara att som jag som bara använder hela kottar skulle få ett bättre öl än dom som som använder pellets. Så är det inte. Tack och lov så kan vi humla våra öl med kottar samt pellets samt kolsyra via flsaka  eller via fat. Allt är ok beronde på vilken väg du tycker att ditt öl samt vilken väg du väljer.  Jag primar på flaska samt använder till 90% kottar, det är jag det, andra gör annorlunda. Tur är det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

ford-p skrev:

Jag stötte på en beskrivning om hur man kan bygga en adapter till en sodastreamer så att man kan kolsyra vilka flaskor man vill. Det kan ju vara ett alternativ om man vill ha kolsyrat på flaska om man inte har fatölsanläggning.
http://www.bryggforum.com/wiki/wiki/upl … dapter.pdf

Först förstod jag inte anledningen till denna konstruktion (har själv ingen SodaStream maskin), men anledningen måste vara att som med förra maskien så var det tvunget att vara specialflaskor. Eller är jag ute och reser här?
Att kolsyra flaskor med tryck skall göras som Svante säger med respekt. Men varför har inte då SodaStream en övertrycksventil, borde vara minst lika farligt. Eller har de en lucka som skyddar? Är deras flaskor tåligare?
Annars blir det väl inte så stor skillnad till att som någon skrev att kolsyra med en kolsyreflaska.

Ett tips att öka säkerheten är att kolsyra flaskorna nerstoppade i en hink fylld med vatten. En eventuell flasksprängning sker då i vatttnet.

Men nackdelen oberoende av dessa fallen är att för att få till en bra kolsyrning så krävs det ju normalt tid (för att kolsyran skall lösa sig i vätskan). Vill man spara tid kan man skaka, men det verkar man ju inte kunna klara i någon av dessa lösningar.

Skall man ändå hålla på med att kolsyra med oreducerat kolsyretryck, vilket man gör i båda dessa fallen. Ja då kan man lika gärna använda ett kolsollon (en liten mojäng som sattes på de gamla SodaStream-patronerna och som man kunde fylla faten med), en enkel bricka med en gummipackning på pinnen så har man det klart. För de som ar ett kolsollon kommer att förstå principen utan ett flersidigt dokument som byggbeskrivning.
Fast återigen - att jobba med oreducerat kolsyretryck är inget att rekommendera. Inte i något att fallen beskrivna här, även om säkerhetsventilen är en liten hjälp på vägen. Men 8 bar är heller inte att leka med. Trycktankar testas vattenfyllda med 8 bar, men bara med 0,8 bars lufttryck som motsvarighet. En sprängning med 8 bars lufttryck kan blåsa ut ett rum. Så se till att flaskorna absolut är vätskefyllda så ni inte trycksätter dem tomma.

// Kim