ford-p skrev:Jag stötte på en beskrivning om hur man kan bygga en adapter till en sodastreamer så att man kan kolsyra vilka flaskor man vill. Det kan ju vara ett alternativ om man vill ha kolsyrat på flaska om man inte har fatölsanläggning.
http://www.bryggforum.com/wiki/wiki/upl … dapter.pdf
Först förstod jag inte anledningen till denna konstruktion (har själv ingen SodaStream maskin), men anledningen måste vara att som med förra maskien så var det tvunget att vara specialflaskor. Eller är jag ute och reser här?
Att kolsyra flaskor med tryck skall göras som Svante säger med respekt. Men varför har inte då SodaStream en övertrycksventil, borde vara minst lika farligt. Eller har de en lucka som skyddar? Är deras flaskor tåligare?
Annars blir det väl inte så stor skillnad till att som någon skrev att kolsyra med en kolsyreflaska.
Ett tips att öka säkerheten är att kolsyra flaskorna nerstoppade i en hink fylld med vatten. En eventuell flasksprängning sker då i vatttnet.
Men nackdelen oberoende av dessa fallen är att för att få till en bra kolsyrning så krävs det ju normalt tid (för att kolsyran skall lösa sig i vätskan). Vill man spara tid kan man skaka, men det verkar man ju inte kunna klara i någon av dessa lösningar.
Skall man ändå hålla på med att kolsyra med oreducerat kolsyretryck, vilket man gör i båda dessa fallen. Ja då kan man lika gärna använda ett kolsollon (en liten mojäng som sattes på de gamla SodaStream-patronerna och som man kunde fylla faten med), en enkel bricka med en gummipackning på pinnen så har man det klart. För de som ar ett kolsollon kommer att förstå principen utan ett flersidigt dokument som byggbeskrivning.
Fast återigen - att jobba med oreducerat kolsyretryck är inget att rekommendera. Inte i något att fallen beskrivna här, även om säkerhetsventilen är en liten hjälp på vägen. Men 8 bar är heller inte att leka med. Trycktankar testas vattenfyllda med 8 bar, men bara med 0,8 bars lufttryck som motsvarighet. En sprängning med 8 bars lufttryck kan blåsa ut ett rum. Så se till att flaskorna absolut är vätskefyllda så ni inte trycksätter dem tomma.
// Kim