Belgiska jästsorter

Är det någon som har lite erfarenhet av de några belgiska jästsorter från Wyeast som kan dela med sig av dessa (erfarenheterna, inte jästen)?

Jag har själv bara testat Trappist High Gravity och den tycker jag var överdrivet fenolisk och med extrem utjäsningsgrad.

Jag har nu i min ägo Belgian Ardennes och Canadian/Belgian Style som jag tänker testa de närmaste veckorna, men jag har inte riktigt bestämt vilken sorts belgare jag ska göra med dem. Är det en rimlig gissning att Canadian/Belgian kommer från Unibroue och att Ardennes kommer från Achouffe? Kommer de i så fall att ge de typiska karaktärerna för respektive bryggeri?

Övriga wyeast-belgare är jag också intresserad av att veta lite om, framför allt Belgian Abbey, Belgian Abbey II, Belgian Strong och Forbidden Fruit.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

2 Senast ändrad av Portugisen (2007-06-04 15:38:32)

Sv: Belgiska jästsorter

Hej Rapax,

Canadian/Belgian?  Vilken sort är det? Det finns en Brittisk/Kanadensisk ale jäste från Wyeast - du blandar inte hop dom, eller har jag missat nått?

Intressant vad du säger om Trappist - jag har använt den en gång och utjäsningen stannade på 1.022, från ett OG på 1.058!  Det var bara att kasta skiten - ingen vidare utjäsningsgrad där inte, antagligen var jästen asgammal.  Tänkte köra samma recept igen innan sommaren med Trappist, denna gången en Activator (förra var en förjästkultur).

Har annars bara använt Belgian Abbey ett antal gånger och är nöjd.  Ger rätt så klassisk belgisk jästsmak, nästan lite åt Wit-hållet tycker jag, snarare sötaktig än fenolisk (även om fenolsmaken fanns där också).  Bra utjäsningsgrad och verkar pålitlig (i varje fall jämfört med Trappisten).  Jag gillar den, men tycker kanske att den inte är särskilt komplex i smaken. Skall f.ö. göra belgisk pale ale i sommar på följande jäster: Trappist (som sagt), Abbey II och Ardennes.  Tänkte köra mer eller mindre samma recept på en blond och en dubbel på alla tre för att se hur stor skillnad det blir i smaken.  Så jag kan rapportera mer ingående i höst vad jag funnit.

Vad jag vet om de olika belgiska jästerna så är det följande:

Belgian Abbey ale 1214 är baserad på Chimay
Belgian Abbey II är Rochefort
Belgian Strong är Duvel
Trappist är Westmalle (potentiellt Westvletern)
Ardennes är Achouffe
och den nya Ingelmünster är Kasteel

Forbidden Fruit är väl sannolikt Hoegaardens med samma namn?  Sen finns det en Farmhouse och en Saison också, men var dessa kommer från har jag ingen aning.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Belgiska jästsorter

Om man vill läsa mer om Trappistöl och vilken jäst de använder så står står det i boken "Brew like a monk"

1) Westfleteren använder Westmalle jäst. Den finns kvar i flaskan
2) Orval tillsätter vildjäst och bakterier i sekundärjäsningen. Vid
flasktappning sker en lättare centrifugering och tillsatts av ny primärjäst.
Det finns dock kvar en hel del av de vilda jästerna och bakterierna.
Brettanomyces är den mest dominerande, men det finns även andra "strains"
3) Rochefort använder sig av jäst de fått från Chimay. Den är dock nuförtiden
inte särskilt lik.
4) Achel använder Westmalle jäst
5) Chimay använder sin egen jäst
6) Westmalle använder sin egen jäst

Hoppas det klarnat något.
Jag rekommenderar varmt boken till alla som vill veta mer om klosteröl i alla
former.

Sv: Belgiska jästsorter

Mina belgiska bryggder i kort sammanfattning:
Mad Doc:
OG 1086, FG 1010, IBU 32,
WYEAST 1214 Belgian Abbey
Lukt: björnklister med lätta humletoner
Smak: Russinsöt, simmig med mycket alkohol och nästan brännande het; Beskan obefintligt låg

Ljusblå Tji Mig
OG 1081, FG 1014, IBU 26
2,5 liter Chimay förkultur (från flaska)
Lukt: Banan med fenoler.
Smak: Väldigt lik Chimay.

Docs Dubbel (God Jul God Jul)
OG 1068, FG 1025, IBU 23
WYEAST 3787 Belgian Trappist
Lukt: Banan, ingefära, kryddnejlikor typisk belgare
Smak: För mycket restsötma annars ligger karaktären helt korrekt. Bra Chimay/Trappist kopia! Beskan har försvunnit och lagt sig i bakgrunden

Brimstone hammer
OG 1094, FG 1016, IBU 64
Wyeast BC 3944 Belgian White Beer , ½ liter slurry från föregående bryggd
Lukt: Himmelska dofter av russin, fikon mm. Redan nu så visar den trevliga egenskaper
Smak: Rejält besk, värmande alkohol, torkad frukt aprikos, plommon mm.

Docs Barley Triple
OG 1095, FG: 1028 IBU 34
Jäst: Förkultur 1,3 liter på Chimay vit kapsyl samt Yeast Lab A01 Australian Ale
Lukt: Alkohol, något syrlig, lite stickig, känns att det är Chimay, lite karamell också
Smak: Vinös, söt, påminner mycket om ljust sött portvin, finns faktiskt viss beska bakom all alkohol och sötma. Russin, viss strävhet. Stor tung kropp.

Kontentan verkar vara att jag personligen föredrar Chimay jäst, helst odlad från flaska,
samt att det går utmärkt att använda wit-bier jäst (typ Hoegaarden Grand Cru)

5 Senast ändrad av Rapax (2007-06-06 23:26:50)

Sv: Belgiska jästsorter

Tack för alla svar, det var precis sådan information jag var ute efter. Det här forumet är toppen!

Den heter Canadian/Belgian Style Ale. Numret i Humlegårdens register var 3942, men på påsen står det 3864. Den fanns i humlegårdens ordinarie sortiment när jag beställde i mitten av mars, ser att den inte gör det nu längre. Jag gissar som sagt att den kommer från Unibroue - hur många kanadensiska bryggerier i belgisk stil finns det? Jag kommer med ett utlåtande när jag har provat den.

Konstigt med Trappist High Gravity, den verkar helt klart oberäknelig. När jag bryggde med den så låg OG på ca 1050 (lägre än jag hade räknat med) och FG hamnade på 1006. Det blev inte mycket malt kvar i smaken så fenolerna tog över helt. Det smakade minst sagt kemiskt. Det enda öl som jag tvingats hälla ut.

Portugisen:
Jag ser fram emot din rapport med jämförelsen mellan Trappist, Abbey II och Ardennes.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Belgiska jästsorter

Jag rekommendera starkt safbrew t-58. Har en mysket typisk fenolsk (kryddig) karaktär, och gott om estrar, men inte så villt överdrivet som det kan vara med abbey ale t.ex. Rekomendera den starkt. Tors dubbel smakade nästan mandelmassa....mmmm - mandelmassa.....!!! smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Belgiska jästsorter

Mandelmassenasse  wink

Sv: Belgiska jästsorter

japp smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Belgiska jästsorter

Hej alla

Jo jag undrar, kan man byta ut BC-jäst med torr jäst  om man vill brygga syd tysk vete öl samt wit. Alltså finns det torr jäster som motsvarar dom flytande?



Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Belgiska jästsorter

Techno skrev:

Jo jag undrar, kan man byta ut BC-jäst med torr jäst  om man vill brygga syd tysk vete öl samt wit. Alltså finns det torr jäster som motsvarar dom flytande?

Fermentis kommer nu med en torr veteöljäst. Safbrew WB-06 heter den. Se http://www.fermentis.com/FO/EN/00-home/ … icleId=158 . Vi väntar hem den i dagarna både på 11,5 grams och 500 gramspaket.

-- Svante

Sv: Belgiska jästsorter

Nu har jag butljerat min ale bryggd med Canadian/Belgian-jästen och passade på att smaka en liten slurk. Inte alls illa, måste jag påstå. Den har en smak som är halvt belgisk och halvt något annat. Kanadensisk, kanske? Den har dock inte den där speciella eldiga smaken som jag upplever Unibroue-öl har (har smakat Fin du Monde och Maudite från dem), så frågan är om den kommer därifrån. Min variant är dock betydligt mörkare så det är möjligt "elden" döljs i malten. Fenoler är för övrigt låga, vilket kan bero på att jag jäser i 20-22 grader. Estrar ligger på medel (för blegisk jäst).

Sammantaget så rekommenderar jag starkt att ni skaffar ett paket om ni är sugna på att prova någon ny jäst. Om humlegården tar in den igen, dvs.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Belgiska jästsorter

Svante skrev:
Techno skrev:

Jo jag undrar, kan man byta ut BC-jäst med torr jäst  om man vill brygga syd tysk vete öl samt wit. Alltså finns det torr jäster som motsvarar dom flytande?

Fermentis kommer nu med en torr veteöljäst. Safbrew WB-06 heter den. Se http://www.fermentis.com/FO/EN/00-home/ … icleId=158 . Vi väntar hem den i dagarna både på 11,5 grams och 500 gramspaket.

Hej

Låter kanonbra det. Då vet jag vad man skall göra sista 2 veckorna på semestern, som vädret är nu så går det väl nästan att brygga en lager på balkongen. *L*

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Belgiska jästsorter

Jag smakade just en flaska av den färdiga produkten av min Canadian/Belgian-ale. Mums!

Jag skulle vilja lägga in ett officiellt önskemål om att den här jästen adderas till ordinarie sortiment. Den är bra!

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Belgiska jästsorter

Rapax skrev:

Jag smakade just en flaska av den färdiga produkten av min Canadian/Belgian-ale. Mums!

Jag skulle vilja lägga in ett officiellt önskemål om att den här jästen adderas till ordinarie sortiment. Den är bra!

Vi skulle gärna göra det om det gick, men Wyeast har tyvärr slutat att ha denna i sitt ordinarie sortiment. Den kan dyka upp ibland som säsongsjäst.

Se http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm för en översikt över vilka jäststammar de har i sitt ordinarie sortiment.

-- Svante

Sv: Belgiska jästsorter

Tittade pa länken och blev genast intresserad av Wyeast 2633 Octoberfest Lager Blend.  Kan inte Humlegarden ta med den i Beställningssortimentet?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Belgiska jästsorter

Portugisen skrev:

Tittade pa länken och blev genast intresserad av Wyeast 2633 Octoberfest Lager Blend.  Kan inte Humlegarden ta med den i Beställningssortimentet?

Absolut. Den borde stå med där, men vi har inte hunnit uppdatera i webbutiken.

Vi lagerhåller en del av Wyeasts ordinarie sortiment. Allt annat där kan vi ta hem som beställningsjäst. Om en jäst inte finns med i webbutiken går det bra att beställa genom att skriva i fritextfältet i kassan eller genom att skicka ett mail.

Vi ska precis lägga en beställning hos Wyeast, så nu är rätta tillfället att beställa jäst som vi inte lagerför!

-- Svante

Sv: Belgiska jästsorter

Svante skrev:
Rapax skrev:

Jag smakade just en flaska av den färdiga produkten av min Canadian/Belgian-ale. Mums!

Jag skulle vilja lägga in ett officiellt önskemål om att den här jästen adderas till ordinarie sortiment. Den är bra!

Vi skulle gärna göra det om det gick, men Wyeast har tyvärr slutat att ha denna i sitt ordinarie sortiment. Den kan dyka upp ibland som säsongsjäst.

Se http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm för en översikt över vilka jäststammar de har i sitt ordinarie sortiment.

Jag frågade Wyeast och fick detta uppmuntrande svar:

Wyeast (per mail) skrev:

Hi Svante,
Yes, sorry, I did overlook your question about the 3864 Canadian Belgian strain... and the answer is "yes"... we will almost certainly include it on the 4th quarter VSS this year, as it is leading the pack as the most requested strain for inclusion at this time. Please let your customers know that they may contact us directly and "vote" for the strains they'd like us to include on future VSS promotions at vss@wyeastlab.com.
Cheers,

Jon Graber

De kommer alltså nästan säkert att erbjuda 3864 Canadian/Belgian som säsongsjäst ("VSS") under oktober-december i år.

Notera också att var och en kan skriva till dem på  vss@wyeastlab.com  och "rösta" på vilken/vilka jästsorter som ska dyka upp som säsongsjäst!

-- Svante

Sv: Belgiska jästsorter

Appropå jäst så testade jag och mina kamrater ute på Ekerö "Trappist high gravity" för första gången i vår sk chokladtrippel. OG 1090, FG 1010. Ganska bra utjäsning där mao. Tappades fö upp på flaska igår. Just nu var
den väldigt ung och "rå" i smaken, påminde lite om en Brooklyn black chocolate stout. Får se hur den smakar efter 4-5mån på flaska.