Belgiska jästsorter
Är det någon som har lite erfarenhet av de några belgiska jästsorter från Wyeast som kan dela med sig av dessa (erfarenheterna, inte jästen)?
Jag har själv bara testat Trappist High Gravity och den tycker jag var överdrivet fenolisk och med extrem utjäsningsgrad.
Jag har nu i min ägo Belgian Ardennes och Canadian/Belgian Style som jag tänker testa de närmaste veckorna, men jag har inte riktigt bestämt vilken sorts belgare jag ska göra med dem. Är det en rimlig gissning att Canadian/Belgian kommer från Unibroue och att Ardennes kommer från Achouffe? Kommer de i så fall att ge de typiska karaktärerna för respektive bryggeri?
Övriga wyeast-belgare är jag också intresserad av att veta lite om, framför allt Belgian Abbey, Belgian Abbey II, Belgian Strong och Forbidden Fruit.